Wiadomości z rynku

piątek
26 kwietnia 2024

DAF pokazał w Hanowerze modele XD i XDC

Nowe ciężarówki do transportu specjalistycznego i dystrybucyjnego
22 września 2022

Nowe pojazdy serii XD Fot. DAF

 
Podczas targów IAA Transportation 2022 w Hanowerze firma DAF przedstawiła zupełnie nową gamę nowoczesnych pojazdów specjalistycznych i dystrybucyjnych: modele z serii XD i XDC, które mają wyróżniać się pod względem jakości, bezpieczeństwa, wydajności i komfortu pracy kierowcy. Produkcja rozpocznie się jesienią tego roku, a w 2023 roku na rynek trafią wersje elektryczne z zasilaniem akumulatorowym o zerowej emisji. Pojazdy XD i XDC do zastosowań dystrybucyjnych i specjalistycznych są blisko spokrewnione z wielokrotnie nagradzanymi długodystansowymi ciężarówkami XF, XG i XG+, które zdobyły tytuł „International Truck of the Year 2022”. Wyjątkowe cechy, takie jak optymalna aerodynamika, wydajne układy napędowe, wygodna pozycja kierowcy oraz wysokiej klasy spasowanie i wykończenie, trafiły teraz także do segmentów transportu specjalistycznego i dystrybucji. Modele XD i XDC wyróżniają się wszechstronnością, szerokim wyborem konfiguracji osi i układu napędowego oraz komfortowymi wariantami kabin. Modele XDC z 2, 3 lub 4 osiami do celów specjalistycznych i zastosowań budowlanych będą dostępne z napędem na jedną lub dwie osie i przystosowane do pracy w najtrudniejszych warunkach. Te wytrzymałe pojazdy ciężarowe mają duży kąt natarcia (25 st.) i duży prześwit pod podwoziem (33–39 cm), a ich wyjątkowa stylistyka zewnętrzna obejmuje solidny zderzak i odporny wlot powietrza oraz stalową osłonę chłodnicy. Zautomatyzowana skrzynia biegów TraXon jest dostępna ze specjalnymi ustawieniami oprogramowania, które zarówno na drodze, jak i w terenie zapewniają pożądane właściwości trakcyjne.

Bezpieczeństwo

Kabiny modeli XD i XDC są wyposażone w dużą szybę przednią i duże okna boczne z bardzo nisko umieszczoną dolną krawędzią, co ma zapewniać najlepszą w tej klasie widoczność bezpośrednią. Uzyskano to w połączeniu z niskim położeniem kabiny (17 cm niżej niż w XF nowej generacji) i nową deską rozdzielczą w wersji Vision, która opada w kierunku przedniej szyby po stronie pasażera. Opcjonalnie dostępne jest okno widoku na krawężnik, które w połączeniu ze składanym fotelem pasażera umożliwia niezakłóconą obserwację pieszych i rowerzystów znajdujących się obok pojazdu po stronie pasażera. W celu uzyskania najlepszej w klasie widoczności pośredniej modele XD i XDC można wyposażyć w system DAF Digital Vision, który zastępuje lusterka główne i szerokokątne. System DAF Corner View zapewnia widoczność w obrębie minimum 285 stopni wokół słupka A kabiny po stronie pasażera. Pojazdy wyposażono także w system DAF City Turn Assist, który zwiększa bezpieczeństwo jazdy, informując kierowców za pomocą ostrzeżeń wizualnych i dźwiękowych, gdy inni użytkownicy dróg, tacy jak piesi, rowerzyści, samochody i motocykle, znajdą się w martwej strefie po stronie pasażera. Podobnie jak modele XF, XG i XG+ nowej generacji, nowe, światowej klasy pojazdy do zastosowań dystrybucyjnych i specjalistycznych charakteryzują się ergonomią na wysokim poziomie dzięki filozofii DAF „Dłonie na kierownicy, wzrok na drodze”. Obsługa wszystkich funkcji związanych z jazdą odbywa się za pomocą kierownicy oraz dźwigni sterujących na jej kolumnie. Obsługa dodatkowych funkcji związanych z prowadzeniem odbywa się za pomocą przełączników fizycznych, logicznie rozmieszczonych na desce rozdzielczej w zasięgu ręki kierowcy. Aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo, standardowo we wszystkich wersjach XD i XDC montowane jest oświetlenie zewnętrzne LED, zapewniające najlepszą możliwą widoczność. Ponadto dostępna jest pełna gama zaawansowanych rozwiązań wspomagających kierowcę, takich jak układ AEBS najnowszej generacji, nowy hamulec przyczepy przy niskiej prędkości i hamulec postojowy ze wspomaganiem.

Wydajność

Dzięki dopracowanej aerodynamice kabiny, która łączy te modele ze światowej klasy pojazdami XF, XG i XG+, udało się uzyskać najniższe w tej klasie pojazdów zużycie paliwa i niską emisję CO2. Zastosowanie szyby przedniej o dużym promieniu krzywizny, optymalnego uszczelnienia łączeń elementów kabiny, kamer cyfrowych zamiast lusterek oraz zapewnienie niezakłóconego przepływu powietrza do silnika i pod kabiną, zdaniem producenta, pozwala na wprowadzenie nowego standardu wydajności także w segmencie dystrybucji i transportu specjalistycznego. Dzięki nowemu układowi napędowemu z nowym silnikiem PACCAR MX-11, zautomatyzowaną skrzynią biegów TraXon w standardzie, inteligentnym układem oczyszczania spalin i innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie osi tylnej pojazdy te mają zapewniać również najlepszą na rynku wydajność. System DAF Connect do zarządzania flotą pozwala zaoszczędzić czas dzięki zdalnym aktualizacjom oprogramowania. Szeroki wybór przystawek odbioru mocy, modułów mocowania zabudowy oraz złączy ułatwia pracę wytwórcom zabudów. Elastyczność w zakresie aranżacji układu elementów podwozia, takich jak EAS, akumulator oraz zbiornik płynu AdBlue® i zbiorników paliwa, poszerza jeszcze te możliwości, umożliwiając uzyskanie optymalnej wydajności.

Komfort kierowcy

Modele XD i XDC zapewniają wysoki poziom komfortu kierowcom ciężarówek z segmentu dystrybucji i transportu użytkowego. Dzięki wyposażeniu większości wersji dystrybucyjnych w zaledwie dwa schodki i kierownicę, którą na czas parkowania można ustawić w pozycji pionowej, zapewniono bezkonkurencyjny w tej klasie dostęp do kabiny. Jak zapewnia producent, zakres regulacji foteli i kierownicy nie ma sobie równych, podobnie jak przestronność kabiny, której kubatura sięga 10 m3 w przypadku wersji Sleeper High Cab. Kabina Day Cab ma standardowo powiększoną przestrzeń wewnętrzną, zapewniającą kierowcy komfort i dużo miejsca w schowkach. Jako wyposażenie fabryczne można zamówić trzeci fotel lub dużą lodówkę. Modele XD i XDC otrzymały tę samą efektowną deskę rozdzielczą, co nowe modele XF, XG i XG+. Jest ona wyposażona między innymi w całkowicie cyfrowy wyświetlacz, o przekątnej 12 cali. Można go dostosować do osobistych preferencji kierowcy. Do obsługi opcjonalnej nawigacji DAF i szerokiej gamy systemów informacyjno-rozrywkowych DAF dostępny jest również bardzo czuły dodatkowy ekran dotykowy o przekątnej 10,1 cala. W celu zapewnienia komfortowego snu leżanki w kabinie Sleeper oraz Sleeper High pojazdów XD i XDC mają długość nie mniejszą niż 2.220 mm i szerokość do 750 mm. W wyniku zastosowania całkowicie nowej konstrukcji przedniej części podwozia, nowego zawieszenia kabiny i nowego zawieszenia tylnej osi uzyskano pożądane właściwości jezdne i komfort.

Gotowość na przyszłe wyzwania

Za sprawą ciężarówek XD DAF wykonuje krok w przyszłość branży dystrybucji i transportu użytkowego. Model XD wyróżnia się jakością, bezpieczeństwem, wydajnością i poziomem komfortu kierowcy. Jednocześnie stanowi on całkowicie nową platformę, która umożliwia budowę pojazdów z alternatywnymi układami napędowymi. W 2023 roku nowy model XD będzie również dostępny z bateryjnym napędem elektrycznym. Te pojazdy o zerowej emisji będą wyposażone w silniki elektryczne o mocy od 170 kW (230 KM) do 350 kW (480 KM) oraz szeroką gamę zestawów akumulatorów o łącznej pojemności do 525 kW/h. W zależności od zastosowania zapewni to zasięg powyżej 500 kilometrów na zasilaniu elektrycznym. Produkcja nowej serii XD rozpocznie się jesienią 2022 r., a pojazdy XDC do zastosowań w branży budowlanej oraz pojazdy XD z bateryjnym napędem elektrycznym będą produkowane od 2023 r. (z)

DAF XD do transportu dystrybucyjnego Fot. DAF

Konstrukcyjny model XDC Fot. DAF

Jak zapewnia producent, zakres regulacji foteli i kierownicy w modelach XD i XDC nie ma sobie równych, podobnie jak przestronność kabiny, której kubatura sięga 10 m3 Fot. DAF

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.