Wiadomości z rynku

piątek
29 marca 2024

Przedsiębiorcy kupują na raty

Przewoźnicy są zainteresowani taką sprzedażą swoich usług
13 czerwca 2022
Zakupy na raty od wielu lat są wygodną formą finansowania dla konsumentów, których nie stać na drogi sprzęt lub którzy wzbraniają się przed wydaniem naraz większej ilości gotówki. Teraz taką możliwość mają też przedsiębiorcy. Z tą różnicą, że na raty mogą kupić nie tylko sprzęt czy dobra materialne do firmy, ale też usługi, licencje, oprogramowanie, a nawet… wyremontować lokal, w którym prowadzą działalność. Co trzecia mała firma transportowa chciałaby sprzedawać na raty swoje usługi dla biznesu – wynika z najnowszego badania NFG.
„Są rzeczy ważniejsze od pieniędzy, trzeba tylko mieć pieniądze, żeby je kupić” – mawiał francuski dramaturg i historyk Prosper Mérimée. Dziś zdobycie pieniędzy na zakupy nie jest już żadnym problemem, a kupić można praktycznie wszystko. Pozostaje tylko zmienić myślenie o samych zakupach. Zwłaszcza – zakupach na raty.

Biznes płaci w ratach, a sprzedawca nie czeka na pieniądze

W ramachusługi Fakturatka przedsiębiorca dokonuje zakupu na raty, a sprzedający otrzymuje płatność za towar lub usługę w terminie. To kolejna, obok eFaktoringu, usługa NFG wspierająca płynność finansową najmniejszych firm.
– Szacujemy, że zainteresowanie usługą sprzedaży ratalnej w najbliższych kwartałach tego roku może być jeszcze wyższe, ponieważ aktualnie, z uwagi na rosnącą inflację, mamy do czynienia ze wzrostem cen towarów i usług dla biznesu. Rosną koszty prowadzenia działalności w Polsce, a to skłoni przedsiębiorców do szukania nowoczesnych rozwiązań, które będą w stanie zoptymalizować bieżące wydatki firmowe – tłumaczy Dariusz Szkaradek, prezes zarządu NFG.
– Sprzedający nie musi się obawiać, że klient z jakichś względów przestanie spłacać raty. NFG w ramach Fakturatki wypłaca mu pełną wartość towaru lub usługi, a ryzyko niewypłacalności kupującego przejmuje na siebie – wyjaśnia Emanuel Nowak, ekspert NFG.
Warunkiem skorzystania z Fakturatki podczas zakupów do firmy jest otrzymanie od dostawcy faktury płatnej przelewem. Kupujący samodzielnie wybiera liczbę rat, a następnie akceptuje transakcję kodem SMS. Proces wnioskowania o sfinansowanie zakupu odbywa się automatycznie, online i trwa 15 minut.
Nowy model finansowania NFG wpisuje się w dobrze znane instrumenty rynkowe dla biznesu jak kredyt, leasing czy pożyczka, ale, zdaniem ekspertów, ma więcej korzyści.
– Ani kredyt, ani leasing ani pożyczka nie zapewniają aktualnie tak szybkiego i wygodnego finansowania jak Fakturatka. W dodatku, w odróżnieniu od leasingu, tutaj od razu po zakupie towaru stajemy się jego właścicielem i unikamy skomplikowanej procedury wykupu. Płatność odbywa się w dogodnych ratach, a koszty usługi finansowania zakupów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu i odliczyć podatek VAT – wyjaśnia Emanuel Nowak.
Jak deklaruje firma NFG, sprzedawca oferując nowy model płatności swoim klientom, nie ponosi żadnych kosztów sprzedaży ratalnej. Kupujący może sfinansować Fakturatką zakup o wartości do 30 tys. zł, wybierając samodzielnie liczbę rat (od 1 do 36). Dostępny w systemie kalkulator informuje o wysokości miesięcznych płatności.

Biznes otwiera się na raty

Według najnowszego badania firmy faktoringowej NFG „Finasowanie zakupów firmowych”, co 10. przedsiębiorca z sektora mikro i małych firm rezygnuje z zakupu ze względu na wysoką cenę towaru lub usługi. W przypadku mikrofirm robi tak 17 proc. kupujących. Cena niewątpliwie wciąż odgrywa kluczową rolę w procesie zakupowym. Przedsiębiorcy kupowaliby bowiem częściej i więcej, gdyby mieli możliwość rozłożenia płatności na raty. Blisko co trzecia firma biorąca udział w badaniu (30 proc.) jest zainteresowana dostępem do usługi ratalnej. Pod względem branż najczęściej to zainteresowanie podtrzymują firmy budowlane i przemysłowe (37 proc.) oraz firmy prowadzące działalność online (40 proc.).
Z kolei firmy, które nie są zainteresowane zakupem ratalnym, w większości argumentują, że nabywane przez nich produkty czy usługi nie nadają się do finansowania w systemie ratalnym (35 proc.). Tymczasem, jak twierdzą twórcy Fakturatki, dziś na raty do firmy można kupić niemal wszystko: zarówno dobra trwałe, jak i usługi. Choć, jak sami przyznają, nie jest łatwo przełamać panujące schematy.
– W Polsce przedsiębiorcy nie mają jeszcze nawyku, aby płacić na raty za drogie usługi – mówi Emanuel Nowak, ekspert NFG. – Widzimy jednak, że powoli się do tego przekonują. Ostatnio sfinansowali w ten sposób faktury za prąd, karty paliwowe czy nawet remont lokalu. Ciekawą opcją jest wykorzystanie Fakturatki do odroczenia płatności o miesiąc. Wybierają więc na przykład płatność w jednej racie po to tylko, by zyskać dodatkowy czas na zgromadzenie pełnej sumy pieniędzy. Najczęściej korzystają z tej możliwości przy zakupie paliwa.
Pozostałe przyczyny braku zainteresowania usługą zakupu na raty to np. preferowanie innych form finansowania zakupów (18 proc.) czy obawa przed poniesieniem kosztów takiej usługi (14 proc.).
– Warto wspomnieć, że w przypadku Fakturatki nabywca z góry wie, ile zapłaci, sam wybiera liczbę rat oraz akceptuje łączny koszt transakcji. To wszystko odbywa się online i trwa kilkanaście minut – dodaje Emanuel Nowak.

Raty szansą dla transportu

W gronie firm sprzedających B2B co czwarty właściciel firmy (25 proc.) jest zainteresowany dostępem do usługi sprzedaży ratalnej. Oni też zauważają, że co 10. klient rezygnuje z zakupu ich produktu lub usługi ze względu na wysoką cenę. Problem ten najczęściej dostrzegają firmy transportowe, dlatego to głównie przewoźnicy są grupą przedsiębiorców najmocniej zainteresowaną oferowaniem sprzedaży swoich usług na raty (33 proc.).
– Transport jest branżą najbardziej narażoną na zatory płatnicze – zauważa Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. – Wszystko przez ekstremalnie długie terminy zapłaty oraz niską moralność płatniczą kontrahentów. Przewoźnicy nierzadko muszą czekać nawet trzy miesiące na pieniądze za wykonaną usługę, a do tego dochodzą częste opóźnienia w płatnościach. W tym czasie firma nie ma wolnego, tylko musi normalnie prowadzić działalność, ponosząc regularne koszty paliwa, utrzymania pracowników, eksploatacji floty, opłat za autostrady czy bieżących zobowiązań finansowych, jak na przykład ZUS, US, podatki. Wiele z takich firm traci płynność finansową i przestaje być wypłacalna. W Krajowym Rejestrze Długów widnieje już 23 tys. przedsiębiorstw transportowych, zadłużonych na ponad miliard złotych.
Sprzedaż usług na raty mogłaby sprawić, że firma transportowa zyska nowych klientów, a co najważniejsze – otrzyma płatność w terminie. W ten sposób chroni swoją płynność finansową, niwelując ryzyko, że klient opóźni płatność.

Mity wśród opornych

Z kolei na drugim biegunie, czyli wśród przedsiębiorstw, które nie wykazują zainteresowania sprzedażą na raty, znowu pokutuje mit, że ich produkty/usługi się do tego nie nadają (61 proc. wskazań). W gronie mikrofirm to nawet 67 proc. Problemem jest też niska świadomość samych przedsiębiorców, którzy nie znają nowoczesnych rozwiązań finansowych mogących poprawić ich płynność i ogólną sytuację finansową.
– Co ósmy przedsiębiorca w naszym badaniu uważa, że zakupy na raty to usługa tylko dla konsumentów i raczej nie słyszał o tym, by ktoś oferował ją firmom – komentuje ekspert NFG. – Tu również powtórzę: na raty można rozłożyć prawie wszystko: wszelkie usługi biznesowe, towary (w tym materiały, surowce, półprodukty), środki trwałe (jak maszyny i urządzenia) oraz wartości niematerialne (na przykład licencje za oprogramowanie). Od uruchomienia Fakturatki na początku maja sfinansowaliśmy firmom zakupy na łączną kwotę 1,2 mln zł. Średnia wartość jednego zakupu to 10 tys. zł. Przedsiębiorcy dokonują zakupów na raty o wartości zarówno 1000 zł, jak i 50 tys. zł. Jak widać pojęcie „drogich zakupów do firmy” to rzecz względna.
***
O badaniu:
Ogólnopolskie badanie „Finasowanie zakupów firmowych” zostało przeprowadzone w marcu 2022 r. przez IMAS International na zlecenie firmy faktoringowej NFG na celowej próbie mikro oraz małych firm, techniką mieszaną CAWI oraz CATI. W sumie zrealizowano 501 wywiadów.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.