Wiadomości z rynku

niedziela
12 maja 2024

Udoskonalone spalinowe Mercedesy

Prezentacja na targach IAA Transportation 2022 w Hanowerze
3 października 2022

Fot. Mercedes-Benz Trucks

 
Mercedes-Benz Trucks zaprezentował na hanowerskich targach IAA Transportation 2022 innowacje, między innymi w postaci Actrosa L, Actrosa L Edition 3 i Actrosa F plus. Stina Fagerman, szefowa działu marketingu, sprzedaży i usług Mercedes-Benz Trucks: - Transformacja w kierunku neutralności emisji CO2 w drogowym transporcie towarowym przebiega bardzo dynamicznie. W fazie przejściowej, zgodnie z oczekiwaniami klientów, chcemy wciąż udoskonalać także nasze samochody ciężarowe klasy premium z konwencjonalnym napędem wysokoprężnym, nie tylko obniżając całkowite koszty posiadania, ale też trwale redukując ślad węglowy.

Actros L z udoskonalonym układem napędowym

Mercedes-Benz Trucks, prezentując Actrosa L, po raz kolejny ma ambicję wyznaczania nowych wzorców w najwyższym segmencie klasycznych samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym. Wysoki komfort kierowcy w Actrosie L potwierdza m.in. kabina o szerokości 2,50 m, dostępna w wariantach StreamSpace, BigSpace i GigaSpace. Płaska podłoga we wnętrzu kabiny kierowcy tworzy domową atmosferę. Ulepszona izolacja akustyczna i termiczna zmniejsza poziom hałasu, jeszcze bardziej uprzyjemniając pobyt w kabinie – zarówno podczas jazdy, jak i w czasie odpoczynku.

OM 471 mniej pali

Przykładem postępującej optymalizacji zużycia paliwa jest trzecia generacja 12,8-litrowego silnika OM 471, przeznaczonego do ciężkich pojazdów użytkowych. Ten dostępny od października 2022 r., „nowy” silnik wyróżnia się szeregiem innowacji technicznych, konsekwentnie ukierunkowanych na obniżenie całkowitych kosztów posiadania (TCO) – poprzez paliwooszczędną jazdę, niższą emisję dwutlenku węgla, niższe koszty eksploatacji i wyższą dochodowość, bez uszczerbku dla mocy, dynamiki jazdy czy komfortu jazdy. Aby osiągnąć te cele, wraz z trzecią generacją silnika OM 471 wprowadzono zoptymalizowaną pod względem zużycia paliwa turbosprężarkę, która w połączeniu ze zmodyfikowanym układem oczyszczania spalin zapewnia oszczędność paliwa na poziomie nawet czterech procent w porównaniu z poprzednią generacją. Jednym z atutów silnika OM 471 trzeciej generacji jest rozszerzona funkcja Top Torque, zapewniająca dodatkową moc wtedy, gdy jest ona naprawdę potrzebna, na przykład podczas włączania się do ruchu na autostradzie lub wyprzedzania. W celu zapewnienia jeszcze większej dynamiki jazdy, inżynierowie Mercedes-Benz Trucks przyjrzeli się także całemu układowi przeniesienia napędu. Nowy zautomatyzowany układ sterowania pracą skrzyni biegów PowerShift Advanced, dzięki swej precyzji wybierania biegów, umożliwia teraz szybsze, a jednocześnie płynniejsze ruszanie i przyspieszanie w wielu sytuacjach. Nowy układ przeniesienia napędu jest dostępny dla wszystkich ciężkich typoszeregów ciężarówek Mercedes-Benz: od Actrosa i Actrosa F poprzez Actrosa L po Arocsa.

Systemy asystujące kierowcy i druga generacja MirrorCam

Istotnym czynnikiem wzrostu bezpieczeństwa są systemy asystujące, takie jak asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji (ABA 5) z funkcją rozpoznawania pieszych, asystent utrzymania pasa ruchu czy system MirrorCam drugiej generacji, a w wyposażeniu opcjonalnym Active Drive Assist drugiej generacji (ADA 2) do jazdy częściowo zautomatyzowanej (poziom 2) czy Active Sideguard Assist (ASGA). ADA 2 w określonych warunkach aktywnie wspiera kierowcę we wzdłużnym i poprzecznym prowadzeniu samochodu ciężarowego oraz potrafi w sposób zautomatyzowany utrzymywać odstęp, przyspieszać i skręcać, o ile spełnione są niezbędne warunki systemowe, np. wystarczający promień zakrętu czy wyraźnie widoczne poziome oznaczenia pasa ruchu. Ponadto jedna z funkcji ADA 2 – Emergency Stop Assist – potrafi zainicjować zatrzymanie awaryjne (w granicach działania systemu), jeżeli pomimo wizualnych i dźwiękowych ostrzeżeń kierowca zaprzestał ingerowania w proces prowadzenia pojazdu. System ASGA podczas skrętu w prawo nie tylko ostrzega kierowcę przed znajdującymi się i poruszającymi po stronie pasażera rowerzystami lub pieszymi, a do prędkości skrętu 20 km/h uruchamia również zautomatyzowane hamowanie aż do zatrzymania pojazdu, o ile kierowca sam nie zareaguje w odpowiednim czasie. Ostrzeżenia wizualne Active Sideguard Assist są widoczne na wyświetlaczu systemu MirrorCam po stronie pasażera. W kwietniu 2022 r. wprowadzono do użytku już drugą generację tego systemu kamer zastępujących lusterka, która teraz jeszcze lepiej wspiera kierowcę w wielu sytuacjach na drodze – między innymi dzięki skróceniu ramion kamer o dziesięć centymetrów oraz nowym parametrom obrazu. W porównaniu z systemem pierwszej generacji skrócenie ramion kamer ma m.in. tę zaletę, że ułatwia kierowcy cofanie na wprost, co wynika przede wszystkim z faktu, iż perspektywa kamery MirrorCam jest teraz jeszcze bardziej zbliżona do perspektywy zwykłego lusterka szklanego. Ewolucja tego już i tak bardzo jasnego systemu kamer w zakresie regulacji kolorów i jasności sprawia, że teraz jego wyświetlacze jeszcze dokładniej pokazują obszar istotny dla ruchu pojazdu, np. podczas cofania do ciemnej lub słabo oświetlonej hali. Ogólnie rzecz biorąc, udoskonalony MirrorCam poprzez swoje działanie wspomagające umożliwia jeszcze mniej stresujące i bezpieczniejsze prowadzenie pojazdu w takich sytuacjach, jak wyprzedzanie, manewrowanie, jazda w warunkach ograniczonej widoczności i w ciemności, pokonywanie zakrętów i zwężeń. Kolejnym elementem zwiększającym bezpieczeństwo, przede wszystkim w ciemności lub w warunkach ograniczonej widoczności, są dostępne opcjonalnie reflektory LED, które w porównaniu z reflektorami ksenonowymi charakteryzują się większą siłą światła.

Actros L Edition 3

Limitowany model specjalny Actrosa L Edition 3 (400 egzemplarzy) zawdzięcza swój niepowtarzalny charakter nawet 30 dodatkowym elementom wyposażenia wnętrza i nadwozia oraz elementom stylizacyjnym przeniesionym z modeli Edition 1 i Edition 2. Luksus modelu Edition 3 wyznacza cała gama elementów wyposażenia. W jego eleganckim wnętrzu są to m.in. deska rozdzielcza i uchwyty drzwiowe wykończone skórą nappa, rozliczne elementy ozdobne stylizowane na włókno węglowe oraz luk dachowy z oświetleniem Ambiente oraz siedzenie narożne SoloStar z obiciem skórzanym w beżu migdałowym. Uwagę przyciągają także plakietka „Edition 3” po stronie pasażera oraz podświetlone emblematy wejściowe z napisem „Edition 3” po stronie kierowcy i pasażera. Górne łóżko, dostarczane wraz z kompletem pościeli, ma szerokość 900 mm. Zasłonka dookoła kabiny, wykonana od wewnątrz w beżu migdałowym, a na zewnątrz w kolorze czarnym, jest stylowym elementem ochrony prywatności. Podobnie jak poprzeczna zasłona przed łóżkiem zdobiona gwiazdą Mercedesa. Atrakcje wyposażenia zewnętrznego to m.in. ekskluzywne oklejenie ściany bocznej, napis „Edition 3” na osłonie przeciwsłonecznej lakierowanej w kolorze białego aluminium, dwa dodatkowe reflektory LED w osłonie przeciwsłonecznej, emblemat Actrosa z przodu w kolorze ciemnego chromu, napis „Actros” u góry na tylnej ścianie kabiny kierowcy. Z boku uwagę przyciągają stopnie wejściowe ze stali szlachetnej. Kołpaki na osiach przedniej i tylnej wykonano również ze stali szlachetnej. Zakres dostawy obejmuje ponadto podświetlaną gwiazdę Mercedesa w kolorze ciemnego chromu, kilka dekoracyjnych aplikacji na ozdobnej kratce oraz aluminiowe stopnie wejściowe w osłonie międzyosiowej. Model Edition 3 jest wariantem dostępnym dla wszystkich 2- i 3-osiowych Actrosów L z najnowszej generacji, wyposażonych w kabinę GigaSpace i BigSpace, z kierownicą po lewej lub po prawej stronie. Klient może dowolnie wybrać kolor lakieru kabiny kierowcy, dostosowując go do barw swojej firmy, natomiast przód pojazdu jest zawsze lakierowany w metalizowanej bieli aluminium, co gwarantuje wysoką rozpoznawalność pojazdu. Dzięki udoskonalonej charakterystyce przełączania biegów systemu PowerShift Advanced, Actros L Edition 3 z każdym z dostępnych układów napędowych ma zapewniać kierowcom imponujące osiągi – zarówno jeśli jest wyposażony w 15,6-litrowy silnik OM 473 o wysokiej mocy, jak i z nowym silnikiem OM 471 trzeciej generacji, odznaczającym się jeszcze niższym zużyciem paliwa.

Actros F plus

Actros F, wprowadzony na rynek przez Mercedes-Benz Trucks w styczniu 2021 r., jest polecany dla przedsiębiorstw transportowych, które poszukują funkcjonalnego samochodu ciężarowego, odpowiedniego do zastosowań w klasycznym i regionalnym transporcie dalekobieżnym, a przede wszystkim do eksploatacji z zabudową wymienną, hakową lub silosową. Teraz producent wprowadza aktualizację pojazdu w postaci Actrosa F plus, który dzięki wzbogaceniu o szereg kolejnych funkcji stanowi wysoką wartość dodaną w zakresie wydajności, komfortu i bezpieczeństwa – zarówno dla operatorów flot, jak i kierowców. Actros F plus zyskuje ulepszone ustawienie fotela (niska skrzynia fotela i komfortowa kolumna kierownicy zapożyczona z Actrosa L), a ponadto jest standardowo wyposażony w drugą generację systemu MirrorCam ze skróconymi ramionami kamer i jeszcze bardziej zoptymalizowanymi parametrami obrazu, inteligentny system sterujący tempomatem i skrzynią biegów Predictive Powertrain Control, a także Multimedia Cockpit interactive ze wszystkimi informacjami niezbędnymi dla kierowcy. Atrakcyjny wizerunek zewnętrzny ciężarówki współtworzą nowe reflektory główne ze światłami do jazdy dziennej LED i kierunkowskazami LED w sygnaturze świetlnej. Nowością dostępną opcjonalnie dla Actrosa F plus są reflektory główne LED. Do wyboru są także liczne elementy wyposażenia dodatkowego, na przykład StyleLine, TrendLine, xtraLine Basic czy oświetlenie Ambiente LED, tworzące we wnętrzu domowy nastrój i odprężające podczas nocnej jazdy. Na życzenie dostępne są materace nawierzchniowe na materac łóżka, zapewniające jeszcze lepszy sen. Kabina kierowcy w wariantach StreamSpace i BigSpace o szerokości 2,5 metra, z tunelem silnika o wysokości 120 milimetrów, oferuje pożądaną w swej klasie przestronność oraz niskie wejście z trzema stopniami. Jeśli chodzi o jednostkę napędową, również Actros F plus jest wyposażony w silnik OM 471 trzeciej generacji, przeznaczony do ciężkich pojazdów użytkowych. Do tego dochodzą funkcje związane z bezpieczeństwem – asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji (ABA 5) i asystent utrzymania pasa ruchu. Na życzenie możliwe jest wyposażenie Actrosa F plus także w asystenta martwego pola.

Inteligentne rozwiązania cyfrowe

W celu maksymalizacji wykorzystania wszystkich modeli Actrosa oraz zaoszczędzenia czasu i nakładów administracyjnych, Mercedes-Benz Trucks udostępnia swoim klientom na portalu Fleetboard cały szereg rozwiązań cyfrowych. Jednym z nich jest Mapping-Tool – narzędzie, które w razie potrzeby umożliwia pracownikom zaplecza biurowego firmy transportowej szybkie reagowanie na bieżące stany pojazdu. Mapping-Tool pokazuje w czasie rzeczywistym aktualną lokalizację danego pojazdu oraz informuje, czy jest on w ruchu, czy stoi. Do tego dochodzi Logbook – dziennik zawierający szczegółowe dane np. na temat czasów jazdy i postoju, masy całkowitej, przebiegu kilometrowego, trasy przejazdu czy topografii. Dzięki niemu menedżerowie floty są w stanie prześledzić eksploatację każdego Actrosa w firmie, aby następnie, w porozumieniu z kierowcą lub dyspozytorem, zoptymalizować jego wykorzystanie. Wśród aplikacji na szczególną uwagę zasługuje aplikacja logistyczna HABBL, krok po kroku asystująca kierowcom przy realizacji zleceń. Można z niej korzystać równolegle na kokpicie multimedialnym Actrosa i na dowolnym urządzeniu mobilnym z Androidem, do obsługi zadań poza pojazdem. Wszyscy biorący udział w procesie transportowym, a więc kierowca, dyspozytor i klient końcowy, otrzymują zawsze te informacje, których potrzebują, co polepsza jakość procesów i jednocześnie zapewnia wysoką transparentność.

Mercedes-Benz Uptime: lepsza dyspozycyjność pojazdu

Mercedes-Benz Uptime integruje inteligentną łączność sieciową pojazdów z intensywną obsługą klienta, oferując klientom innowacyjny produkt serwisowy, którego celem jest maksymalizacja czasu, jaki ciężarówki spędzają na drodze oraz wsparcie klienta w sprawnej realizacji zleceń transportowych, a ponadto ograniczenie i bardziej efektywne planowanie wizyt w serwisie. System ten wcześnie rozpoznaje konieczność przeprowadzenia naprawy, co pozwala na zmniejszenie liczby awarii, a klient otrzymuje wsparcie w szybkiej organizacji wykonania wymaganych prac – zawsze z uwzględnieniem planowanych operacji transportowych. W rezultacie zwiększa się możliwość planowania pobytów w warsztacie, wzrasta dyspozycyjność pojazdów oraz poprawia się poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego. Centralnym elementem Mercedes-Benz Uptime oraz podstawą dla wszystkich innych technicznych rozwiązań w zakresie łączności sieciowej w pojeździe jest Truck Data Center – moduł łączności sieciowej, który odbiera dane z zamontowanych w ciężarówce czujników, kamer i urządzeń sterujących oraz analizuje je pod kątem różnych funkcji. Truck Data Center stanowi nie tylko podstawę dla wielu usług Mercedes-Benz Uptime, ale także dla Fleetboard – usługi umożliwiającej trwałe zwiększenie dyspozycyjności pojazdu. Aby zapewnić swoim klientom jak największą dyspozycyjność pojazdu i jak najmniejszą liczbę awarii, Mercedes-Benz Trucks oferuje również różne umowy serwisowe, umożliwiające zaplanowanie z wyprzedzeniem miesięcznych wydatków. Jako prawdziwy pakiet kompleksowej obsługi prezentuje się umowa Mercedes-Benz Complete: jej bogaty pakiet świadczeń obejmuje wszystkie prace warsztatowe, łącznie z wymianą zużytych części. Umowa Mercedes-Benz Select przewidziana jest dla klientów szczególnie wyczulonych ekonomicznie i uzupełnia umowę na naprawy układu napędowego (Mercedes-Benz Extend) o przeglądy techniczne. Usługa Mercedes-Benz Uptime jest oferowana standardowo w ramach umowy serwisowej Mercedes-Benz Complete oraz jej dynamicznego wariantu Mercedes-Benz CompleteMile (dostępnego na wybranych rynkach UE). Bogaty pakiet świadczeń obejmuje wszystkie prace warsztatowe, łącznie z przeglądami i wymianą zużytych części. Począwszy od koordynacji terminów wizyt w warsztacie, a skończywszy na kontroli księgowej. Dzięki niemu można być pewnym dodatkowej kompleksowej ochrony pojazdu – dla maksymalnego zachowania jego wartości i mobilności.

TruckLive

TruckLive zapewnia użytkownikom Actrosa L bezpłatny dostęp do cyfrowych rozwiązań serwisowych Mercedes-Benz Trucks. Różne usługi łącznościowe upraszczają procesy robocze. Można z nich korzystać za pomocą takich platform, jak np. MyTruckPoint. Usługa zarządzania przeglądami zapewnia lepszą dyspozycyjność pojazdu, a Live Traffic pomaga w planowaniu trasy za pomocą nawigacji z danymi o ruchu drogowym podawanymi w czasie rzeczywistym. W planach są już kolejne komponenty. (z)

Fot. Mercedes-Benz Trucks

Fot. Mercedes-Benz Trucks

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.