
Organizacja Narodów Zjednoczonych chce uczynić automatyczne hamulce awaryjne (AEBS) obowiązkowym wyposażeniem wszystkich nowych ciężarówek oraz autokarów, obejmując tą regulacją co najmniej 64 kraje na całym świecie.
Układ AEBS jest już obowiązkowym wyposażeniem ciężarówek w Unii Europejskiej od 2015 roku. ONZ chce objąć tym obowiązkiem, „w celu zwiększenia bezpieczeństwa na drogach”, między innymi Pakistan, Egipt, Nigerię, Tajlandię, Australię, Nową Zelandię, Rosję, czy Gruzję, jako kraje uczestniczące w Światowym Forum na rzecz Harmonizacji Przepisów Dotyczących Pojazdów.
Oficjalne głosowanie w tej sprawie na Światowym Forum ds. Harmonizacji Przepisów Pojazdów zaplanowano na czerwiec bieżącego roku. „Jeśli projekt zostanie przyjęty w czerwcu 2022 r., zmienione przepisy ONZ wejdą w życie już w lutym 2023 r.” – poinformowała Europejska Komisja Gospodarcza ONZ w komunikacie prasowym.
ONZ domaga się rozbudowanej wersji systemu, która umożliwi wyhamowanie przed pieszymi, przy prędkości do 20 km/h.
Nowe przepisy mają ograniczyć również warunki, w których można wyłączyć systemy wspomagania hamowania awaryjnego. Po dezaktywacji systemy będą musiały zostać ponownie aktywowane automatycznie po 15 minutach, co oznacza, że w praktyce będą działały prawie na stałe.