Wiadomości z rynku

niedziela
19 maja 2024

Jest ustawa o pomocy dla transportu

Niestety, głównie dla kolejowego
29 marca 2022

Oprócz kwestii pomocy dla branży kolejowej, w ustawie znalazło się szereg potrzebnych rozwiązań, związanych z dokumentami stosowanymi w transporcie drogowym

Fot. ZM

 
W sobotę 26 marca opublikowana została ustawa z dnia 23 marca 2022 r. o szczególnych regulacjach w zakresie transportu i gospodarki morskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy. Przyjęty w ekspresowym tempie przez Rząd, Sejm i Senat akt prawny związany jest z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy i dotyczy m.in. przewozów drogowych i kolejowych, dokumentów stosowanych w transporcie i ruchu drogowym i ich odnawiania przez właściwe organy Rzeczypospolitej Polskiej.
Jak zwraca uwagę Maciej Wroński, prezes związku ransport i Logistyka Polska, większość przepisów poświęcona jest przewozom kolejowym i kolejowym przedsiębiorstwom. Mają one otrzymać wsparcie rządowe rekompensujące ponoszone przez te przedsiębiorstwa straty i koszty wynikające z konfliktu zbrojnego na Ukrainie.
– Niestety pomimo apeli związku pracodawców Transport i Logistyka Polska o udzielenie wsparcia polskim przewoźnikom drogowym, oraz propozycji z naszej strony konkretnych zapisów umożliwiających otrzymanie takiej pomocy, Rząd nie uznał tych postulatów za zasadne – komentuje Maciej Wroński, prezes TLP. – Dlaczego? Tego niestety nie wiemy. A przecież firmy transportowe w równym, a może nawet większym od kolejarzy stopniu zaangażowane są w pomoc humanitarną dla Ukrainy, bezpłatne przewozy uchodźców i inne podobne działania. Firmy transportu drogowego, wśród których dominują przedsiębiorstwa zaliczane do MŚP, w znacznie większym stopniu od gigantycznych spółek kolejowych odczuwają skutki toczącej się za wschodnią granicą wojny i szybciej stracą zdolność do prowadzenia dalszej działalności gospodarczej. No ale chyba nie jest to dostatecznie rozumiane.”
 

Maciej Wroński, prezes TLP: – Pomimo apeli związku pracodawców Transport i Logistyka Polska o udzielenie wsparcia polskim przewoźnikom drogowym, oraz propozycji z naszej strony konkretnych zapisów umożliwiających otrzymanie takiej pomocy, Rząd nie uznał tych postulatów za zasadne

Fot. TLP

Oprócz kwestii pomocy dla branży kolejowej, w ustawie znalazło się szereg potrzebnych rozwiązań, związanych z dokumentami stosowanymi w transporcie drogowym. Są to:

Zmiany dla polskich pracodawców transportu drogowego i dla zatrudnionych przez nich ukraińskich kierowców

Te zmiany obowiązują od 24 lutego do 31 grudnia 2022 r.:

• Przedłużenie z mocy prawa do końca 2022 roku ważności świadectw kierowców (oraz wypisów z tych dokumentów), które utraciły lub utracą ważność po 24 lutego 2022 r. Na wniosek przewoźnika, Główny Inspektor Transportu Drogowego wydawać będzie – w uproszczonej do minimum procedurze – nowe świadectwo kierowcy potwierdzające fakt jego przedłużenia. Zamiast weryfikacji wszystkich warunków, których spełnienie jest wymogiem do wydania świadectwa kierowcy, urzędnikom wystarczy oświadczenie przedsiębiorcy, że wspomniane warunki nie uległy zmianie.
• Wskazanie, że naklejkę wizową w dokumencie podróży ukraińskiego kierowcy zatrudnionego w polskiej firmie transportowej, przedłużającą ważność wizy krajowej, umieszczać będzie wojewoda właściwy ze względu na miejsce pobytu tego kierowcy.

Zmiany dla przewoźników pasażerskich

Te zmiany obowiązują do 31 grudnia 2022 r.:

• Wprowadzenie dla przewozów osób z Ukrainy do Polski możliwości stosowania przez przewoźników odstępstw od warunków określonych w zezwoleniu na międzynarodowy zarobkowy przewóz drogowy osób. Możliwość stosowania odstępstw ograniczona jest wyłącznie do terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. (art. 12 ustawy)
• Wprowadzenie dla polskich przewoźników pasażerskich możliwości zmiany ukraińskiego partnera na wspólnych międzynarodowych liniach regularnych prowadzonych, o ile wystąpiły okoliczności uniemożliwiające wykonywanie przewozów drogowych osób przez tego partnera przez okres dłuższy niż 7 dni. Decyzję w sprawie odstępstwa od zezwolenia na wspólnej linii regularnej wydawać ma w terminie 14 dni Główny Inspektor Transportu Drogowego na wniosek polskiego przewoźnika. Wniosek będzie uwolniony z opłaty administracyjnej i skarbowej. (art. 13 ustawy)

Zmiany ważne dla ukraińskich kierowców

Te przepisy obowiązują od 24 lutego do 31 grudnia 2022 r.:

• Zawieszenie 6-miesięcznego ograniczenia w posługiwaniu się ukraińskim prawem jazdy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę posiadającą taki dokument, która rozpoczęła stały lub czasowy pobyt w naszym kraju. Tym samym na takiej osobie nie ciąży obowiązek wymiany ukraińskiego prawa jazdy na polskie krajowe uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym (art. 14 ust. 1 ustawy)
• Uznanie ważności ukraińskich praw jazdy, w przypadku gdy termin na jaki dokument ten został wydany upłynął (art. 14 ust. 2 ustawy)
• Zwolnienie osoby kierującej pojazdem zarejestrowanym na Ukrainie od obowiązku posiadania przy sobie i okazywania polskim służbom kontrolnym dokumentu potwierdzającego prawo do używania pojazdu, w przypadku gdy takie prawo nie wynika bezpośrednio z ukraińskiego dowodu rejestracyjnego (art. 15 ustawy).
Źródło: TLP
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.