Wiadomości z rynku

wtorek
23 kwietnia 2024

Więcej Unimogów do utrzymania dróg

Trzy kombinacje robocze efektem kooperacji z firmami Bucher Municipal i Mulag
21 listopada 2022

Fot. Mercedes-Benz

 
Norymberskie targi GaLaBau – wiodąca europejska wystawa ogrodnictwa i architektury krajobrazu – odbywały się w tym roku pod hasłem „Przygotujmy się wspólnie na wyzwania klimatu przyszłości”. Na imprezie tej Mercedes-Benz Special Trucks wraz z firmami Bucher Municipal i Mulag, wyróżnionymi mianem Unimog ExpertPartner, na wspólnym stoisku z generalnym przedstawicielem Mercedes-Benz Unimog – Henne Nutzfahrzeuge, zademonstrował wydajność kombinacji roboczych opartych na Unimogu i ich wkład w efektywną ochronę klimatu. Za sprawą trzech wystawionych pojazdów Mercedes-Benz Special Trucks pokrywa wszystkie klasy dopuszczalnej masy całkowitej oraz potwierdza znaczenie nośnika narzędzi Unimog dla profesjonalnego i ekologicznego utrzymania dróg:

U 535 z kosiarkami ECO marki Mulag do pielęgnacji zieleni

Model U 535, należący do najcięższego i najmocniejszego typoszeregu pojazdów Unimog, wyposażono w osprzęt firmy Mulag, wyróżnionej mianem Unimog ExpertPartner. To czyni go uniwersalnym narzędziem do trudnych prac związanych z utrzymaniem zieleni w drogownictwie. Zastosowano w nim montowaną na płycie przedniej wielofunkcyjną kosiarkę kombinowaną MKM 700, składającą się z wysięgnika czołowego i narzędzia do koszenia poboczy. Jej przeznaczeniem jest pielęgnacja intensywnie użytkowanych powierzchni zieleni przydrożnej, czyli np. poboczy, miedz, rowów, pasów rozdzielających i środkowych. Z tyłu U 535 zamontowano wysięgnik tylny SB 600, który za pomocą swojego urządzenia ssącego może wyrzucać pokos do przyczepy. Różne warianty narzędzi roboczych umożliwiają przystosowanie urządzeń wysięgnikowych do wykonywania rozmaitych zadań w ramach prac związanych z letnią pielęgnacją pasów zieleni. Szczególną rolę z punktu widzenia ochrony środowiska ma do odegrania głowica do pielęgnacji zieleni ECO 1200 plus. Jej specjalny zespół tnący spełnia, w sposób dowiedziony naukowo, standardy ochrony owadów i roślin.

U 327 z osprzętem ECO do zimowego utrzymania dróg firmy Bucher Municipal

Zaprezentowany model specjalny U 327 to wszechstronny pojazd w zakresie zimowego utrzymania dróg i transportu. Łączy on funkcje ośnieżania, posypywania i czyszczenia, a także stanowi platformę do transportu oraz prac z użyciem żurawia. Pojazd ten, należący do typoszeregu średniociężkiego, jest narzędziem polecanym dla gmin, przedsiębiorstw kontraktowych i usługowych. Firma Bucher Municipal, Unimog ExpertPartner, wyposażyła ten pojazd w teleskopowy pług śnieżny z serii Teplex TE 90.30/40S oraz w automatyczną posypywarkę Yeti ECO FS 50. Hydraulika pługa śnieżnego pozwala na bezstopniowe dostosowywanie szerokości odśnieżania do szerokości jezdni. Ponadto jest on wyposażony w listwę krawędziową lemiesza z neoprenu, umożliwiającą przyjazne dla powierzchni i ciche odśnieżanie w długim okresie eksploatacji. Automatyczna posypywarka to model Yeti W20o z systemem podwójnych przenośników ślimakowych, rozprowadzającym sól i solankę w proporcjach po 50%. W przypadku zaprezentowanego egzemplarza oznacza to objętość materiału suchego 2,0 m3 i solanki 2000 l. Typoszereg ten może też rozprowadzać czystą solankę (metoda FS-100).

Kompaktowy U 219 z kombinowanym osprzętem do prac letnich i zimowych

U 219 to podstawowy model nośnika narzędzi Unimog, dostosowany głównie do potrzeb mniejszych firm i jednostek komunalnych. Możliwe jest jego stosowanie wielosezonowe, zapewniające maksymalne wykorzystanie i ekonomiczne warunki eksploatacji pojazdu. W pokazanym pojeździe zalety te reprezentują zabudowa firmy Bucher z automatyczną posypywarką mokrej soli oraz wysięgnik czołowy Mulag ze ścinaczem do podkaszania zarośli. Automatyczna posypywarka Yeti W16 ma zbiornik materiału suchego o pojemności 1,6 m³ i 640-litrowy zbiornik solanki. Oznacza to, że urządzenie jest przeznaczone do rozsiewania metodą FS-30. System podwójnych przenośników ślimakowych umożliwił bardzo niską konstrukcję zbiornika. Z punktu widzenia kierowcy ma to istotne zalety podczas pracy. Po pierwsze dzięki niskiemu zbiornikowi kierowca ma pożądaną widoczność na wszystkie strony, a po drugie nisko położony środek ciężkości zabudowy sprawia, że pojazd prowadzi się bezpieczniej. W okresie przejściowym między latem a zimą można wykonywać prace związane z pielęgnacją drzew i krzewów oraz przycinaniem zieleni, korzystając z wysięgnika czołowego MFK 500 i domontowanego ścinacza do podkaszania zarośli GHS 2000, o szerokości roboczej 2,0 m i zasięgu 7,0 m. Wybór ponad 20 narzędzi pozwala na uniwersalne wykorzystywanie wysięgnika przez cały rok.

Topowe modele U 435 i U 535 - dopełnienie klasy ciężkiej

Podstawą efektywnej pracy w branży pielęgnacji krajobrazu, drogownictwie, rolnictwie czy budownictwie jest wydajna flota pojazdów. A teraz Unimog jeszcze zwiększył swe możliwości. Mercedes-Benz Special Trucks wzbogacił swoją ofertę modelową w klasie ciężkiej do 16,5 t dopuszczalnej masy całkowitej o modele U 435 i U 535. Montowany w obu tych modelach silnik o mocy 260 kW (354 KM) spełnia już, podobnie jak wszystkie pozostałe jednostki napędowe, normę emisji spalin Euro VIe, która w stosunku do normy poprzedniej jeszcze bardziej zaostrza wymogi prawne w zakresie ograniczania emisji spalin.

Model specjalny U 327 o wysokiej mocy i dużej ładowności

Nieco poniżej wspomnianych ciężkich nośników narzędzi Unimog plasuje się nowy model U 327, dostępny również od tego roku. Osiąga on moc 200 kW (272 KM) zamiast dotychczasowej mocy maksymalnej 170 kW (231 KM) modelu U 323, który nadal pozostaje w programie produktowym. Średniociężki Unimog o dopuszczalnej masie całkowitej do 14,5 t oferuje moc, klasy DMC i rozstawy osi porównywalne z U 427, łącząc je z kompaktowością i zwrotnością, które stanowią o wysokiej popularności typoszeregu 319. Na specjalne życzenie klientów model U 327 dostępny jest również z długim rozstawem osi i dużą skrzynią ładunkową.

4-cylindrowe warianty U 323 i U 423 dostępne również z rozstawem osi 3.150 mm

Również klasa lekka zyskuje na nowych wariantach. Oprócz dotychczas dostępnych rozstawów osi 3.000 mm i 3.600 mm, modele U 323 i U 423 można już zamawiać z rozstawem osi 3.150 mm. W porównaniu z krótkim wariantem rozstawu osi 3.000 mm, ten średni rozstaw umożliwia większe naciski na osie, a więc także pozwala przewieźć ładunek lub zamontować osprzęt o masie większej o ok. 200 kg.

Adaptacyjny układ kierowniczy i zawieszenie zwiększające komfort jazdy

Wszystkie typoszeregi nośników narzędzi Unimog zyskują innowacje techniczne, które przede wszystkim jeszcze bardziej zwiększają komfort jazdy i poziom bezpieczeństwa. Elektrohydrauliczny komfortowy układ kierowniczy pracuje zależnie od prędkości, zmniejszając siły konieczne do obracania kierownicy przy niskich prędkościach oraz podczas postoju. Jest to zaletą dla kierowcy szczególnie w przypadku stosowania ciężkiego osprzętu zamontowanego z przodu, np. kombinacji narzędzi koszących i opon o dużej objętości. W przypadku ciężkiego osprzętu tylnego czy zróżnicowanego stopnia obciążenia ładunkiem, w tym zabudów o wysokim środku ciężkości, swoje zalety ujawnia zawieszenie hydropneumatyczne, które jest teraz dostępne jako fabryczne wyposażenie opcjonalne dla typoszeregów U 400 i U 500. Zastępuje ono sprężyny śrubowe na tylnej osi, umożliwiając utrzymanie stałego poziomu do jazdy i stabilnej charakterystyki jazdy także we wspomnianych warunkach eksploatacyjnych. Kolejną zaletą zawieszenia hydropneumatycznego jest ułatwienie w zakładaniu i zdejmowaniu osprzętu.

Wyższy komfort pracy i udoskonalona ochrona użytkowników pojazdu

Komfort i bezpieczeństwo kondycyjne mają istotne znaczenie dla kierowcy, zwłaszcza w takich maszynach roboczych jak Unimog, gdzie siedzi on przez długi czas i musi pracować w skupieniu. Pomimo efektywności układu klimatyzacji, w bardzo gorące dni kierowca może się pocić. Wtedy jego obciążenie zmniejsza odpowiednio przemyślany układ wentylacji nowego „fotela klimatyzowanego”. Aby zapewnić użytkownikom pojazdu maksymalną ochronę we wszelkich okolicznościach, kabinę Unimoga wyposażono w dodatkowe wzmocnienia spodu i nowe konsole rurowe na słupku A. Dzięki nim pojazd spełnia wymagane prawnie standardy wynikające z normy ECE-R29/3 dla pojazdów użytkowych, natomiast wymogi homologacji dla rolnictwa i leśnictwa spełnia specjalny pałąk bezpieczeństwa.

Nowe pakiety wyposażenia łączą funkcje istotne dla bezpieczeństwa

Dla Unimoga jest już dostępna bogata i atrakcyjna oferta elementów wyposażenia, które umożliwiają precyzyjne przygotowanie pojazdu do poszczególnych zadań. Klienci biznesowi i z sektora publicznego mają do wyboru trzy pakiety, obejmujące najważniejsze opcje wyposażenia oraz zapewniające korzyści cenowe w porównaniu z elementami zamawianymi oddzielnie. Pakiet oświetlenia, zawierający reflektory bi-ksenonowe oraz światła do jazdy dziennej, światła drogowe i reflektory robocze z diodami LED, zapewnia pożądane warunki oświetleniowe zarówno podczas jazdy drogowej, jak i podczas pracy z osprzętem. Natomiast przy utrudnionej widoczności dobrze sprawdzają się elementy pakietu bezpieczeństwa. Są to między innymi system z kamerą przednią i tylną, sygnalizator cofania oraz duża zintegrowana tablica wskaźników o przekątnej 12,7 cm z monitorem i funkcją wideo. Pakiet zimowy obejmuje m.in. wodny układ ogrzewania, podgrzewaną szybę przednią i podgrzewane fotele. (z)

Fot. Mercedes-Benz

Fot. Mercedes-Benz

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.