Wiadomości z rynku

czwartek
23 maja 2024

Włoska lista przebojów – jakie Daily wybierają nabywcy?

Ciekawy ranking na podstawie wyników sprzedaży Grupy DBK
11 marca 2022
 
W ubiegłym roku Grupa DBK, dysponująca autoryzowaną siecią sprzedaży nowych pojazdów ciężarowych marki IVECO, dostarczyła nabywcom 2.802 egzemplarze Daily. To o blisko tysiąc sztuk więcej niż w 2020 roku.
Od 1978 roku IVECO wyprodukowało już ponad 1,6 mln egzemplarzy modelu Daily. W 2021 r. szósta już generacja tego modelu, dostępna na rynku od 2014 r., przeszła kolejną modernizację. W najmniejszym modelu w gamie producenta zadebiutowały takie rozwiązania jak zawieszenie pneumatyczne AIR-PRO, nowe fotele, poprawiona 6-stopniowa manualna skrzynia biegów czy też jeszcze oszczędniejszy 2,3-litrowy diesel. Jak podkreślają przedstawiciele DBK, nie zmieniło się to, za co Daily doceniają użytkownicy – trwałość i wydajność. A jakie wersje najczęściej wybierali nabywcy?

Biały kontra szary

W kwestii kolorów IVECO Daily, jakie wybierali klienci Grupy DBK niewiele się zmieniło. W czołówce najmocniej trzymają się te same barwy, co w 2020 roku. I tak ponownie „pewniakiem” był biały – katalogowo nazywany Ice White. Ten kolor miało 63 proc. wszystkich włoskich dostawczaków, jakie dostarczono w poprzednich 12 miesiącach. Dystans do lidera powoli odrabia „ekipa szarych”. Mowa o niemetalizowanym lakierze zwanym Grigio Minerale lub Professional Grey. W 2021 roku zanotowano 4,5-procentowy wzrost zainteresowania tym wariantem (z 10,5 do 15 proc.). Na kolorowym podium znalazła się także klasyczna czerwień, która kojarzy się z samochodami marki Ferrari. Nic dziwnego, skoro IVECO określa ten lakier jako Maranello Red, co jest nawiązaniem do nazwy miasta, w którym powstają sportowe samochody ze skaczącym koniem na masce. Paleta kolorów najnowszej wersji Daily liczy 18 barw, w tym dziewięć metalizowanych. Są jednak lakiery, których w 2021 r. nie wybrał żaden z klientów: czarny i szary metalik.

 

 

Warianty nadwozia

Daily podwoziami stoi. Nic dziwnego, bo to dostawczak zbudowany jak ciężarówka – na solidnej ramie z profili o grubości nawet 5 mm (w wariantach o DMC 7 t i 7,2 t). W 2021 roku, aż 2.336 Daily sprzedanych przez DBK, czyli 83 proc. to były podwozia z kabiną, z czego 111 pojazdów (4 proc.) to warianty brygadowe, mieszczące sześciu pasażerów i kierowcę. Oprócz tego przekazano nowym użytkownikom 466 egzemplarzy furgonów, co stanowiło 17 proc. całej sprzedaży. Te wyniki nie różnią się znacząco od tych, jakie zanotowano w 2020 roku. Procentowy udział podwozi wzrósł o 2 pkt. (z 77 na 79 proc.), a furgonów spadł o 1 proc. (z 18 na 17 proc.). Wspomniane furgony Daily są dostępne w kompaktowych wariantach o kubaturze od 7,3 m3 aż po 20 m3.

 

3,5-tonowe wyszły na prowadzenie

W tej dziedzinie pojawił się nowy lider statystyk sprzedaży w Grupie DBK. Dotychczasowego króla – wariant 50C (z podwójnymi kołami tylnej osi i homologacją do 3,5 t DMC) z pierwszego miejsca strąciła wersja 35S, czyli 3,5 t DMC i pojedyncze tylne koła. W 2020 roku aż 42 proc. nabywców sięgało po model 50C, a 40 proc. po 35S. W poprzednich 12 miesiącach ten stosunek dość mocno się zmienił – na 46 do 35 proc. dla wariantu 35S. Trzecim najpopularniejszym był ten najmocniejszy, czyli 70C, o rekordowej w segmencie DMC 7,2 t. Co ciekawe, ostatnia z przytoczonych wersji ładowności może, w niektórych zastosowaniach, być alternatywą dla większych, klasycznych ciężarówek takich, jak np. IVECO Eurocargo.
 

Najpopularniejsze zabudowy

26 proc. nowych Daily, które wyjechały z punktów Grupy DBK w 2021 roku miało skrzynię z plandeką. Na drugim miejscu w zestawieniu popularnych zabudów uplasowały się ex aequo izoterma i skrzynia otwarta – obie z 10-procentowym udziałem w łącznej sprzedaży. Należy tu jednak zaznaczyć, że nieco więcej, bo 13 proc. odbiorców decydowało się na samodzielny montaż zabudowy i kupowało samo podwozie z kabiną. Ciekawostką jest też fakt, że sprzedano tyle samo wywrotek zabudowanych na Daily, co wersji z kabinami sypialnymi (po 4 proc.).
 

Weź nie mieszaj – skrzynie biegów

Systematycznie rośnie popularność 8-biegowego automatu firmy ZF, oferowanego przez IVECO pod nazwą Hi-Matic. W 2020 roku warianty „bez sprzęgła” stanowiły blisko 1/4 wolumenu sprzedaży (dokładnie 24 proc.). Z kolei w 2021 roku zanotowano około 6-procentowy wzrost zainteresowania automatycznymi przekładniami. Skrzynia Hi-Matic może być zestawiona z oboma silnikami (2,3 i 3,0 l), z wyłączeniem ich najsłabszych (116 i 160 KM) wersji. Najmocniejszy w gamie wariant (3,0 l, 210 KM i 470 Nm) oferowany jest wyłącznie z automatem.
 

Silniki do lekkiej i ciężkiej pracy

Najnowsza odsłona Daily, zaprezentowana w połowie 2021 roku, zachowała wcześniejszą gamę jednostek napędowych, ale silniki zostały zmodernizowane. W ofercie pozostała ceniona jednostka o pojemności 3 litrów z homologacją Heavy-Duty. To jedyny tak duży motor w segmencie samochodów dostawczych, sprawdzający się w najtrudniejszych zadaniach, czyli np. długotrwałej jeździe autostradowej z dużym obciążeniem i przyczepą. Nie zmieniły się warianty mocy: 3-litrową jednostkę można wybrać w wersjach rozwijających 160, 180 i 210 KM. Ten silnik może również spalać CNG. Wariant gazowy oddaje do dyspozycji kierowcy 136 KM. Mniejsza, 2,3-litrowa jednostka po modernizacji ma o 6 proc. niższy apetyt na paliwo, potwierdzony w procedurze testowej WLTP, której poddawane są samochody homologowane na europejskich rynkach. Motor 2,3 jest dostępny w standardowej (homologacja Light Duty) oraz wzmocnionej wersji (Heavy Duty). Bazowy wariant legitymuje się mocą 116 KM, a najmocniejszy – 156 KM.
Włoski dostawczak jest dostępny w kilku tysiącach różnych konfiguracji.

 

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.