Wiadomości z rynku

piątek
17 maja 2024

Nowe unijne finansowanie bezpiecznych parkingów

IRU: potrzebne są bardziej ukierunkowane środki
10 października 2022

Fot. IRU

 
IRU, światowa organizacja transportu drogowego, z zadowoleniem przyjęła opublikowane we wrześniu zaproszenie do składania wniosków o dostęp do łącznej kwoty 250 mln EUR w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), w celu poprawy sieci bezpiecznych i chronionych parkingów (SSTPA) w całej Unii Europejskiej (UE).

Zmaksymalizować wykorzystanie funduszy

– To drugie zaproszenie do składania wniosków UE dotyczące bezpiecznego parkowania opiera się na zeszłorocznym zaproszeniu i stanowi wyjątkową okazję dla sektora – powiedziała Raluca Marian, dyrektor ds. rzecznictwa UE IRU. – Chociaż z zadowoleniem przyjmujemy bardzo potrzebne wsparcie finansowe, aby pomóc w budowie nowych lub modernizacji istniejących parkingów, niektóre kryteria muszą zostać dokładnie przeanalizowane, aby zmaksymalizować wykorzystanie funduszy. Na przykład kompleksowa sieć powinna zostać objęta zakresem finansowania, natomiast odsetek wymaganego współfinansowania prywatnego powinien zostać zmniejszony, a także potrzebna jest zaktualizowana mapa lokalizacji potrzebnych bezpiecznych parkingów. Kilka projektów skorzystało z dofinansowania UE w następstwie zaproszenia UE z 2021 r. IRU wielokrotnie wzywało do finansowania i z zadowoleniem przyjmuje dostępność tych ważnych zasobów. Musimy jednak zauważyć, że pomimo zachęcających postępów absorpcja środków z 2021 r. nie była idealna. Ponieważ sytuacja jest nadal krytyczna, a w całej Europie nadal występuje znaczny niedobór miejsc parkingowych, potrzebne są nowe rozwiązania, aby przyciągnąć udane projekty.

Dopuścić więcej projektów

IRU zwraca uwagę, że aby efektywnie wykorzystać finansowanie w ramach instrumentu „Łącząc Europę”, UE powinna w przyszłych zaproszeniach do składania wniosków rozważyć szerszy zakres kwalifikujących się projektów, takich jak rozszerzenie finansowania SSTPA zlokalizowanych w kompleksowej transeuropejskiej sieci transportowej. Obecnie wiele potencjalnych projektów zlokalizowanych w sieci kompleksowej pozostaje poza zakresem. Ponadto należy rozważyć zmianę wymogów dotyczących współfinansowania prywatnego. W zależności od lokalizacji parkingów kwota wymaganego prywatnego dofinansowania może sięgać nawet 80%. To sprawia, że ​​aplikacja jest mniej atrakcyjna dla wielu graczy. Konieczne jest też zaktualizowanie potrzeb. Od czasu zakończenia finansowanego przez UE badania dotyczącego norm parkingowych UE w 2018 r. nie było żadnych aktualizacji dotyczących przepustowości i popytu na parkingi. Według badania z 2018 r. w UE dostępnych było 300.000 miejsc parkingowych dla ciężarówek, przy czym znaczny niedobór wynosi 100.000 miejsc, aby zaspokoić całkowite zapotrzebowanie. Tylko 7.000 parkingów, czyli mniej niż 3% w UE znajduje się na certyfikowanych obszarach bezpiecznych. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.