Wiadomości z rynku

środa
24 kwietnia 2024

Dachser wprowadza pierwsze ciężarówki na wodór

Hyundai Xcient w Magdeburgu, a Enginius Bluepower w Hamburgu
9 listopada 2022
 
Dachser rozpoczyna praktyczne testy zeroemisyjnych technologii napędowych w samochodach ciężarowych. Firma planuje wprowadzić w 2023 roku do użytku w Niemczech dwie ciężarówki napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV). Na drogi w Magdeburgu wyjedzie 27-tonowa ciężarówka Hyundai Xcient, a 19-tonowy Enginius Bluepower będzie realizować dostawy w centrum Hamburga.

W mieście i poza miastem

Eksploatacja ciężarówki z wodorowymi ogniwami paliwowymi Hyundai Xcient w Magdeburgu ma rozpocząć się na początku 2023 roku. Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej 27 ton mogący pomieścić 18 palet ma zasięg do 400 kilometrów, co oznacza, że może pracować na dwie zmiany. Będzie prowadzony przez kierowców zawodowych, którzy w tym roku kończą szkolenie w Dachser. Podczas gdy za dnia samochód będzie testowany w dystrybucji regionalnej na obszarze Magdeburga, w nocy będzie jeździć w trybie liniowym do oddziału Dachser w Berlinie-Schönefeld. Na potrzeby operacji nocnych zeroemisyjny pojazd będzie wyposażony w zestaw naczep typu swap-body. Do czasu dostarczenia ciężarówki, w pobliżu dwóch oddziałów Dachser w Magdeburgu i Berlinie powstanie odpowiednia infrastruktura do tankowania wodoru. Partnerem Dachser w tym projekcie jest H2 Delivery Truck Pool GmbH & Co. KG z Magdeburga. Firma jest częścią spółki H2 Green Power & Logistics GmbH, która podczas swojego roadshow w jedenastu niemieckich miastach pod koniec 2021 roku, zaprezentowała logistykę pojazdów użytkowych napędzanych wodorem z ciężarówką Hyundai Xcient FCEV.

Bezemisyjne dostawy w Hamburgu

Od połowy 2023 r. Dachser będzie wykorzystywać ciężarówkę Bluepower 1938 FCEV firmy Enginius z Bremy – spółki zależnej Faun Group – do dostaw w centrum Hamburga. Pojazd będzie uzupełnieniem koncepcji DACHSER Emission-Free Delivery, która ma zostać wprowadzona w tym niemieckim mieście już jesienią 2022 r. Bluepower 1938 ma dopuszczalną masę całkowitą 19 ton i może przewieźć do 18 palet dzięki nadwoziu skrzyniowemu. Jego szacowany zasięg 250 kilometrów plus rezerwa sprawdzi się w przypadku dostaw w centrum miasta, do tego dochodzi duży potencjał rekuperacji. Tankowanie wodoru ma odbywać się na stacji w hamburskim HafenCity. – W ramach badań przeprowadzonych wspólnie z Uniwersytetem Nauk Stosowanych w Kempten ustaliliśmy już, że w europejskiej sieci drobnicowej Dachser istnieje znaczny potencjał dla ciężarówek napędzanych wodorem. Nie możemy się doczekać wprowadzenia pierwszych tego typu pojazdów, ponieważ pozwolą nam zebrać cenne doświadczenie praktyczne – wyjaśnia Stefan Hohm, chief development officer (CDO) i członek zarządu Dachser.

H2 Green Power & Logistics GmbH

H2 Green Power & Logistics GmbH zajmuje się dystrybucją zielonego wodoru drogą lądową, koleją, rurociągiem i żeglugą śródlądową. Wodór produkowany jest w Magdeburgu za pomocą elektrolizy H2, z wykorzystaniem zielonej energii elektrycznej generowanej z fotowoltaiki, energii wiatrowej i biomasy. Firma jest jednym z pierwszych graczy na rynku, którzy zapewniają kompletny ekosystem dla zielonego wodoru w mobilności pojazdów użytkowych bez emisji CO2, poprzez model pay-per-use lub sieć zakupów. W przyszłości będzie zaopatrywać również dużych klientów stacjonarnych. www.h2greenpowerlog

Grupa Fau

Grupa Faun jest producentem pojazdów zatrudniającym ponad 2000 osób na całym świecie. Jako jeden z wiodących europejskich dostawców śmieciarek, zamiatarek i pojazdów użytkowych napędzanych wodorem, posiada dwanaście zakładów w siedmiu krajach. Grupa Faun ma siedzibę w Osterholz-Scharmbeck w Dolnej Saksonii, a poprzedni rok finansowy zamknęła przychodem w wysokości 500 mln EUR. Enginius, nowa marka Faun Group, toruje drogę bezemisyjnym pojazdom ciężarowym dzięki Bluepower. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.