Wiadomości z rynku

piątek
29 marca 2024

Polska premiera Setry TopClass nowej generacji

Daimler Buses na targach Transexpo 2022
14 listopada 2022

Fot. Setra

 
W zaledwie dwa tygodnie po światowej premierze nowej generacji Setry TopClass i ComfortClass można było obejrzeć flagowy model S 516 HDH na targach w Kielcach. Według producenta, kolejna generacja Setry ComfortClass to symbol autobusu wszechstronnego, spełniającego najwyższe wymagania w zakresie ekonomiki i bezpieczeństwa. Ekskluzywne modele HDH z serii TopClass przenoszą podróże autobusem na nowy poziom, zapewniając wysoki poziom komfortu na długich trasach.

Bezpieczeństwo: rewolucyjne systemy wspomagające

Przyspieszanie, hamowanie, utrzymywanie odległości, kierowanie pojazdem, utrzymywanie się na pasie ruchu, a nawet zatrzymanie awaryjne - Active Drive Assist 2 oznacza wyraźny krok na drodze ku zautomatyzowanej jeździe autobusami turystycznymi. Active Drive Assist 2 łączy w sobie w unikatowy sposób funkcje poszczególnych systemów wspomagających, przez co już teraz umożliwia półautomatyczną jazdę we wszystkich zakresach prędkości. Dodatkowo zaimplementowano funkcję zatrzymania awaryjnego. Jej zadaniem jest zatrzymanie pojazdu poprzez łagodne, automatyczne hamowanie, gdyby ze strony kierowcy zabrakło właściwej reakcji. Dzięki aktywnemu asystentowi układu kierowniczego Active Drive Assist 2 utrzymuje autobus w wymaganej pozycji w obrębie właściwego pasa ruchu poprzez bieżące interwencje w ustawienie kierownicy. System zwalnia kierowcę z większości drobnych bieżących korekt kierownicy koniecznych do utrzymania pojazdu na pasie jezdni. Active Drive Assist 2 został zaprojektowany z myślą o jeździe po autostradach i drogach zbliżonych do autostrad. Unikatowy system hamowania awaryjnego Active Brake Assist 5 – w skrócie ABA 5 – stanowi kolejny kamień milowy w procesie podnoszenia poziomu bezpieczeństwa. ABA 5 jest pierwszym systemem wspomagającym, w którym zdecydowano się na połączenie radaru i kamery. Jest on elementem wyposażenia standardowego zarówno w TopClass, jak i ComfortClass i w odróżnieniu od poprzedniego systemu ABA 4 potrafi nie tylko wykonać automatyczne hamowanie awaryjne do pełnego zatrzymania przed nieruchomymi i poruszającymi się przeszkodami. Będący pierwszym na świecie autobusowym asystentem hamowania awaryjnego ABA 5 może teraz przeprowadzić nawet automatyczne pełne zatrzymanie awaryjne w przypadku rozpoznania poruszających się i nieruchomych osób przy prędkości pojazdu do 50 km/h. Inne innowacje, takie jak elektroniczny hamulec postojowy czy system kamer 360°, oprócz funkcjonalności i łatwości obsługi zwiększają również poziom bezpieczeństwa. Nie inaczej jest w przypadku nowych reflektorów full-LED i asystenta świateł drogowych.

Ekonomika: coraz lepsze efekty

Kolejna generacja TopClass i ComfortClass to, według producenta, dowód na to, że przysłowiowa już efektywność ekonomiczna autobusów Setra nie ma sobie równych. Opcjonalny Active Drive Assist 2 oznacza nie tylko bezpieczeństwo, ale i większe oszczędności. Inteligentny i obniżający zużycie paliwa tempomat Predictive Powertrain Control (PPC) integruje funkcję dostosowania sposobu jazdy do topografii terenu z działaniem automatycznej skrzyni biegów. PPC jest teraz dostępny w wyposażeniu standardowym i potrafi jeszcze więcej. Poszerzona baza map systemu zawiera obecnie nie tylko autostrady i główne drogi ekspresowe, lecz także prawie wszystkie pozamiejskie drogi w Europie. PPC uwzględnia skrzyżowania, ronda i jest zintegrowany z tempomatem odległości. W oparciu o zapisane w systemie mapy PPC automatycznie zmniejsza prędkość w momencie wjeżdżania do miast i wsi, a także przed zakrętami dróg lokalnych o małym promieniu lub przeszkodami, takimi jak ronda, przystanki lub skrzyżowania z drogami nadrzędnymi. Nawet pozornie małe rzeczy potrafią zmienić wiele. Od teraz napięcie zasilania pokładowego w Setra TopClass i ComfortClass będzie dobierane według kryteriów efektywności: W fazach hamowania silnikiem napięcie ładowania jest zwiększane, aby uzyskaną dodatkowo energię przekazać do akumulatora. I odwrotnie, napięcie ładowania jest obniżane w fazach napędzania silnikiem, czyli podczas przyspieszania lub podjeżdżania pod wzniesienia. Pozwala to obniżyć zużycie paliwa o około 0,3%. Wreszcie, na podstawie analizy licznych parametrów nowy system wspomagania Driver Score ocenia bieżące zachowanie kierowcy i wykorzystanie systemów jego wspomagania, umożliwiając szybką poprawę jego sposobu jazdy poprzez przesłanie zindywidualizowanych informacji zwrotnych i sugestii ukazujących się na wyświetlaczu. Dzięki Driver Score kierowca ma możliwość stałej optymalizacji swojego stylu jazdy.

Kokpit: stanowisko pracy teraz jeszcze bardziej atrakcyjne

Dzięki systemowi bezkluczykowego uruchomienia silnika (Keyless Start) kluczyk może zostać w kieszeni: pojazd rozpoznaje klucz znajdujący się w pobliżu kokpitu. Dzięki zintegrowanej funkcji immobilisera, funkcja ta zapewnia lepsze zabezpieczenie przed kradzieżą pojazdu. Po lewej stronie deski rozdzielczej kierowca ma do dyspozycji panel sterowania nowego, standardowego elektronicznego hamulca postojowego. Łączy on w sobie łatwość obsługi i wysoki poziom bezpieczeństwa. Kierowca aktywuje hamulec postojowy ręcznie, pociągając za dźwignię lub naciskając przycisk „P”. Zwolnienie hamulca postojowego następuje przez naciśnięcie pedału przyspieszenia (standard z przekładnią PowerShift) albo przez ponowne naciśnięcie przycisku „P”. Zintegrowana funkcja przytrzymania aktywowana jest w trakcie postoju poprzez silniejsze naciśnięcie pedału hamulca: hamulec zostaje zwolniony dopiero po ponownym naciśnięciu pedału przyspieszenia przez kierowcę. Podczas ruszania pod górę system zapewnia wsparcie dzięki zintegrowanej funkcji wspomagania ruszania (standard w TopClass). I wreszcie hamulec postojowy aktywowany jest opcjonalnie wtedy, gdy pojazd stoi, a kierowca zwalnia pas bezpieczeństwa i opuszcza swoje miejsce. W ten sposób autobus jest zabezpieczony przed niezamierzonym stoczeniem się w dół. W zależności od sytuacji na drodze asystent świateł drogowych automatycznie włącza lub wyłącza światła drogowe. Nowy system kamer 360° zapewnia widoczność we wszystkich kierunkach podczas manewrowania i w wąskich zaułkach. Cztery kamery umieszczone z przodu, z tyłu i nad szybami bocznymi rejestrują otoczenie pojazdu i tworzą wizualizację terenu z lotu ptaka w promieniu 360°. Coach Infotainment Series oferuje najnowszą generację multimediów do profesjonalnych zastosowań, począwszy od odbioru radia cyfrowego DAB+, poprzez strumieniowe przesyłanie sygnału audio przez Bluetooth po zapewnienie łączności ze smartfonem za pośrednictwem systemu Bosch mySpin. Złącze HDMI umożliwia ponadto podłączenie laptopa. Także pilot może sparować swój smartfon. Centralnym interfejsem jest siedmiocalowy monitor w kokpicie. Obsługa odbywa się za pomocą przycisków dotykowych na powierzchni ekranu pojemnościowego, poprzez sterowanie głosowe, a także za pomocą klasycznych przycisków i pokręteł. Kierowca może również sterować głośnością i telefonią za pomocą przycisków na kierownicy wielofunkcyjnej.

Przestrzeń pasażerska w nowej odsłonie

Bezpośrednio po wejściu na pokład pasażerowie TopClass witani są przyjemnym zapachem z dostępnego na życzenie dyfuzora, który roztacza miłą woń. Do wyboru jest osiem zapachów. Zarówno w TopClass jak i ComfortClass wzrok przyciągają przegrody z dużymi przezroczystymi wstawkami z przyciemnianego szkła. Otoczony ramką logotyp marki wita wsiadających pasażerów. Projektanci zmienili też dodatkowo kolorystykę przestrzeni pasażerskich. Osłony podszybi czy osłona kabiny toaletowej są teraz w kolorze czarnym. Nad głowami pasażerowie znajdą przeprojektowane panele obsługowe z okrągłymi nawiewami umożliwiającymi intuicyjną regulację w zakresie 360°. Rozrywkę na pokładzie zapewniają 21,5-calowe monitory LCD. Wyświetlacz LED TFT o wysokiej rozdzielczości (1920 x 1080 pikseli) zapewnia wysoką jakość obrazu HD. Możliwy jest montaż zarówno na sztywno, jak i z elektroniczną regulacją kąta pochylenia. Jedyną rzeczą, która pozostaje niezmieniona w kolejnej generacji Setry ComfortClass i TopClass jest sprawdzony układ napędowy. Sercem systemu są rzędowe, sześciocylindrowe silniki Mercedes Benz OM 470 o pojemności skokowej 10,7 l w trzech wariantach mocy od 290 kW (394 KM) do 335 kW (456 KM), a także OM 471 (12,8 l) o mocy 350 kW (476 KM) i 375 kW (510 KM). Przyporządkowanie konkretnej jednostki do pojazdu zależy od modelu.

Ekonomiczne dzięki systemowi „low entry“

Jak zapewnia producent, dzięki korzystnemu stosunkowi jakości do ceny połączonemu z przystępnymi kosztami serwisowania eksploatacja autobusów MultiClass jest opłacalna przez cały cykl ich życia. A różne długości – od S 415 przez S 416 po S 418 LE business gwarantujące szczególnie dużą zdolność przewozową – oferują odpowiednie rozwiązanie dla różnych potrzeb wymagających zastosowania niskiego wejścia. Niskopodłogowa część przednia zapewnia pasażerom komfort podczas wsiadania. Z kolei wyżej umieszczona podłoga w części tylnej umożliwia zastosowanie dużej liczby siedzeń, łatwy dostęp do elementów układu napędowego, a w konsekwencji niskie koszty serwisowania. Pozwala to utrzymać koszty eksploatacji autobusów LE przez cały czas na niskim poziomie. Na wysokim poziomie, typowym dla marki Setra, pozostaje natomiast wyposażenie zapewniające bezpieczeństwo. Aktywnie kierowana oś wleczona ZF-RAS zapewnia nie tylko większy komfort jazdy, ale też mniejsze zużycie opon. To ostanie jest również zasługą opcjonalnej funkcji monitorowania ciśnienia w oponach (Tire Pressure Monitoring, TPM) z informacją na wyświetlaczu centralnym. Ekonomikę zwiększają ponadto nowoczesna ochrona antykorozyjna w wyniku katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) oraz oferowane również standardowo zabezpieczenie podwozia MultiClass obejmujące kilka komponentów – to gwarancja długiej żywotności autobusu. Opcjonalny Tire Pressure Monitoring (TPM) z sygnalizacją stanu na zespole wyświetlaczy sprawia, że sprawdzanie ciśnienia w oponach staje się komfortową czynnością. Ponadto system ostrzega kierowcę w przypadku stwierdzenia zbyt wysokiej temperatury opon. W ten sposób pozwala zapobiegać jednocześnie uszkodzeniom opon.

Kompleksowy system bezpieczeństwa

Marka Setra zawsze była symbolem producenta autobusów dbającego o wysokie standardy bezpieczeństwa. Aspiracje te znajdują także potwierdzenie w modelach LE business. Ich kompleksowy system bezpieczeństwa obejmuje różne czynne i bierne układy, które wspomagają kierowcę w sytuacjach krytycznych i w razie wypadku minimalizują jego skutki. Elektroniczny układ hamulcowy (EBS) z asystentem układu hamulcowego (BAS) jest w MultiClass standardem, podobnie jak system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) i system zapobiegający poślizgowi kół napędowych (ASR). W zależności od kategorii homologacji dostępny jest również system zaawansowanego hamowania awaryjnego (Advanced Emergency Braking System, AEBS). Wysoki poziom ochrony zwiększa ponadto nowoczesne oświetlenie – na przykład opcjonalne światła ksenonowe i standardowe światła do jazdy dziennej, na życzenie oferowane w technologii LED. Elementem wyposażenia dodatkowego jest również elektroniczny układ stabilizacji jazdy (ESP). Duża stabilność nadwozia zgodnie z ECE-R 66.02 zapewnia z kolei większe bezpieczeństwo bierne.

Rozwiązania online do zarządzania flotą

Na targach prezentowano również platformę online usług cyfrowych OMNIplus ON, która oferuje szeroki zakres usług cyfrowych w czasie rzeczywistym - dla zapewnienia maksymalnej dyspozycyjności pojazdu i jego możliwie jak najbardziej ekonomicznej eksploatacji. OMNIplus ON jest cyfrową innowacją serwisową wspierającą zarządzających flotą za pomocą różnych aplikacji. Dzięki systemowi pojazdy są stale kontrolowane, a ewentualnie wykryte błędy i sugerowane zalecenia są od razu zgłaszane zarządzającemu flotą. OMNIplus ON to również kontrola stylu jazdy, zarządzanie czasem czy precyzyjna lokalizacja autobusów. W ramach aplikacji możliwy jest również zakup części zamiennych poprzez sklep online eShop, który w przejrzysty i intuicyjny sposób umożliwia klientom samodzielne zakupy. OMNIplus eShop zapewnia odbiorcom dostęp do pełnego portfolio części zamiennych przez całą dobę. (z)

Fot. Setra

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.