Wiadomości z rynku

piątek
9 maja 2025

Z największą przestrzenią ładunkową

Nowe Renault Trafic ma łączyć przyjemne z pożytecznym
4 maja 2022

Cały przód został zmieniony

Fot. Renault

 
W obecnej, najnowszej edycji Renault Trafic zostało dogłębnie zmodernizowane. Dzięki nowemu przodowi i reflektorom, wykonanym w całości w technologii LED, sylwetka Trafica stała się atrakcyjna. Samochód zyskał całkowicie nowe wnętrze. Od 1980 roku Renault Trafic sprzedało się w łącznej liczbie 2,2 miliona egzemplarzy w ponad 50 krajach na całym świecie. W ciągu tych ponad 40 lat stało się jednym z liderów rynku w tym segmencie. W 2021 roku uplasowało się na trzecim miejscu w rankingu najlepiej sprzedających się lekkich samochodów dostawczych w Europie. Nowy model jest już dostępny w sprzedaży. Przy pracach nad najnowszym modelem konstruktorzy sięgnęli do korzeni Renault Trafic i skupili się na jego mocnych stronach. Nowy Trafic dysponuje największą w swoim segmencie długością przestrzeni ładunkowej i zachowuje niezmienioną łatwość modyfikacji zabudów, co pozwala oferować rozwiązania dostosowane do potrzeb różnych klientów biznesowych. Jednocześnie wsłuchiwano się w opinie klientów, aby jeszcze lepiej udoskonalić wnętrze i systemy wspomagania prowadzenia. Według producenta, nowy Trafic łączy w sobie to, co najlepsze z obu segmentów: wydajny pojazd dostawczy, spełniający standardy samochodu osobowego.

Przód kompletnie zmieniony

Chociaż nowy Trafic pozostaje rozpoznawalny już na pierwszy rzut oka, cały przód został kompletnie zmieniony. Wykonane w technologii LED światła mają charakterystyczny układ w kształcie litery „C”. Zmodernizowane nadwozie zyskało szereg nowych akcesoriów i kolorów karoserii. Pojazd zaprezentowany w inauguracyjnym, unikatowym kolorze nadwozia Niebieski Cumulus, ma bardziej poziomą pokrywę silnika z przetłoczeniami i bardziej pionową osłonę chłodnicy, z czterema szerokimi poziomymi i chromowanymi listwami. Nowy styl wzmacnia wrażenie dynamiki i solidności auta. Górna i dolna chromowana listwa osłony chłodnicy płynnie łączy się z linią reflektorów. Są one obecnie wykonane w technologii LED i dostępne w standardzie z funkcją automatycznego włączania. Światła do jazdy dziennej zyskały charakterystyczny dla marki układ w kształcie litery „C” (C-Shape).
Nowy model jest dostępny w dwóch nowych kolorach nadwozia: Niebieski Cumulus (niemetalizowany) i Czerwony Carmine. Pozostałe kolory dostępne w ofercie to Biel Alpejska, Czerwony Magma, Szary Urban, Szary Highland, Szary Comète i Czarny Midnight. Dostawczak zyskał nową antenę radiową, nowy model 17-calowych obręczy kół i dwa nowe modele bardziej dopracowanych stylistycznie 16-calowych kołpaków kół.

 

Wnętrze ma całkowicie nowy wygląd - oprócz nowego wystroju, poprawie uległa jakość wykończenia i użytych materiałów

Fot. Renault

 

Kabina przeszła metamorfozę

Wnętrze ma całkowicie nowy wygląd. Oprócz nowego wystroju, poprawie uległa jakość wykończenia i jakość użytych materiałów. Według zapewnień producenta, dorównują one obecnie poziomem samochodom osobowym. Deska rozdzielcza zwraca uwagę układem poziomych linii. Ozdobiona jest listwą, biegnącą przez całą jej długość i zachodzącą na nowe płaty drzwi. Nowoczesny design deski rozdzielczej potęguje wrażenie przestrzeni w kabinie. Kokpit został wyposażony w kolorowy wyświetlacz TFT zespołu zegarów o przekątnej 4,2’’, nową kierownicę i nową gałkę dźwigni zmiany biegów. W ofercie dostępne są dwie różne deski rozdzielcze (zależnie od poziomu wyposażenia). Deska w wersji podstawowej ma trzy otwarte schowki. W wyższych wersjach wyposażenia przewidziano dwa zamykane schowki oraz schowek-szufladę „Easylife”, której pomysłowy sposób otwierania zapewnia kierowcy lepszy dostęp do jej wnętrza o pojemności 6,6 litra. Samochód wyposażany jest w ładowarkę indukcyjną i dwa duże uchwyty na kubki. Łączna pojemność schowków wynosi 88 litrów (19,7 litra w środkowej konsoli, 14,6 l w drzwiach i 54 l w kanapie). Trafic był pierwszym na rynku samochodem dostawczym oferującym swoim użytkownikom funkcję „mobilnego biura”. Po złożeniu przedniego środkowego siedzenia jego oparcie zamienia się w biurko (z miejscem na notes) lub stolik do spożywania posiłków. Auto jest teraz wyposażane w elektrycznie składane lusterka, funkcję automatycznego włączania reflektorów w standardzie. Może także zostać wyposażone w kartę hands-free, pozwalającą na automatyczne otwieranie zbliżeniowe, blokadę drzwi przy oddalaniu się od samochodu oraz strefowe blokowanie drzwi. Ta ostatnia funkcja umożliwia na przykład zamknięcie kabiny niezależnie od strefy ładunkowej. Zależnie od poziomu wyposażenia, deska rozdzielcza może być wyposażona w system multimedialny Renault EASY LINK z 8-calowym ekranem dotykowym z pokładowym systemem nawigacji lub bez niego. Ponadto samochód może być także wyposażony w ładowarkę indukcyjną 15 W do smartfonów i trzy gniazda USB. Jeśli chodzi o możliwości podłączenia smartfonów, system Renault EASY LINK można połączyć przewodowo dzięki Android Auto i Apple CarPlay.

Aspekty praktyczne

Nowy Trafic zachowuje w całości swoje DNA i przy okazji optymalizuje wszystkie aspekty praktyczne. Wierne cechom, którym zawdzięcza pozycję bestsellera, wciąż dysponuje największą przestrzenią ładunkową, wyjątkową modułowością oraz bardzo licznymi możliwościami zabudowy bądź przebudowy. Model jest dostępny w dwóch długościach (5,48 i 5,80 m) i w dwóch wysokościach (1,967 m i 2,498 m), z pojemnością użyteczną wersji furgon od 5,8 do 8,9 m3, także w wersji platformy z kabiną lub bez. Długość strefy ładunkowej sięga 4,15 m (w przedłużonej wersji L2 z zamontowaną w przegrodzie klapą na długie ładunki). Nabywca ma do wyboru dużą liczbę wariantów, akcesoriów i zabudów wykonywanych „na miarę”. Niektóre z nich są wykonywane bezpośrednio w fabryce. Wersja „platforma z kabiną” jest dostosowana do montażu różnych zabudów, takich jak izoterma, food truck, kontener transportowy itd.

 

Po złożeniu przedniego środkowego siedzenia jego oparcie zamienia się w biurko (z miejscem na notes) lub stolik do spożywania posiłków

Fot. Renault

 

Bezpieczeństwo i systemy wspomagania prowadzenia

Poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego w nowym dostawczaku Renault jest taki sam jak w samochodach osobowych – komunikuje producent. W celu zapewnienia bezstresowej jazdy i ułatwienia manewrów parkowania, auto jest wyposażane w liczne systemy wspomagania prowadzenia. Oferta obejmuje m.in. system wspomagania nagłego hamowania: system, aktywny w zakresie od 7 do 170 km/h, kontroluje – dzięki umieszczonej z przodu kamerze i radarowi – odległość od poprzedzającego pojazdu (poruszającego się lub zatrzymanego). W przypadku wykrycia ryzyka kolizji, system ostrzega kierowcę sygnałami wizualnymi i dźwiękowymi, a następnie: zwiększa siłę działania układu hamulcowego, jeśli kierowca hamuje, ale nadal istnieje ryzyko kolizji, ewentualnie automatycznie uruchamia hamulce lub wzmacnia siły hamowania, jeśli kierowca nie hamuje lub hamuje zbyt słabo. System monitorowania martwego pola: system aktywny w zakresie od 30 do 140 km/h, ostrzega kierowcę o potencjalnym ryzyku kolizji z innym pojazdem poruszającym się z boku lub z tyłu auta podczas manewru zmiany pasa ruchu. Cztery czujniki ultradźwiękowe (dwa umieszczone z tyłu i dwa z przodu auta) wykrywają obecność obiektów poruszających się w martwym polu widzenia. W razie wykrycia w tym polu obiektów, zapala się umieszczona w danym lusterku bocznym kontrolka LED. Wspomaganie parkowania 360°: system, złożony z sześciu czujników czołowych, sześciu czujników umieszczonych po bokach i z tyłu samochodu oraz tylnej kamery, umożliwia bezproblemowe wykonywanie manewrów, dzięki polu widzenia 360°. Obejmuje dźwiękowe i wizualne sygnały ostrzegawcze (obraz z kamery oraz dynamiczne linie naprowadzające, wyświetlane na ekranie multimedialnym lub w wewnętrznym lusterku wstecznym). Aktywny regulator prędkości: system, w połączeniu z regulatorem prędkości, oblicza minimalną bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu i włącza hamulce, gdy ta odległość staje się zbyt mała lub odwrotnie, aktywuje pedał gazu, jeśli droga przed samochodem jest pusta. Regulator i ogranicznik prędkości z funkcją hamowania: system zabezpiecza przed przekroczeniem wybranej prędkości, w razie potrzeby włącza hamulce, np. podczas jazdy w dół. Do tego dochodzą automatyczne światła drogowe, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych z funkcją wizualnego ostrzegania o przekroczeniu dozwolonej prędkości na ekranie TFT zespołu zegarów. Jeśli samochód jest wyposażony w system multimedialny Renault Easy Link z wbudowanym układem nawigacji, funkcja ta jest wzbogacona o informacje związane z mapą drogową. Ostrzeganie o niestabilnym torze jazdy: system wykrywa nietypowe ruchy kierownicą i zapobiega uśnięciu kierowcy poprzez generowanie dźwiękowych i wizualnych sygnałów ostrzegawczych. Aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa biernego, auto jest wyposażane w czołową poduszkę powietrzną chroniącą pasażera na przednim środkowym siedzeniu.

Więcej mocy

Gama silników Blue dCi nowego Trafica obejmuje jednostki o czterech poziomach mocy – od 110 do 170 KM. Automatyczna skrzynia biegów EDC z podwójnym sprzęgłem jest dostępna w wersjach o mocy 150 i 170 KM. 4-cylindrowy silnik 2.0 l Blue dCi, spełniający wymagania normy czystości spalin Euro6 D Full, zyskał na mocy i kulturze pracy. W zależności od wersji osiąga on od 5 do 15 KM więcej i od 10 do 20 Nm większy moment obrotowy. W standardzie jest wyposażony w funkcję Stop & Start. Dostępne poziomy mocy przedstawiają się następująco: 110 KM w wersji z 6-stopniową skrzynią mechaniczną, 130 KM w wersji z 6-stopniową skrzynią mechaniczną, 150 KM w wersji ze skrzynią mechaniczną lub 6-stopniową automatyczną skrzynią EDC i 170 KM w wersji ze skrzynią mechaniczną lub 6-stopniową automatyczną skrzynią EDC.

 

Jak zapewnia producent, Trafic wciąż dysponuje największą przestrzenią ładunkową

Fot. Renault

 

Automatyczna skrzynia dba o niskie spalanie

Automatyczna skrzynia biegów EDC zapewnia komfort jazdy typowy dla skrzyni automatycznej przy jednoczesnym utrzymaniu zużycia paliwa i emisji CO2 na poziomie zbliżonym do wersji z przekładnią manualną. Skrzynia EDC (Efficient Dual Clutch) posiada dwa sprzęgła: jedno do biegów nieparzystych (1, 3, 5), drugie do biegów parzystych (2, 4, 6 i wsteczny). Zmiana biegów jest sterowana siłownikami elektrycznymi, kontrolowanymi przez moduł elektroniczny, dobierający właściwe przełożenie skrzyni w zależności od polecenia kierowcy. Podczas zmiany biegów sprzęgło załączone otwiera się i jednocześnie sprzęgło obsługujące kolejny bieg zamyka się. Zmiana biegów jest dzięki temu szybka. Płynne przenoszenie mocy bez przerw i szarpnięć zwiększa skuteczność napędu i komfort jazdy. System EDC dba o utrzymanie jak najniższych obrotów silnika. Pozostaje na najwyższym dopuszczalnym dla danej prędkości przełożeniu, co z kolei pozwala zachować kontrolę nad zużyciem paliwa i emisją CO2.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.