W ramach projektu ANITA, najpóźniej do 2023 roku zautomatyzowane ciężarówki mają poruszać się samodzielnie na terenie zajezdni kontenerowej DB Intermodal Services oraz terminalu DUSS w Ulm Dornstadt
Fot. MAN
Wspólny projekt Deutsche Bahn, MAN Truck & Bus, Hochschule Fresenius University of Applied Sciences i Götting KG o nazwie ANITA (Autonomous Innovation in Terminal Operations) przewiduje wykorzystanie w pełni zautomatyzowanych ciężarówek, które mają poruszać się autonomicznie najpóźniej do 2023 roku składzie kontenerowym DB Intermodal Services oraz terminalu DUSS (Deutsche Umschlaggesellschaft Schiene-Straße mbH) w Ulm Dornstadt.
Hochschule Fresenius University of Applied Sciences opracowuje oprogramowanie do automatycznego wdrażania pojazdów w terminalu Ulm za pomocą Deon Digital.
– Dzięki dobrej fundamentalnej pracy Hochschule Fresenius i stworzeniu planowania misji, możemy teraz rozpocząć kolejne etapy rozwoju naszej ciężarówki ANITA. To przybliża nas coraz bardziej do wspólnego celu, jakim jest wykorzystanie autonomicznej ciężarówki do obsługi kontenerów. Jazdy testowe zapewnią nam również dalszą wiedzę na temat rozwoju przyszłej autonomicznej jazdy w ruchu między węzłami na określonych trasach między terminalami logistycznymi – mówi Amelie Jacquemart-Purson, kierownik projektu MAN.
Jak skomunikować auto z infrastrukturą?
Hochschule Fresenius przedstawił wyniki swoich analiz już latem 2021 r., po tym, jak naukowcy pod kierunkiem prof. dr Christiana T. Haasa przeanalizowali procesy i zachowanie ludzi oraz maszyn na miejscu, we współpracy z MAN Truck & Bus. W końcu, aby w przyszłości ciężarówka mogła jeździć w pełni automatycznie w terminalu kontenerowym i terminalach DUSS w Ulm, musi być w stanie komunikować się z infrastrukturą. Wraz ze swoim partnerem Deon Digital, Hochschule Fresenius przeniosła teraz wyniki badań do cyfrowego zestawu zasad i zaprogramowała różne moduły w oparciu o wspólny język.
– Aby uzyskać przejrzysty i kompletny łańcuch komunikacyjny, jako wspólny język wykorzystaliśmy język specyfikacji kontraktów CSL firmy Deon Digital – wyjaśnia Haas.
Rezultatem jest kompletny system planowania misji, który łączy zarówno pojazd, jak i dwa różne systemy informatyczne terminala kontenerowego i DUSS. Podobnie jak uniwersalny tłumacz, rozwiązanie mówi językami wszystkich heterogenicznych systemów i prowadzi zautomatyzowaną ciężarówkę przez proces obsługi kontenerów. To oprogramowanie, które jest stale optymalizowane, może być teraz wykorzystywane przez partnerów projektu MAN Truck & Bus i Götting przy opracowywaniu pojazdu autonomicznego.
Jazdy testowe jeszcze w tym roku
Oczekuje się, że pierwsze jazdy testowe prototypową ciężarówką odbędą się w Ulm Dornstadt pod koniec 2022 roku. W przyszłości inne terminale kontenerowe DB AG w Niemczech również zostaną zdigitalizowane i zautomatyzowane – zgodnie z planem prowadzącym do przyszłego Terminalu 4.0.
– Zautomatyzowany transfer jednostek ładunkowych między naszym terminalem przeładunkowym a składem kontenerów umożliwi jeszcze bardziej wydajną i zrównoważoną obsługę transportu kombinowanego – wyjaśnia Thomas Wünsch, project manager IT and processes w DUSS.
– Depot kontenerowy DB Intermodal Services również czerpie korzyści z innowacyjnego projektu. Integrując autonomiczną ciężarówkę z rzeczywistymi procesami terminalowymi, zdobywamy cenne doświadczenie dla naszych operacji – dodaje Jens Pröse, kierownik ds. organizacji procesów w DB IS.