
Stowarzyszenia transportowe usilnie próbowały zapobiec egzekwowaniu kalifornijskiego prawa AB5, które ma na celu ograniczenie korzystania z niezależnych przewoźników. Sąd Najwyższy odrzucił rewizję. W tym stanie USA działa prawie 70.000 niezależnych przewoźników. Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych odrzucił rewizję 9 Okręgu dotyczącą uchylenia nakazu przeciwko egzekucji kalifornijskiego AB5 przeciwko branży transportu ciężarowego. W rezultacie nakaz, który obowiązuje od około dwóch lat, zostanie szybko zniesiony, a przewoźnicy będą musieli przestrzegać AB5. Przyjęta w 2019 r. ustawa ustanowiła ścisły „test ABC”, aby określić, czy pracownik jest pracownikiem, czy niezależnym wykonawcą. Stanowi on, że niektórzy pracownicy powinni być uznawani za pracowników, a nie niezależnych wykonawców podczas oceny klasyfikacji płac i godzin pracy w pozwach zbiorowych. Nowe prawo stawia surowe warunki, aby być uznanym za niezależnego wykonawcę. Jednak większość warunków jest niemożliwa do spełnienia, na przykład taki, że „pracownik musi wykonywać pracę, która nie jest częścią normalnego toku działalności podmiotu zatrudniającego”. Sąd niższej instacji zgodził się z argumentami branży i wydał nakaz zakazujący stosowania AB5 w branży transportowej. Jednak to orzeczenie zostało uchylone w postępowaniu odwoławczym przez Sąd Apelacyjny Stanów Zjednoczonych. Wdrożone prawo może doprowadzić do zniknięcia tysięcy niezależnych przewoźników z Kalifornii. (z)