Wiadomości z rynku

niedziela
4 maja 2025

Tonaż to jedno, a naciski to drugie

Zezwolenie było, ale nie wystarczyło
12 września 2022

Fot. ITD

 
Zestaw ciężarowy mógł ważyć więcej niż wynosi jego dopuszczalna masa całkowita, ale nie mógł mieć przekroczonych dozwolonych nacisków osi na drogę. Niewłaściwe umieszczenie ładunku na naczepie, spowodowało przekroczenie nacisków grupy osi naczepy. Nieprawidłowy przewóz ciężkiego podnośnika wstrzymali funkcjonariusze z wielkopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Kilka dni temu na ekspresowej „piątce” koło Gniezna, inspektorzy ITD zatrzymali do kontroli drogowej polski ciągnik siodłowy z naczepą. Zestawem przewożono na potrzeby własne podnośnik teleskopowy. Powodem podjęcia interwencji było podejrzenie przekroczenia dozwolonego tonażu. Ciężarówka z ładunkiem ważyła 43,6 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Dopuszczalny nacisk grupy osi naczepy składającej się z trzech osi nie będących napędowymi był przekroczony o 5,15 t w stosunku do normy wynoszącej 24 t. W trakcie czynności kontrolnych, kierowca okazał zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego po drogach publicznych. Dokument ten nie uprawniał jednak do przekroczenia przepisowych nacisków osi pojazdów na drogę. W tym przypadku przewoźnik powinien wykonywać przewóz na podstawie zezwolenia wyższej kategorii. Za stwierdzone naruszenie zostanie wszczęte postępowanie administracyjne wobec przedsiębiorcy. Grozi mu kara pieniężna. Inspektorzy zakazali kierowcy dalszej jazdy do czasu doprowadzenia nacisków osi naczepy do właściwych parametrów. Kierowca przestawił podnośnik odwrotnie - ramię teleskopu znajdowało się w tylnej części naczepy. Takie rozmieszczenie ładunku spowodowało prawidłowe rozmieszczenie ciężaru podnośnika na osie zestawu ciężarowego. Wówczas mógł kontynuować przewóz maszyny bez konieczności przeładunku na inny zespół pojazdów. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.