Dagab firma wspierająca Axfood, rozszerza flotę do codziennego transportu żywności o pojazdy elektryczne. Obecnie Dagab wykorzystuje w Sztokholmie zarówno pojazdy w pełni elektryczne, jak i hybrydy. 64-tonowy pojazd elektryczny Scanii zostanie dodatkowo wykorzystany w regionie Göteborga. Od kilku lat Scania i Dagab ściśle współpracują w celu stworzenia floty wolnej od paliw kopalnych. W 2021 r. Dagab został w Szwecji pionierem, włączając do swoich działań elektryczny pojazd ciężarowy Scania. Obecnie to partnerstwo zostaje rozszerzone o pierwszy tego typu 64-tonowy elektryczny pojazd ciężarowy do transportu żywności, który rozpocznie pracę w Göteborgu. To inteligentne rozwiązanie Scanii do zelektryfikowanego transportu chłodzonej i mrożonej żywności.
Zasilany zieloną energią
Infrastruktura ładowania to kluczowy element w ciężkim transporcie, dlatego także w tym obszarze Scania i Dagab ściśle ze sobą współpracują. Nowy pojazd będzie zasilany zieloną energią elektryczną. Dzięki planowaniu i szybkiemu ładowaniu, będzie eksploatowany bardziej intensywnie niż inne pojazdy z floty firmy, przez co najmniej dwie zmiany dziennie. Zwiększy to jakość i efektywność dostaw i oznacza znaczne zmniejszenie wpływu na środowisko na trasie 300-450 km dziennie. – Elektryfikacja transportu to złożony proces. Technologia i pojazdy elektryczne są dostępne, ale konieczne będzie podjęcie szerszych i bardziej intensywnych działań, aby opracować rozwiązania dla inteligentnych miast w obszarze infrastruktury ładowania. W Scanii dążymy do umożliwienia większej liczbie firm podążania drogą, którą wybrała firma Dagab – komentuje Fredrik Allard, dyrektor ds. e-mobilności w Scanii.
Wzmocniony duży kaliber
Ciężki transport elektryczny i transport schłodzonej żywności to wyzwanie jeśli chodzi o technologię. Wymaga kompatybilnych interfejsów między gniazdami zasilania do kontroli temperatury i inteligentnej integracji, aby zminimalizować zużycie energii zarówno pojazdu, jak i naczepy. W związku z tym, aby sprostać tym zadaniom, pojazd ma mocniejsze komponenty niż pojazdy elektryczne, które Scania oferuje obecnie w produkcji seryjnej. – Zapewnienie transportu żywności wolnego od paliw kopalnych jest konieczne, aby zmniejszyć wpływ naszych pojazdów na środowisko. Wykorzystując pojazd elektryczny tej wielkości, widocznie zmniejszamy nasze emisje. To kolejny krok w kierunku transportu całkowicie wolnego od paliw kopalnych oraz bezemisyjnych operacji transportowych najpóźniej do 2030 r. – mówi Helena Blom, manager ds. transportu w Dagab. Pojazd elektryczny Scania zostanie włączony do operacji transportowych firmy na jesieni 2022 roku. – Mamy nadzieję, że pokażemy go na targach pojazdów ciężarowych w Elmia pod koniec sierpnia – mówi Krister Kjellström, manager ds. floty w Dagab.
Fot. Scania