Wiadomości z rynku

niedziela
22 czerwca 2025

Kwalifikacja kierowcy z poślizgiem

Ministerstwo Infrastruktury spóźniło się z rozporządzeniem
11 kwietnia 2022

WORD-y nie otrzymały na czas pytań na kwalifikację wstępną, ani możliwości obsługiwania profili kierowcy zawodowego
Fot. PORD Gdańsk

 
Kierowca zawodowy od 6 kwietnia 2022 roku by uzyskać lub odnowić uprawnienia kierowcy zawodowego (kod 95 w prawie jazdy) musi zarejestrować się w wydziale komunikacji. Jednak Ministerstwo Infrastruktury uziemiło kierowców, którzy nie mogą uzyskać uprawnień, bo dopiero 5 kwietnia wieczorem resort Andrzeja Adamczyka opublikował rozporządzenie w tej sprawie, a starostwa dopiero podpisują umowy na nowy system z Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych.
Ustawodawca między innymi określił nowy obieg dokumentów oraz wprowadził dodatkowe dokumenty – profil kierowcy zawodowego oraz kartę kwalifikacji kierowcy.
Zmianie podlega procedura zapisu na szkolenie dla osób zamierzających wykonywać lub wykonujących przewóz drogowy na stanowisku kierowcy. Kierowca, aby rozpocząć kurs kwalifikacyjny (uzyskujący po raz pierwszy uprawnienia kierowcy) lub przedłużający ważność świadectwa kwalifikacji zawodowej (odnawiający szkolenie okresowe), musi uzyskać w wydziale komunikacja profil kierowcy zawodowego.

Czym jest profil kierowcy zawodowego?

Jest to elektroniczny dokument, generowany w systemie wydziału komunikacji, który zawiera dane identyfikacyjne osoby ubiegającej się o wpis w prawie jazdy kodu 95. Jest to dokument tworzony, udostępniany, aktualizowany i archiwizowany w systemie teleinformatycznym, potrzebny do rozpoczęcia kursu na przewóz rzeczy/osób i do przystąpienia do egzaminu po zakończonym kursie kwalifikacyjnym. Wydaje go starosta lub prezydent miasta na prawach powiatu.
Profil zawiera informacje o wykonanych badaniach lekarskich, wykonanych badaniach psychologicznych, uzyskanych świadectwach kwalifikacji zawodowej, karcie kwalifikacji kierowcy.
PKZ wskazuje, czy dotyczy: prawa jazdy kategorii: C1, C1+E, C i C+E czy D1, D1+E, D i D+E, kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej, szkolenia okresowego.

Jak uzyskać profil?

Trzeba wykonać badania lekarskie i psychologiczne, które potwierdzą brak przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy, zgłosić się do odpowiedniego wydziału komunikacji dla miejsca zamieszkania, a rozpoczynając szkolenie w ośrodku podać nr PKZ.
Do wydziału komunikacji należy zabrać badania lekarskie i psychologiczne, jedno kolorowe zdjęcie (3,5cm x 4,5cm), dowód tożsamości (dowód osobisty, paszport lub karta pobytu), prawo jazdy.

Adam Piecyk, TachoTeam
Fot. TachoTeam

Marcin Łuczak, TachoTeam
Fot. TachoTeam

Urzędy mają kłopot

Urzędy wojewódzkie; starostwa, WORD-y oraz ośrodki szkolenia zostały zobowiązane do zawarcia odpłatnej umowy na prowadzenie profilu kierowcy zawodowego z państwową spółką. Umowy dopiero są podpisywane. Ponadto brak jest m. in katalogu pytań egzaminacyjnych, działającego systemu teleinformatycznego umożliwiającego uzyskanie tzw. PKZ, zatwierdzonych przez wojewodę programów, według których mają szkolić ośrodki szkolenia.
Niestety. Przepisy wykonawcze umożliwiające wdrożenie nowych rozwiązań zostały opublikowane dopiero 5 kwietnia 2022 r. w Dzienniku Ustaw - Komunikat Ministra infrastruktury w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie karty kwalifikacji kierowcy. Na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (2022.1997) ogłoszono, co następuje: Termin wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie karty kwalifikacji kierowcy ustanawia się na dzień 6 kwietnia 2022 r.
 
***
 
Który to już raz nadwyrężona została cierpliwość polskich przedsiębiorców zajmujących się wykonywaniem transportu drogowego oraz cierpliwość kierowców zawodowych (mając na uwadze e-TOLL, zmianę ustawy o czasie pracy kierowców związaną z Pakietem Mobilności, gdzie akty prawne również wprowadzono „ostatnim rzutem”). Czy powinniśmy się przyzwyczaić do opieszałości urzędników, która staje się normą? Również należy zadać pytanie co z rolą stowarzyszeń przewoźników drogowych, których zadaniem jest udzielanie pomocy i przekazywanie informacji swoim członkom w sprawach dotyczących działalności przewozowej oraz reprezentowanie ich interesów na zewnątrz, wobec organów państwowych, organizacji krajowych i międzynarodowych?
 
Autorzy:
Adam Piecyk, Marcin Łuczak, właściciele firmy rozliczającej czas pracy kierowców TachoTeam Kompleksowa Obsługa Firm Transportowych
 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.