Budowa A2 Gręzów – Siedlce
Fot. GDDKiA
Na dwóch z siedmiu odcinków autostrady A2 od Mińska Mazowieckiego do Białej Podlaskiej, realizowanych w formule Projektuj i buduj, trwają już prace w terenie. Dla czterech prowadzone jest postępowanie administracyjne, związane z wydaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Z kolei dla odcinka od Białej Podlaskiej do granicy z Białorusią, dla którego GDDKiA przygotuje dokumentację projektową, także toczy się procedura ZRID.
Autostradowe szlaki w Polsce
W tym roku mają być połączone w całość odcinki A1 na północ od Piotrkowa Trybunalskiego i na południe od Kamieńska – zapowiada GDDKiA.
Jeśli chodzi o A2, obecnie, wykorzystując Południową Obwodnicę Warszawy w ciągu S2 i dalsze odcinki A2, można dojechać do końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego. To blisko 525 km trasy z planowanych niemal 660 km pomiędzy Świeckiem na granicy z Niemcami i Kukurykami na granicy z Białorusią.
Na A6 pod Szczecinem, w obrębie węzła Kijewo, stare poniemieckie płyty betonowe zastąpiono nową nawierzchnią. Znika też stara betonowa nawierzchnia na całym ciągu przyszłej A18 od Olszyny do Golnic. Na kolejne lata zaplanowano budowę wchodzącej w skład Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej autostrady A50, która domknie sieć takich dróg w Polsce. Tym samym długość autostrad w Polsce z obecnych blisko 1.754 km osiągnie zakładane około 2.100 km.
101 km A2 w realizacji
Mińsk Mazowiecki - Siedlce (ok. 37,5 km). Dla odcinków Kałuszyn - Groszki i Gręzów - Siedlce Zachód są już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W grudniu 2021 r. GDDKiA przekazała place budów wykonawcom, a roboty już trwają. Obecnie wykonawcy budują drogi serwisowe oraz odhumusowują trasę główną. Rozpoczęły się także prace związane z budową obiektów mostowych. Jak zapowiada GDDKiA, przy sprawnej realizacji kontraktów kierowcy powinni skorzystać z tych odcinków jesienią 2023 r.
Dla odcinka Groszki - Gręzów, na który umowę podpisano w styczniu 2021 r., wojewoda mazowiecki prowadzi postępowanie administracyjne zmierzające do wydania decyzji ZRID. Termin zakończenia prac przewidziany został latem 2024 r.
Siedlce - Biała Podlaska (ok. 63,5 km) . W kwietniu 2021 r. podpisano umowy na cztery kolejne fragmenty A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej. Dla wszystkich odcinków złożone zostały wnioski o wydanie decyzji ZRID (do odpowiednich terenowo urzędów wojewódzkich). Zgodnie z zawartymi umowami na wszystkich czterech odcinkach zakończenie robót zaplanowano do końca 2024 r.
32 kilometry do granicy państwa w projektowaniu
Na odcinek A2 od węzła Biała Podlaska do granicy państwa z Białorusią (Kukuryki) we wrześniu 2021 r. podpisano umowę na wykonanie projektu budowlanego i uzyskanie niezbędnych decyzji umożliwiających realizację robót w terenie. W styczniu br. GDDKiA złożyła wnioski do wojewody lubelskiego o decyzje ZRID. Kolejnym etapem, po wydaniu decyzji ZRID i pozyskaniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji.
Poszerzą najbardziej obciążony ruchem odcinek A2
GDDKiA przygotowuje się do realizacji poszerzenia autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu. Powstaną w miejsce szerokiego pasa zieleni pomiędzy jezdniami, na długości ok. 89 km. To będzie pierwszy tego rodzaju projekt na taką skalę realizowany pod ruchem.
Po uzyskaniu finansowania GDDKiA chciałaby ogłosić przetarg jeszcze w tym roku. Docelowo A2 będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ będzie posiadał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. To zwiększy przepustowość trasy oraz ułatwi szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.