Wiadomości z rynku

sobota
20 kwietnia 2024

Światowa premiera Solarisa Urbino 18 hydrogen

To już drugi wodorowy autobus tego producenta
8 listopada 2022

Solaris Urbino 18 hydrogen dysponuje zasięgiem 350 km Fot. Solaris

 
Solaris zaprezentował oficjalnie przegubowy, niskopodłogowy autobus wodorowy Urbino 18 hydrogen. Urbino 18 hydrogen to już drugi autobus wodorowy w bezemisyjnym portfolio Solarisa. Podobnie jak w przypadku krótszej wersji, w tym pojeździe głównym źródłem energii jest wodór. 18-metrowy model jest odpowiedzią producenta na coraz większe zapotrzebowanie rynku na tego typu pojazdy. To także wyraz zaangażowania Solarisa w rozwój bezemisyjnych rozwiązań i chęć zapewniania klientom jak największego wyboru ekologicznych pojazdów.

Z zasięgiem 350 km

Sercem Urbino 18 hydrogen jest najnowocześniejsze dostępne na rynku ogniwo wodorowe, pełniące funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej. W ogniwie wodór przekształcany jest w energię elektryczną, przekazywaną następnie do układu napędowego. Premierowy pojazd nie posiada klasycznej komory silnika, ponieważ został wyposażony w napęd modułowy. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoliło na zwiększenie pojemności pasażerskiej. Co więcej, dzięki eliminacji komory silnika poszerzyła się również przestrzeń na dachu pojazdu, gdzie zamontowano kompozytowe, lekkie butle z wodorem o łącznej zasobności 51,2 kg. Zastosowanie napędu modułowego ułatwi również serwisowanie pojazdu, gdyż główne elementy układu napędowego dostępne są z poziomu podłogi. W przegubowym Solarisie energia z ogniwa wodorowego jest przekazywana bezpośrednio do układu napędowego. Zastosowane w pojeździe baterie Solaris o pojemności około 60 kWh pełnią funkcję wspomagającą, np. podczas przyspieszania, wykorzystywane są także do rekuperacji. Proces zatankowania zbiorników do pełna zajmuje ok. 20 minut. Dzięki zastosowanej technologii wodorowej oraz zwiększonej liczbie nowych i lekkich zbiorników na wodór, premierowy pojazd ma sprawdzić się na długich trasach. Na jednym tankowaniu będzie mógł pokonać ok. 350 km w różnych warunkach pogodowych. W zależności od konfiguracji, na jego pokładzie może podróżować nawet 140 osób. Najnowszy model może być również homologowany w klasie II, co umożliwia obsługę tras międzymiastowych.

Pierwsze dostawy w przyszłym roku

Pierwsze dostawy osiemnastometrowego przegubowca mogą nastąpić w drugim kwartale 2023 roku. Klienci będą mieli możliwość dostosowania pojazdu do indywidualnych potrzeb. Autobus będzie dostępny w czterech wariantach układu drzwi: 2-2-2-0, 1-2-2-0, 1-2-2-2 oraz 2-2-2-2. Standardowym rozwiązaniem w nowym modelu będzie system klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej z funkcją grzania pompą ciepła, która do uzyskania odpowiedniej temperatury wykorzystuje ciepło pochodzące z otoczenia. Klimatyzacja miejsca pracy kierowcy zasilana jest z układu przestrzeni pasażerskiej. W ramach dodatkowych funkcji nabywcy będą mogli wybrać m.in. rozwiązania z zakresu ADAS, czyli automatycznych systemów wsparcia kierowcy, takich jak MirrorEye czy Mobileye Shield+. Solaris Urbino 18 hydrogen jest drugim pojazdem wodorowym w ofercie producenta. Urbino hydrogen w wersji dwunastometrowej zadebiutował w 2019 roku. Od tego momentu już blisko 100 wodorowych autobusów producenta zostało dostarczonych do klientów we Włoszech, Niemczech, Holandii, Szwecji i w Polsce. Wkrótce rozpoczną się kolejne dostawy do klientów m.in. w Hiszpanii, Francji, Czechach i Słowacji. (z)
 
Solaris Urbino 18 hydrogen – podstawowe dane
 
Wymiary - dł. 18.000 mm, szer. 2.550 mm, wys. 3.300 mm
Rozstaw osi – 5.900/6.000 mm
DMC - 29.000 kg
Układ drzwi - 2-2-2-0 (opcja: 1-2-2-0 / 1-2-2-2 / 2-2-2-2
Mechanizm przegubu - sterowany elektronicznie
Silnik – centralny; wodorowe ogniwo paliwowe 100 kW
Zbiorniki wodoru - butle kompozytowe 5 x 312 l; butle kompozytowe 3 x 190 l
System ładowania Plug-in (do użytku serwisowego)
Baterie - o pojemności ok. 60 kWh
Pojemność pasażerska - do 140 osób
Maksymalna liczba miejsc siedzących - 53

W zależności od konfiguracji, na pokładzie Urbino 18 hydrogen może podróżować nawet 140 osób Fot. Solaris

Klimatyzacja miejsca pracy kierowcy zasilana jest z układu przestrzeni pasażerskiej Fot. Solaris

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.