
Stowarzyszenie Samorządów Lokalnych (LGA), które reprezentuje rady w Anglii i Walii, stwierdziło, że używanie zwykłych samochodowych nawigacji w ciężarówkach powinno być zabronione, aby zapobiec uderzeniom w wiadukty. W komunikacie prasowym LGA zwraca uwagę, że wiele społeczności „nadal boryka się z incydentami, w których ciężarówki blokują ulice, utknęły w wioskach lub rozbiły się o wiadukty w wyniku jazdy trasami nieodpowiednimi dla ich rozmiaru lub masy, często po tym, jak zostały tam poprowadzone przez nawigację satelitarną”. LGA podaje przykłady:
- ciężarówka Tesco zablokowała ulicę w Bristolu na 15 godzin i tak mocno zaklinowała się, że można ją było przesunąć tylko dźwigiem
- ciężarówka przewożąca farbę wjechała w wiadukt w Leicestershire, rozlewając znaczne ilości farby na drodze i blokując ją na ponad 12 godzin
- w Swindon w wiadukt Wotton Bassett uderzyła ciężarówka i był to jeden z wielu incydentów w tym miejscu w ciągu ostatnich 20 lat
- w Somerset, transporter samochodowy zaklinował się na lokalnej wiejskiej drodze, blokując dostęp do domów w okolicy.
W związku z powyższym LGA wzywa rząd do podjęcia pilnych działań i wykorzystania przyszłej ustawy transportowej „aby zgodnie z prawem wymagać od wszystkich kierowców samochodów ciężarowych korzystania ze specjalistycznych urządzeń nawigacyjnych”. Są to urządzenia biorące pod uwagę wysokości mostów, wąskie drogi i trasy nieodpowiednie dla ciężarówek. Co więcej, pozwalają kierowcy na wprowadzenie wymiarów ciężarówki, takie jak wysokość, szerokość i masę, dzięki czemu pojazdy są kierowane tylko na odpowiednie drogi. W opinii LGA wprowadzenie obowiązku stosowania takich urządzeń pomogłoby kierowcom samochodów ciężarowych w efektywnym planowaniu tras, „zwłaszcza nowym kierowcom samochodów ciężarowych, którzy wchodzą do branży”. (z)