Będą produkować ogniwa akumulatorowe, które znajdą zastosowanie w modelach rodziny ID. i nie tylko
Fot. Volkswagen
W odpowiedzi na rosnący popyt na akumulatory do samochodów elektrycznych Volkswagen zamierza wybudować kilka gigafabryk ogniw, z których zbudowane są akumulatory. Znajdą one zastosowanie w modelach rodziny ID. i nie tylko.
Niemiecki producent planuje zbudować w Europie pięć olbrzymich fabryk ogniw do akumulatorów. Ogniwa dla Grupy Volkswagen będą powstawały także w gigafabryce Northvolt zlokalizowanej w Szwecji. Do 2030 roku we wszystkich fabrykach będzie powstawać łącznie ok. 240 GWh ogniw do akumulatorów do samochodów elektrycznych. Ogniwa premium będą powstawały w zakładach Northvolt od 2023 roku, gigafabryka w Salzgitter rozpocznie produkcję zunifikowanych ogniw do samochodów z segmentów wolumentowych w 2025 roku, następnie w 2026 r. rozpocznie pracę gigafabryka w Europie Zachodniej, rok później w Europie Wschodniej.
– Nie będę ukrywać: budowa gigafabryk to olbrzymi projekt, który będzie wymagał od nas naprawdę wiele pracy – powiedział Sebastian Wolf, odpowiedzialny za budowę fabryk. – W planach mamy kilka zakładów. Wszystko sprowadza się do trzech rzeczy: pracowników – dlatego pozyskaliśmy najlepszych ekspertów z branży akumulatorów i będziemy nadal rozbudowywać zespół. Drugie miejsce na liście zajmują partnerzy, niezbędni przy budowie fabryk. Po trzecie – standaryzacja. Gdybyśmy planowali każdy zakład z osobna, trwałoby to zbyt długo. Dlatego też zdecydowaliśmy się na stworzenie koncepcji standardowej fabryki, zachowując jednocześnie elastyczność i zdolność adaptacji.
Jakie zalety ma gigafabryka w porównaniu z innymi zakładami?
Według Sebastiana Wolfa jeden projekt dla kilku fabryk upraszcza, a przede wszystkim przyspiesza planowanie i zakupy, ponieważ we wszystkich zakładach można używać tych samych komponentów do budowy budynków i wyposażenia.
– Jedyne różnice dotyczą przepisów w poszczególnych krajach – wyjaśnił przedstawiciel VW. – W każdej fabryce korzystamy ze zunifikowanego projektu, co znacząco upraszcza procedury. Dzięki efektowi skali ceny ogniw z naszych gigafabryk będą niższe, co przełoży się na cenę pojazdu.
We współpracy z Boschem i Umicore
Razem z firmą Bosch Volkswagen rozważa utworzenie europejskiego dostawcy dla fabryk ogniw akumulatorowych.
– W ciągu najbliższych kilku lat w Europie zostanie uruchomionych kilka dużych projektów związanych z produkcją akumulatorów – powiedział S. Wolf. – Widzimy duży potencjał we wspólnym zaangażowaniu się na etapie wyposażenia fabryk. Obie strony posiadają szerokie kompetencje w zakresie innowacji i są zdolne do globalnej, sieciowej, masowej produkcji przemysłowej. Firma Bosch opracowuje między innymi maszyny i urządzenia dostosowane do potrzeb klienta oraz dostarcza sterowane cyfrowo linie montażowe.
Volksawagen współpracuje także z belgijskim specjalistą od materiałów wykorzystywanych do produkcji akumulatorów, firmą Umicore.
– W ramach tego projektu chcemy przeciwdziałać potencjalnym wąskim gardłom – dodał S. Wolf. – Rozmawiamy z Umicore o zwiększeniu mocy produkcyjnych katod. Nasza współpraca obejmie równie pozyskiwanie surowców i recykling. Akumulator jest głównym elementem samochodu elektrycznego. Od niego zależy prędkość ładowania i zasięg.
Ile Volkswagen zainwestuje w gigafabryki?
– Grupa Volkswagen przeznaczy ok. 2 mld euro w budowę i uruchomienie fabryki ogniw w Salzgitter, ale nie działamy sami, mamy silnych partnerów – wyjaśnił S. Wolf. – Volkswagen założy europejską spółkę, która zajmie się pozyskiwaniem, przetwarzaniem surowców, przez opracowywanie ogniw, aż po zarządzanie gigafabrykami.
Fabryka ogniw w Salzgitter jest już niemal w trakcie budowy, trwają rozmowy na temat Hiszpanii i Europy Wschodniej, brane pod uwagę są też inne lokalizacje. Co zadecyduje?
Według przedstawiciela VW, oprócz miejsca i lokalnych warunków, decydują dwie rzeczy: personel i energia.
– Aby uruchomić fabrykę ogniw, musimy znaleźć w okolicy wystarczająco dużo wykwalifikowanych pracowników – dodał S. Wolf. – Mam na myśli przede wszystkim ludzi z doświadczeniem produkcyjnym. Potrzebujemy także wystarczającej ilości ekologicznej energii elektrycznej, pochodzącej na przykład z elektrowni słonecznych lub wiatrowych.
Ile miejsc pracy będzie w sześciu gigafabrykach? Według S. Wolfa z pewnością można mówić o pięciocyfrowych liczbach. Tylko w Salzgitter znajdzie zatrudnienie ponad 2.500 osób.
Jak wygląda plan na najbliższy czas?
Niwelacja terenu pod fabrykę w Salzgitter jest już niemal ukończona. W marcu firma złożyła wniosek o pozwolenie na budowę i planuje ją rozpocząć w drugiej połowie roku. Produkcja powinna się rozpocząć wiosną 2025 roku. Mniej więcej pół roku później rozpocznie się budowa drugiego bloku fabryki. Następnie, w odstępach kilkumiesięcznych, będą powstawać kolejne lokalizacje, począwszy od południa Europy. Volkswagen planuje osiągnąć maksymalne moce produkcyjne na poziomie 240 GWh najpóźniej do 2030 roku.