Jest to elektroniczny dokument, generowany w systemie wydziału komunikacji, który zawiera dane identyfikacyjne osoby ubiegającej się o wpis w prawie jazdy kodu 95. Jest to dokument tworzony, udostępniany, aktualizowany i archiwizowany w systemie teleinformatycznym, potrzebny do rozpoczęcia kursu na przewóz rzeczy/osób i do przystąpienia do egzaminu po zakończonym kursie kwalifikacyjnym. Wydaje go starosta lub prezydent miasta na prawach powiatu.
Profil zawiera informacje o wykonanych badaniach lekarskich, wykonanych badaniach psychologicznych, uzyskanych świadectwach kwalifikacji zawodowej, karcie kwalifikacji kierowcy.
PKZ wskazuje, czy dotyczy: prawa jazdy kategorii: C1, C1+E, C i C+E czy D1, D1+E, D i D+E, kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej, szkolenia okresowego.
Jak uzyskać profil?
Trzeba wykonać badania lekarskie i psychologiczne, które potwierdzą brak przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy, zgłosić się do odpowiedniego wydziału komunikacji dla miejsca zamieszkania, a rozpoczynając szkolenie w ośrodku podać nr PKZ.
Do wydziału komunikacji należy zabrać badania lekarskie i psychologiczne, jedno kolorowe zdjęcie (3,5cm x 4,5cm), dowód tożsamości (dowód osobisty, paszport lub karta pobytu), prawo jazdy.
Adam Piecyk, TachoTeam
Fot. TachoTeam
Marcin Łuczak, TachoTeam
Fot. TachoTeam
Urzędy mają kłopot
Urzędy wojewódzkie; starostwa, WORD-y oraz ośrodki szkolenia zostały zobowiązane do zawarcia odpłatnej umowy na prowadzenie profilu kierowcy zawodowego z państwową spółką. Umowy dopiero są podpisywane. Ponadto brak jest m. in katalogu pytań egzaminacyjnych, działającego systemu teleinformatycznego umożliwiającego uzyskanie tzw. PKZ, zatwierdzonych przez wojewodę programów, według których mają szkolić ośrodki szkolenia.
Niestety. Przepisy wykonawcze umożliwiające wdrożenie nowych rozwiązań zostały opublikowane dopiero 5 kwietnia 2022 r. w Dzienniku Ustaw - Komunikat Ministra infrastruktury w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie karty kwalifikacji kierowcy. Na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (2022.1997) ogłoszono, co następuje: Termin wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie karty kwalifikacji kierowcy ustanawia się na dzień 6 kwietnia 2022 r.
***
Który to już raz nadwyrężona została cierpliwość polskich przedsiębiorców zajmujących się wykonywaniem transportu drogowego oraz cierpliwość kierowców zawodowych (mając na uwadze e-TOLL, zmianę ustawy o czasie pracy kierowców związaną z Pakietem Mobilności, gdzie akty prawne również wprowadzono „ostatnim rzutem”). Czy powinniśmy się przyzwyczaić do opieszałości urzędników, która staje się normą? Również należy zadać pytanie co z rolą stowarzyszeń przewoźników drogowych, których zadaniem jest udzielanie pomocy i przekazywanie informacji swoim członkom w sprawach dotyczących działalności przewozowej oraz reprezentowanie ich interesów na zewnątrz, wobec organów państwowych, organizacji krajowych i międzynarodowych?
Autorzy:
Adam Piecyk, Marcin Łuczak, właściciele firmy rozliczającej czas pracy kierowców TachoTeam Kompleksowa Obsługa Firm Transportowych