Wiadomości z rynku

poniedziałek
6 maja 2024

Pierwsze autobusy elektryczne MAN w Mińsku Mazowieckim

Kolejne Polskie miasto zamawia bezemisyjne pojazdy tej marki
16 września 2022

Podczas uroczystości podpisania umowy Fot. MAN

 
Gmina Mińsk Mazowiecki podpisała z firmą MAN Truck & Bus umowę na dostawę łącznie sześciu autobusów elektrycznych MAN Lion’s City 12 E o długości 12 metrów. Uroczystość odbyła się 6 września. Pojazdy wyjadą na mińskie ulice za 12 miesięcy i będą to pierwsze autobusy z napędem elektrycznym w tym mieście. Najnowszy kontrakt to premierowe wejście do mińskiej floty autobusów z logo MAN. – Bardzo cieszymy się, że kolejne miasto w Polsce będzie miało zeroemisyjne autobusy, które wyprodukowane zostaną w polskim zakładzie MAN w Starachowicach – powiedziała podczas uroczystości Olga Żarkowska, dyrektor sprzedaży autobusów w MAN Truck & Bus Polska. – Kontrakt dla Mińska Mazowieckiego potwierdza, że te pojazdy sprawdzają się zarówno w dużych aglomeracjach, jak i mniejszych miastach. Po Kędzierzynie-Koźlu, Gdańsku, Włocławku, Stalowej Woli i Ostrowcu Świętokrzyskim teraz nasze pierwsze elektrobusy trafią na Mazowsze. Do tego zamówione przez Mińsk Mazowiecki pojazdy będą bezpieczne i komfortowe. O ten pierwszy aspekt zadba cała seria systemów bezpieczeństwa, jak ABS, ASR, monitoring wnętrza pojazd oraz automatyczna detekcja i system gaszenia pożaru. W kompletacji autobusów znalazły się też dwa układy: ESP oraz czujniki monitorujące ciśnienie w kołach, które są rzadko spotykane w komunikacji miejskiej. Do tego MAN zaproponował zewnętrzne i wewnętrzne oświetlenie w całości wykonane w technologii LED, a przednie reflektory przeciwmgielne wyposażone będą dodatkowo w funkcję doświetlania zakrętów. To przede wszystkim przyda się podczas jesiennych i zimowych dni. Z kolei pasażerowie docenią jazdę elektrycznymi „lwami” nie tylko z uwagi na ich cichą i bezemisyjną jazdę, ale także z uwagi na wygodne, tapicerowane fotele, ładowarki USB pod każdym siedzeniem oraz automatyczny system klimatyzacji i ogrzewania. Z myślą o osobach z niepełnosprawnością pojazdy będą wyposażone w rozkładaną rampę ułatwiającą wjazd dla wózków inwalidzkich, przyciski STOP czy funkcję przyklęku, czyli obniżenia wysokości podłogi pojazdu podczas postoju na przystanku.

Innowacyjne rozwiązania

Mińskie autobusy elektryczne będą ładowane wyłącznie poprzez wtyczki plug-in, czyli nie będą musiały korzystać z drogiej infrastruktury szybkich ładowarek zlokalizowanych w mieście. Dzięki temu te pojazdy będą przez cały czas w pełnej dyspozycji przewoźnika i nie będą musiały robić przerw technicznych na doładowywanie baterii. – To efekt zastosowania baterii w technologii i NMC o dużej pojemności, wynoszącej w MAN Lion`s City 12 E aż 480 kWh. To gwarantuje przebiegi przekraczające 250 km w rzeczywistych warunkach drogowych i to w całym okresie gwarancji. Do tego wszystkie akumulatory znajdują się na dachu pojazdu, co przekłada się na lepsze rozplanowanie wnętrza pojazdu – podkreślił Waldemar Sęk, regionalny kierownik sprzedaży w MAN Truck & Bus Polska. Napęd elektrycznych autobusów MAN bazuje na centralnym silniku o mocy 160 kW, który skonfigurowany został pod kątem maksymalnie płynnego ruszania. Zapewnia on cichszą jazdę i lepszą dostępność serwisową. Autobusy dla Mińska Mazowieckiego będą posiadać drzwi w układzie 2-2-0, z czego drzwi drugie wykonane zostaną w komfortowej wersji odskokowo-przesuwnej, czyli będą otwierać się na zewnątrz pojazdu, co ułatwi wchodzenie i wychodzenie pasażerów. Łączna pojemność e-busów wyniesie 78 osób, w tym 29 miejsc siedzących, zlokalizowanych głównie w tylnej części pojazdu. Z kolei przód autobusu będzie dzięki temu przestrzenny, dopasowany do szybkiej wymiany pasażerów. Tutaj też nie zabraknie czterech miejsc dostępnych dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Z myślą o kierowcach

MAN pomyślał też o kierowcach i ich komforcie pracy. Dlatego wszystkie autobusy dla Mińska Mazowieckiego wyposażone zostaną m.in. w ogrzewane i wentylowane fotele z funkcją obrotu, podłokietnikami, niezależny system klimatyzacji i ogrzewania oraz przednią panoramiczna szybę z elektrycznie ogrzewaną powłoką, czyli tzw. antysolar. Do tego pracę kierowcy ułatwi elektryczne wspomaganie kierownicy oraz uruchamiane automatycznie światła i wycieraczki plus kamera cofania. Do tego pojazdy będą posiadały pełne kabiny w całości odgradzające kierowcę od przestrzeni pasażerskiej. Tak wyposażone autobusy powstaną w Polsce - w zakładzie w Starachowicach. – Miński kontrakt to kolejne zamówienie na e-busy z polskiego rynku, natomiast warto pamiętać, że MAN jest jednym z liderów wprowadzania Europy w świat bezemisyjnej mobilności miejskiej – powiedział Claus Wallenstein, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska. – Imponujące doświadczenie niemieckiego producenta na tym polu to ponad 700 autobusów elektrycznych, w tym pierwsze egzemplarze dostarczone do Polski (dla Kędzierzyna-Koźla). Do tego dochodzi pełne portfolio elektrycznych pojazdów dostawczych (MAN eTGE), budowa własnej fabryki produkującej baterie oraz wprowadzanie pierwszych napędów elektrycznych do ciężarówek. To pokazuje, że MAN myśli o rozwoju elektromobilności bardzo szeroko, a autobusy elektryczne w strategii firmy są jednym z filarów zielonej przyszłości naszych miast. W uroczystym podpisaniu umowy Mińsk Mazowiecki reprezentowali Marcin Tomasz Jakubowski, burmistrz oraz Grażyna Stachowicz, skarbnik miasta. W imieniu spółki MAN Truck & Bus Polska w wydarzeniu wzięli udział Olga Żarkowska, dyrektor ds. sprzedaży autobusów i Waldemar Sęk, regionalny kierownik sprzedaży autobusów miejskich. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.