Wiadomości z rynku

piątek
26 kwietnia 2024

Nowe naruszenia mogą doprowadzić do utraty dobrej reputacji przewoźnika

Uzupełnienie katalogu wynikające z Pakietu Mobilności
24 maja 2022
 
23 maja 2022 r. zaczynają obowiązywać dwa nowe rozporządzenia unijne z 2 maja 2022 r. wprowadzające zmiany w zakresie dotyczącym dobrej reputacji. Jedno poszerza katalog naruszeń, których popełnienie może prowadzić do jej utraty (rozporządzenie 2022/694). Drugie ustanawia zasady obliczania stopnia ryzyka przedsiębiorstw transportowych (rozporządzenie 2022/695). Rozporządzenia wiążą w całości i są bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Doszło dużo bardzo poważnych naruszeń

Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/694 zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/403 w odniesieniu do nowych poważnych naruszeń przepisów unijnych, które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego wprowadza naruszenia wynikające z Pakietu Mobilności dotyczące kabotażu i delegowania pracowników. Co istotne, nowe naruszenia kwalifikowane są przede wszystkim jako bardzo poważne naruszenia (BPN) i poważne naruszenia (PN). Należy podkreślić, że rozporządzenie nie zmienia w sposób rewolucyjny dotychczas obowiązującego katalogu naruszeń, ale zasadniczo uzupełnia go o nowe naruszenia wynikające z Pakietu Mobilności.

Obliczanie stopnia ryzyka przedsiębiorstwa

Natomiast w rozporządzeniu 2022/695 ustanowiono wzór służący obliczeniu stopnia ryzyka przedsiębiorstwa. W takim wspólnym wzorze uwzględnia się liczbę, wagę i częstotliwość występowania naruszeń oraz wyniki kontroli, w przypadku których nie stwierdzono naruszeń, a także, czy przedsiębiorstwo transportu drogowego stosuje inteligentne tachografy, zgodnie z rozdziałem II rozporządzenia (UE) nr 165/2014, we wszystkich swoich pojazdach. Wspólny wzór służący obliczeniu stopnia ryzyka przedsiębiorstwa powinien znacząco przyczynić się do harmonizacji praktyk w zakresie egzekwowania prawa w całej Unii, poprzez zapewnienie równego traktowania wszystkich kierowców i przedsiębiorstw transportowych w odniesieniu do kontroli i sankcji na mocy mających zastosowanie przepisów unijnych. Wspólny wzór służący obliczeniu stopnia ryzyka przedsiębiorstwa transportowego oraz wymogi dotyczące jego stosowania są określone w załączniku. Wzór uwzględnia szereg okoliczności, które organy będą brać pod uwagę przy ocenie stopnia ryzyka. Co istotne korzystne znaczenie będą miały tzw. kontrole bezwynikowe.
Autor: Dawid Korczyński, adwokat

Nowe naruszenia na liście

W grupie naruszeń przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1057 (*7) (delegowanie pracowników w transporcie drogowym) wprowadzono nowe poważne naruszenia:

  • Niekompletne informacje na temat zgłoszenia delegowania;
  • Przewoźnik nie zaktualizował zgłoszeń delegowania w publicznym interfejsie połączonym z IMI;

Nowe bardzo poważne naruszenia w tej grupie:

  • Niezłożenie zgłoszenia delegowania państwu członkowskiemu, do którego kierowca jest delegowany, najpóźniej w momencie rozpoczęcia delegowania;
  • Zgłoszenie delegowania kierowców zostało sfałszowane;
  • Kierowca nie jest w stanie przedstawić ważnego zgłoszenia delegowania;
  • Kierowcy nie udostępniono ważnego zgłoszenia delegowania;
  • Żądane dokumenty nie zostały przekazane do przyjmującego państwa członkowskiego w terminie ośmiu tygodni od daty złożenia wniosku.

W grupie naruszeń przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 (*4) (dostęp do rynku międzynarodowych przewozów drogowych) dodano następujące nowe bardzo poważne naruszenia:

  • Wykonywanie przewozu kabotażowego niezgodnie z przepisami ustawowymi, wykonawczymi i administracyjnymi obowiązującymi w przyjmującym państwie członkowskim;
  • Wykonywanie przewozów kabotażowych w tym samym państwie członkowskim przez cztery dni od zakończenia ostatniego zgodnego z prawem przewozu kabotażowego w danym państwie członkowskim;
  • Przewoźnik nie jest w stanie przedstawić wyraźnego dowodu potwierdzającego wykonanie poprzedniego przewozu międzynarodowego lub każdego kolejnego przewozu kabotażowego lub wszystkich przewozów przeprowadzonych w przypadkach, gdy pojazd znajdował się na terytorium przyjmującego państwa członkowskiego w okresie czterech dni poprzedzających przewóz międzynarodowy, oraz przedstawić tych dowodów w czasie kontroli drogowej.

W grupie naruszeń przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 17 (dostęp do rynku usług autokarowych i autobusowych) - przepisy dotyczące przewozów kabotażowych – wprowadzono kolejne nowe bardzo poważne naruszenia:

  • Wykonywanie przewozu kabotażowego niezgodnie z przepisami ustawowymi, wykonawczymi i administracyjnymi obowiązującymi w przyjmującym państwie członkowskim;
  • Brak w pojeździe lub niemożność przedstawienia na żądanie upoważnionego funkcjonariusza służb kontrolnych dokumentów kontrolnych w przewozach kabotażowych (formularz przejazdu dla usług okazjonalnych lub umowa zawarta między przewoźnikiem a organizatorem transportu lub jej poświadczona za zgodność z oryginałem kopia w przypadku szczególnych usług regularnych).

Naruszenie przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 593/2008 (*6) (Rzym I) (prawo właściwe dla zobowiązań umownych) - nowe bardzo poważne naruszenie:

  • Naruszenie prawa właściwego dla zobowiązań umownych.

Nowe poważne naruszenia w grupie naruszeń przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1057 (*7) (delegowanie pracowników w transporcie drogowym):

  • Niekompletne informacje na temat zgłoszenia delegowania.
  • Przewoźnik nie zaktualizował zgłoszeń delegowania w publicznym interfejsie połączonym z IMI. Nowe bardzo poważne naruszenia w tej grupie:
  • Niezłożenie zgłoszenia delegowania państwu członkowskiemu, do którego kierowca jest delegowany, najpóźniej w momencie rozpoczęcia delegowania;
  • Zgłoszenie delegowania kierowców zostało sfałszowane;
  • Kierowca nie jest w stanie przedstawić ważnego zgłoszenia delegowania;
  • Kierowcy nie udostępniono ważnego zgłoszenia delegowania;
  • Żądane dokumenty nie zostały przekazane do przyjmującego państwa członkowskiego w terminie ośmiu tygodni od daty złożenia wniosku.

 


Dawid Korczyński Fot. arch. autora

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.