Wiadomości z rynku

sobota
27 kwietnia 2024

Autobusy na baterie mogą więcej

Najnowsze rozwiązania Solarisa i medal targów dla Urbino 18,75 electric na Transexpo 2022
14 listopada 2022

Najnowszy Solaris Urbino 12 electric wyróżnia się zestawem baterii nowej generacji o znacznej pojemności – ponad 520 kWh Fot. Solaris

 
Podczas XVI edycji Transexpo 2022 elektryczny autobus Solaris Urbino 18,75 otrzymał Medal Targów Kielce jako najlepszy produkt w kategorii Autobusy. Klasyczna konstrukcja przegubowego autobusu w tym modelu została przedłużona, dzięki czemu w bateryjnym Urbino powiększono przestrzeń pasażerską. Dodatkowo firma Solaris zdobyła nagrodę za stoisko targowe. Przegubowy autobus elektryczny to jeden z popularniejszych modeli w portfolio Solarisa. Podczas XVI Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego Transexpo, odbywających się w dniach 12-14 października 2022 w Kielcach, firma Solaris Bus & Coach zaprezentowała dwa pojazdy elektryczne. Jednym z nich jest flagowy model elektryczny producenta – Urbino 12 electric, drugim przegubowe Urbino 18,75 electric wyposażone w baterie nowej generacji o bardzo dużych pojemnościach. Solaris to już od wielu lat jeden z czołowych producentów pojazdów elektrycznych w Europie. Firma dostarczyła i zakontraktowała już ponad 2.500 bateryjnych autobusów z operatorami obsługującymi transport publiczny w prawie 120 europejskich miastach. Transformacja komunikacji miejskiej na zrównoważoną i przyjazną mieszkańcom to priorytet producenta. Inwestuje w ulepszanie rozwiązań bateryjnych, optymalizacja sposobów ładowania, intensywny rozwój technologii wodorowej – poprzez dynamiczny technologiczny postęp Solaris chce celnie odpowiadać na rozmaite potrzeby przewoźników miejskich i wspierać ich w przejściu na zrównoważony transport oparty o pojazdy nisko i zeroemisyjne.

Urbino 18,75 electric – autobus o zwiększonej długości

Wystawiony w Kielcach Urbino 18,75 electric jest pojazdem o wydłużonej konstrukcji, przez co łączy w sobie sprawdzoną jakość i dodatkowe możliwości. – Niezwykle się cieszę, że to najwyższe wyróżnienie targów Transexpo otrzymał elektryczny Solaris – pojazd nowoczesny i przyciągający wzrok swoją dynamiczną linią, lecz przede wszystkim nie emitujący spalin. Tak prestiżowa nagroda jest dla nas dowodem na to, że transport bezemisyjny to przyszłość i że inwestycje w nowe, czyste technologie to jak najbardziej słuszna droga. Serdecznie dziękujemy – powiedział Dariusz Michalak, wiceprezes zarządu Solaris Bus & Coach. Nagrodzony autobus nie emituje spalin w miejscu użytkowania, a jego silnik elektryczny zapewnia płynne przyspieszenie i cichą pracę pojazdu. Zwiększona przestrzeń wewnątrz autobusu pozwoliła osiągnąć optymalne rezultaty w zakresie zasięgu i pojemności pasażerskiej. W pojeździe zamontowano baterie o znacznej pojemności ponad 520 kWh, jednocześnie niestandardowa długość umożliwiła umieszczenie na pokładzie aż trzech zatoczek dla osób niepełnosprawnych, przy zachowanej pojemności pasażerskiej 138 pasażerów, w tym 41 na miejscach siedzących. Bogate wyposażenie wnętrza gwarantuje podróżującym wygodną podróż i bezpieczeństwo. Kierowca skorzysta z systemów ADAS: rozwiązania Mobileye, monitorującego martwe pola i otoczenie autobusu, oraz MirrorEye, czyli systemu kamer w miejscu klasycznych lusterek. Ponadto prowadzący ma do dyspozycji kamery szerokokątne, łączące obraz w 360-stopniowy widok z lotu ptaka. Wystawiany autobus został zaprojektowany tak, by sprostać najbardziej surowym warunkom klimatycznym i wyposażony jest w specjalny skandynawski pakiet izolacji termicznej. W jego skład wchodzą takie elementy jak dodatkowa izolacja ścian bocznych i sufitu oraz podwozia w okolicy nadkoli, podwójne szyby boczne, a także maty grzewcze zamontowane w podłodze w obszarze drzwi wejściowych. Pakiet ten znacznie poprawia komfort termiczny pasażerów oraz zmniejsza zużycie energii w mroźne dni. Urbino 18,75 electric jest ponadto przystosowane do zastosowania łańcuchów śniegowych, które są częstym elementem standardowego wyposażenia autobusów miejskich w krajach skandynawskich. Urbino 18,75 electric to jeden z aż 183 podobnych autobusów zamówionych przez klienta Unibuss AS z Oslo. To największe dotychczas zamówienie na przegubowe autobusy elektryczne marki Solaris.

Dwa elektryczne autobusy

Na tegorocznym Transexpo Solaris przedstawił dwa bateryjne autobusy reprezentujące najbardziej popularne modele w jego bezemisyjnej ofercie. Urbino 12 electric to flagowy model elektryczny marki, najczęściej wybierany przez klientów. Znana konstrukcja wyposażona jest jednak w baterie nowej generacji, o dużej pojemności, dzięki którym ten sprawdzony model ma jeszcze lepsze osiągi. Drugim modelem wystawionym na stoisku Solarisa było Urbino 18,75 electric. Klasyczny przegubowy model został dodatkowo przedłużony, dzięki czemu powiększona została przestrzeń pasażerska.

Urbino 12 electric z bateriami nowej generacji

12-metrowy elektryczny Solaris to autobus już doskonale znany zarówno w Polsce, jak i w Europie. W 2016 model ten zdobył tytuł Autobusu Roku, a dziś ponad 800 sztuk tego typu codziennie wozi pasażerów w europejskich metropoliach i miastach. Nieemitujący żadnych spalin w miejscu użytkowania pojazd to znakomite rozwiązanie dla miast, które stawiają jakość życia i bezpieczeństwo mieszkańców na pierwszym miejscu. Nowoczesne, wyraziste wzornictwo oraz innowacyjne wyposażenie mają zachęcać podróżnych do korzystania z transportu publicznego. Wystawione Urbino 12 electric wyróżnia się przede wszystkim zestawem baterii nowej generacji o znacznej pojemności – ponad 520 kWh. Takie parametry baterii Solaris High Energy gwarantują zasięg autobusu około 300 km w rozmaitych warunkach drogowych i klimatycznych. Magazyny energii można ładować za pomocą jednego z dwóch gniazd plug-in, umieszczonych nad nadkolem, a także z przodu pojazdu. Pojazd wyposażony jest w oś elektryczną z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocach 125 kW każdy. System napędowy wykonany jest w energooszczędnej technologii SiC. W stylowym, przestrzennym wnętrzu znalazło się wiele udogodnień dla miejskich pasażerów: rozbudowany system informacji pasażerskiej, ładowarki USB czy LED-owe lampy, w tym estetyczne, błękitne oświetlenie, które włącza się w autobusie nocą. Najwyższe standardy bezpieczeństwa zostały zapewnione przez rozbudowany monitoring, a także rozwiązania asystenckie dla kierowcy. System MobilEye Shield+ ostrzega prowadzącego, gdy w martwych polach widzenia pojawi się rowerzysta, pieszy lub motocyklista. Całkowicie przeprojektowane lusterka, a raczej kamery, wyświetlają obraz na ekrany wewnątrz pojazdu. Według producenta zapewniają doskonałą widoczność, także w niesprzyjających warunkach pogodowych, w czasie deszczu czy o zmroku. Autobus posiada także czujnik zmierzchu sterujący oświetleniem. Na pokładzie znalazły się siedzenia dla 26 pasażerów, z czego niemal połowa dostępna jest z tzw. niskiej podłogi.

Różne technologie dla zrównoważonego transportu

Solaris stawia na elektromobilność od wielu lat, koncentrując swoje działania rozwojowe wokół rozwiązań bezemisyjnych i przyjaznych dla mieszkańców miast. Warto jednak podkreślić, że producent nie skupia się wyłącznie na pojazdach bateryjnych, inwestując także w rozwój trolejbusów oraz pojazdów wodorowych. Autobusy wykorzystujące wodór budzą rosnące zainteresowanie przewoźników jako jedna z alternatyw w ramach grupy pojazdów bezemisyjnych. Technologia ta jest także wspierana przez instytucje unijne, które w wodorze widzą istotny element transformacji energetycznej.

Urbino 18 hydrogen – premiera 2022 roku

Solaris posiada w swojej ofercie już dwa w pełni wodorowe pojazdy: Urbino 12 hydrogen oraz przegubowy model Urbino 18 hydrogen, który miał swoją premierę we wrześniu 2022 roku. Autobus bazuje na nowoczesnym ogniwie wodorowym o mocy 100 kW. Nowością jest zastosowanie napędu rozproszonego, który przez swoją modułową konstrukcję pozwolił na elastyczne rozmieszczenie komponentów. Dzięki temu wodorowy przegubowiec nie posiada klasycznej komory silnika, co z kolei pozwoliło na zwiększenie pojemności pasażerskiej. Ponadto zaoszczędzona przestrzeń na dachu umożliwiła zamontowanie butli o z wodorem o zasobności aż 51,2 kg. Premierowy pojazd ma sprawdzić się na długich trasach. Na jednym tankowaniu będzie mógł pokonać ok. 350 km w różnych warunkach pogodowych.

After Sales – nowoczesne narzędzia

Obok szerokiej oferty nowoczesnych autobusów, Solaris zaprezentował także rozwiązania wspierające obsługę pojazdów na każdym etapie procesu eksploatacji – począwszy od przygotowania do serwisowania, skończywszy na wprowadzeniu nowych modeli do floty. Proces wdrożenia pojazdów z napędami alternatywnymi już na pierwszych etapach współpracy z Solarisem wspierany jest przez konsultacje w szerokim zakresie. Producent doradza np. w kwestii wyposażenia warsztatów czy niezbędnych kompetencji pracowników. W odpowiedzi na rosnący udział w rynku napędów wodorowych, Solaris opracował ponadto listę dobrych praktyk poświęconych obsłudze tego typu pojazdów. Biuletyn ten nie tylko pomaga w efektywnym wprowadzeniu do eksploatacji pojazdów napędzanych wodorem, ale przede wszystkim ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa w ich użytkowaniu. Doradztwo w różnych formach stanowi ofertę nie tylko dla obecnych klientów firmy, lecz także dla przewoźników dopiero przygotowujących się do zakupu autobusów marki Urbino. Solaris oferuje nowoczesne systemy wsparcia procesu obsługi pojazdów. Klienci mają do dyspozycji platformy takie jak eSConnect – dla monitorowania floty i analizy danych, eSNote – narzędzie do zgłaszania usterek, eSClaim – służący do procedowania wniosków gwarancyjnych czy Magbus – oferujący dostęp do dokumentacji, schematów i części zamiennych. Portfolio narzędzi posprzedażnych Solarisa uzupełnione zostało właśnie o najnowszą pozycję: eSSyncroService, nowoczesne rozwiązanie, wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość w naprawach autobusów. Poprzez specjalne gogle mechanik wykonujący naprawę może głosowo wywołać potrzebną dokumentację i mieć do niej bezpośredni dostęp, mając jednocześnie wolne ręce. Zastosowanie technologii AR (Augmented Reality) w obsłudze pojazdów może przynieść szczególne korzyści także ze względu na możliwość zdalnego połączenia się z ekspertami Solaris, którzy będą w stanie przeprowadzić serwisanta krok po kroku przez realizowaną naprawę, skracając tym samym czas wyłączenia pojazdu z ruchu do niezbędnego minimum. Ponadto eSSyncroService wymusza na pracownikach potwierdzenie wykonania wymaganych w danym momencie środków bezpieczeństwa, co zapewnia im dodatkową ochronę. (z)

Urbino 18,75 electric to autobus o zwiększonej długości Fot. Solaris

Niestandardowa długość Urbino 18,75 electric umożliwiła umieszczenie na pokładzie aż trzech zatoczek dla osób niepełnosprawnych, przy zachowanej pojemności pasażerskiej 138 pasażerów w tym 41 na miejscach siedzących Fot. Solaris

Kierowca Urbino 18,75 electric skorzysta z systemu kamer szerokokątnych, które łączą obraz, zapewniając 360-stopniowy widok z lotu ptaka Fot. Solaris

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.