Nabuurs wykorzysta elektryczne pojazdy do zaopatrzenia punktów gastronomicznych AB InBev
Pierwszy DAF LF Electric będzie używany przez dostawcę usług logistycznych Nabuurs do zaopatrywania klientów koncernu piwowarskiego AB InBev Fot. DAF
Firma DAF Trucks rozpoczyna dostawy pojazdów dystrybucyjnych LF Electric o zerowej emisji spalin, przeznaczonych do użytku w obszarach miejskich. Pierwszy pojazd LF Electric trafi do holenderskiego dostawcy usług logistycznych Nabuurs, który będzie wykorzystywać go do zaopatrzenia punktów gastronomicznych obsługiwanych przez browar AB InBev w Groningen.
Do dystrybucji miejskiej i regionalnej
Podczas gdy CF Electric jest przeznaczony raczej do transportu regionalnego, np. zaopatrywania supermarketów i wywozu odpadów, model LF Electric lepiej sprawdza się przy zadaniach dystrybucyjnych na krótszym dystansie dzięki swoim kompaktowym wymiarom. LF Electric jest dostępny jako 19-tonowe podwozie pod zabudowę (rozstaw osi 5,30 lub 5,85 m), a jego ładowność wynosi 11 700 kg.
Ładowanie raz dziennie
Pojazd ten ma zerową emisję spalin dzięki zastosowaniu silnika elektrycznego o mocy 260 kW (szczytowa: 370 kW), który pobiera energię z akumulatora litowo-żelazowo-fosforanowego (LFP), nie zawierającego kobaltu ani magnezu, o pojemności 282 kWh (użyteczna: 252 kWh). Dzięki temu zasięg pojazdu LF Electric wynosi do 280 kilometrów, co ma być więcej niż wystarczające do codziennej dystrybucji w mieście. LF Electric wyróżnia się jedynym w swoim rodzaju łączonym układem ładowania. W trybie ładowania wolnego (400 V AC, 22 kW, prąd 3-fazowy) naładowanie akumulatora od 20% do 80% trwa 6,5 godziny. Pełne naładowanie (od 0% do 100%) zajmuje 12 godzin. Możliwe jest również szybkie ładowanie (650 V DC, 150 kW). W takim przypadku można naładować akumulator od 20% do 80% w ciągu zaledwie 60 minut lub w dwie godziny przy całkowitym ładowaniu od zera.
Zdobycie doświadczenia
Firma Nabuurs powstała w 1962 roku i specjalizuje się w zaopatrywaniu sklepów, supermarketów i punktów gastronomicznych. Nabuurs, z siedzibą w Haps, ma 20 oddziałów w całych Niderlandach, które oferują zintegrowane rozwiązania logistyczne. To rodzinne przedsiębiorstwo dysponuje flotą składającą się z 350 pojazdów ciężarowych i zatrudnia około 1000 pracowników. Według Dolfa Hubertusa, kierownika floty Nabuurs, zakupienie pojazdu LF Electric służy dwóm celom: – Radzie miasta Groningen zależy na objęciu logistyki miejskiej zasadą zerowej emisji spalin. Model DAF LF Electric spełnia ten cel. Jednocześnie, jako firma, chcemy zdobyć doświadczenie z zakresu eksploatacji pojazdów elektrycznych, na przykład zobaczyć, w jaki sposób wpłyną one na nasze planowanie”. Zdaniem Hubertusa fakt, że model LF Electric może być ładowany zarówno w trybie szybkim, jak i wolnym, jest dużą zaletą dla Nabuurs: – Oznacza to, że nie musimy natychmiast inwestować w drogie punkty ładowania DC. Pojazd można podłączyć do normalnej ładowarki 22 kWh pod koniec dnia i będzie on gotowy następnego ranka.
Koncern piwowarski wykorzystuje energię w 100% odnawialną
Pierwszy z dostarczonych pojazdów LF Electric zostanie wykorzystany przez Nabuurs do zaopatrywania punktów gastronomicznych w Groningen, obsługiwanych przez browar AB InBev, który dzięki LF Electric chce zmniejszyć emisję CO2 w swoim łańcuchu dostaw. Ralf Kox, kierownik ds. logistyki w AB InBev, mówi: – Naszym celem jest osiągnięcie globalnego zerowego poziomu emisji netto do 2040 roku. Redukcja emisji CO2 jest ważnym czynnikiem w sektorze transportu. Piwa są obecnie produkowane przy wykorzystaniu w 100 procentach odnawialnej energii elektrycznej i dostarczane w pełni elektrycznymi pojazdami do obiektów gastronomicznych w Groningen. (z)