Wiadomości z rynku

piątek
26 kwietnia 2024

MAN Truck & Bus Polska wyszedł z kryzysu wzmocniony

Firma podsumowuje trudny rok 2022
13 marca 2023

Zaprezentowany po raz pierwszy szerokiej publiczności na targach IAA Transportation 2022, przyszły wielkoseryjny eTruck firmy MAN to już namacalna wizja przyszłości Fot. MAN

 
Rok 2022 dla MAN Truck & Bus był rokiem pełnym wyzwań. W wyniku działań wojennych i po agresji Rosji w Ukrainie koncern stracił dwie z trzech fabryk produkujących komponenty do samochodów ciężarowych. W tej sytuacji niemal natychmiast podjęto działania mające na celu uruchomienie produkcji w innych zakładach, jednak opóźnienia w dostawach były nieuniknione. Między innymi z tego powodu fabryka MAN Trucks w Niepołomicach musiała ograniczyć produkcję, co przyczyniło się opóźnienia dostaw i w konsekwencji nie wyprodukowano około 10.000 samochodów. Rynek transportowy stale rośnie. Przedstawiciele MAN widzą to na przykładzie własnych dostaw, które w okresie ostatnich pięciu lat urosły o 31 procent. W tym tak ważnym momencie obniżenie podaży (dostarczono 84.500 szt.), przy ciągle rosnącym popycie (109.700 zamówień) naturalnie musi budzić frustrację. Nie wszyscy klienci, którzy zaufali marce MAN, mogli otrzymać samochody w krótkim terminie. Rynkiem zachwiała również duża inflacja, która skutkowała wahaniem cen części potrzebnych nie tylko do bieżącej produkcji pojazdów, ale również do prowadzonych prac nad nowymi rozwiązaniami, które MAN Truck & Bus planuje wprowadzić w 2023 i kolejnych latach.

Podczas konferencji prasowej, podsumowującej rok 2022 Fot. AŚ

 

Wyszli z kryzysu wzmocnieni

– Ten trudny okres nie został zmarnowany, wyciągnęliśmy wnioski i staliśmy się jeszcze bardziej silni – komentuje Claus Wallenstein, prezes zarządu, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. – Pomimo niełatwej sytuacji z optymizmem patrzymy w przyszłość, wprowadzając nowe rozwiązania, mające na celu złagodzenie skutków recesji gospodarczej. Wierzę, że plany restrukturyzacyjne wprowadzone przez koncern odniosą pożądany skutek, co w efekcie przyniesie zadowolenie naszym klientom. Ważne, że nastroje w branży są nadal optymistyczne i pomimo niepewności 46 procent przewoźników nadal deklaruje, że w najbliższym czasie będzie potrzebować nowych ciężarówek. Wyzwaniem dla nas jest również rynek użytkowych pojazdów elektrycznych. Wprowadzenie na rynek elektrycznych ciężarówek wymaga od nas zmiany filozofii sprzedaży, która w pierwszej fazie kontaktu będzie oparta na doradztwie i analizie potrzeb klienta, a dopiero później na dostawach odpowiednio skonfigurowanych pojazdów. Pracujemy już nad tym i niebawem nową strategię wdrożymy w życie.
Jak twierdzą przedstawiciele marki, pomimo trudności z dostawą wiązek elektrycznych, opóźnieniem produkcji i dość długą realizacją zamówień spółka MAN Truck & Bus Polska nie zwolniła tempa. Spadek udziałów rynkowych, w stosunku do roku ubiegłego, nie wpłynął znacząco na postrzeganie wizerunku marki. Klienci nadal chętnie identyfikują się z MAN-em, co jest zasługą przede wszystkim działu handlowego. Dobre relacje z klientami i ich zaufanie do spółki pozwoliły wypracowywać optymalne rozwiązania, tak aby firmy transportowe stale mogły pracować, w jak największym komforcie. W ubiegłym roku udało się osiągnąć sprzedaż na poziomie 4.708 szt. pojazdów ciężarowych - co przełożyło się na 13,6 procentowy udział w polskim rynku.
– Pomimo opóźnień w realizacji zamówień klienci woleli poczekać dłużej na dostawę nowych MAN-ów, niż kupować u konkurencji. Ważne jest to, że przewoźnicy rozumieją naszą sytuację i wspierają nas w naszych działaniach – dodaje Bernard Wieruszewski, dyrektor ds. sprzedaży pojazdów ciężarowych i rozwoju produktu MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o.

Gdzie wyprzedzają konkurencję?

Są jednak segmenty, gdzie MAN Truck & Bus Polska znacznie wyprzedza konkurencję. Jak mówi Bernard Wieruszewski:
– MAN od wielu lat jest liderem w pojazdach trudnych - co oznacza wysoki udział samochodów ciężkich TGX i TGS w branży budowlanej (27-procentowy udział w czteroosiowych wywrotkach i pierwsze miejsce w zabudowach betonomieszarek - z udziałem 43 procent w rynku) oraz w zabudowach specjalistycznych: wozy bojowe i straż pożarna (MAN jest nr 1 z udziałem w rynku 29 procent). W ub. roku, 21 procent wszystkich zabudów hakowych zostało zrealizowanych na podwoziach MAN. W 2022 roku 30 procent chłodni (powyżej 8 ton dmc) zostało zamontowanych na podwoziach MAN. Co czwarty żuraw również jest montowany na podwoziu tej marki. W całym segmencie 10,1-15,9 t spółka MAN Truck & Bus Polska osiągnęła 37-procentowy udział, co dało jej pierwsze miejsce w Polsce. W segmencie, który odnotował największy wzrost zamówień, czyli w ciągnikach siodłowych, firma zakończyła rok z udziałem w rynku 13,08 proc., co dało jej czwarte miejsce. Również czwarte miejsce spółka osiągnęła w segmencie ciężkich podwozi - z udziałem w rynku 16,06 proc. W klasie samochodów ciężarowych 6,1-10 ton MAN zajął trzecie miejsce z udziałem 2,10 proc.

W ubiegłym roku otwarto nowe Centrum pojazdów używanych MAN TopUsed w Wolicy koło Warszawy Fot. MAN

 

Autobusy w górę

Pomimo niewielkiego wzrostu na rynku autobusowym nadal panują umiarkowane nastroje. W ubiegłym roku zarejestrowano 124 miejskie autobusy i 18 autokarów MAN. Można powiedzieć, że jest to bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę, że w roku 2021, przy ogólnym spadku MAN Truck & Bus dostarczył 57 autobusów. Ubiegłoroczny tytuł Bus of the Year 2023 dla MAN'a Lion's City E przekonał kolejnych włodarzy miast do zakupów elektrycznych pojazdów, a były to: Kędzierzyn Koźle (2 elektryczne autobusy z mobilną ładowarką), Ostrowiec Świętokrzyski (8 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania - wspólny projekt z Ekoenergetyką). Planowane są kolejne dostawy: 18 pojazdów dla Gdańska, 14 do Zamościa, 6 szt. dla Mińska Mazowieckiego, 5 autobusów dla Stalowej Woli i 4 szt. dla Siedlec. Obecnie w ofercie elektrycznych autobusów MAN znajdziemy pojazdy o długości 10,12 i 18 metrów. Niskopodłogowy autobus w wersji spalinowej i elektrycznej jest produkowany w zakładzie MAN Bus w Starachowicach. Klaus Wallenstein, pełniąc obowiązki szefa firmy i aktywnie wspierający sprzedaż autobusów, jest optymistą. Jego zdaniem w roku 2023 również odbuduje się rynek autokarów turystycznych. Polska spółka jest gotowa na dostawy nawet 200 szt. pojazdów długodystansowych i taki plan sobie założyła.

Szybka ekspansja TGE

Jesienią 2017 roku zadebiutował MAN TGE i od razu zdobył wysokie noty u klientów. Dostawczy pojazd w portfolio producenta ciężarówek i autobusów to nie tylko sam samochód, ale również bogaty pakiet usług obsługowo-naprawczych i telematyki. Właśnie tym, najmniejszy z MAN-ów, zdobywa zaufanie dużych klientów flotowych. Od premiery, pięć lat temu, na dostawczego MAN-a TGE złożono już 6.045 zamówień. Vany z logo MAN jeżdżą dziś w policji, wojsku (MSW 382 szt.), pogotowiu (ambulanse 145 szt.), ITD (101 szt.), firmach kurierskich oraz u prywatnych właścicieli. Brały udział w 1.017 przetargach i wykonano na nich 2.232 specjalistyczne zabudowy. Kontraktami objętych jest 2.828 samochodów. Ogółem sprzedano też 280 samochodów elektrycznych, a największy kontrakt obejmował dostawę 50 elektrycznych TGE dla firmy DPD. Rok 2022 pod względem sprzedaży modelu TGE był bardzo udany. Ogółem dostarczono 1.158 pojazdów. MAN TGE odnotował w ub. roku 17-procentowy wzrost, a w segmencie M2 i M3 (mikrobusy) wzrost ten wyniósł, aż 248 procent (z udziałem w rynku na poziomie 28 proc.)! Samochody segmentu D również cieszyły się dużym zainteresowaniem, wzrost sprzedaży wyniósł wysokie 134 procent. Dużym popytem cieszyły się elektryczne dostawczaki - model eTGE odnotował 44-procentowy wzrost sprzedaży i ma obecnie 11 procentowy udział w rynku.
– Przyszłość należy do elektromobilności i dlatego MAN stale pracuje nad udoskonalaniem swojej oferty produktowej. Jest to m.in. zwiększenie zasięgu samochodów dostawczych, dzięki czemu pojazd może zyskać szersze grono potencjalnych klientów – mówi Grzegorz Rogalewicz, dyrektor ds. sprzedaży samochodów dostawczych MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. MAN eTGE z opcjonalnie dodatkową baterią (łączna energia nominalna wyniesie 60 kWh) zwiększy zasięg do 220 km. Dla samochodu dostawczego to całkiem niezły wynik. W styczniu 2023 roku przeprowadzono testy, które potwierdziły założenia konstruktorów. Obecnie trwa homologacja pojazdu w PIMOT, a w kwietniu br. pojawi się pierwsze demo przeznaczone do testowania dla klientów. W roku 2023/2024 powiększy się sieć sprzedaży pojazdów VAN o kolejne trzy punkty: w Koszalinie, Grudziądzu i Starachowicach. Razem będzie ich już w Polsce dwadzieścia.

Model 2024 już od 2023 roku

MAN Truck & Bus stale rozwija swoje produkty. W przyszłym roku projekt „Model 2024” osiągnie całkowitą realizację, jednak już od tego roku w pojazdach pojawią się niektóre jego elementy. Producent dąży do tego, aby jego samochody były jeszcze bardziej bezpieczne i ekonomiczne . Celem jest obniżenie zużycia paliwa o kolejne 6 procent w stosunku do pojazdów, które firma oferuje obecnie. Aby osiągnąć taki rezultat kolejnej modyfikacji została poddana podstawowa jednostka napędowa o pojemności 12,4 l. Analiza budowy silnika D26 pozwoliła na zwiększenie jego efektywności (każda z oferowanych obecnie wersji 430, 480 i 520 KM uzyska dodatkowo 10 KM mocy i 50 Nm momentu obrotowego) i uzyskanie ok. 3 procent niższego spalania. Kolejne modyfikacje nastąpią w systemach pokładowych tj. ulepszenie funkcji tempomatu MAN EfficientCruise z PredictiveDrive - 1 procent oszczędności w spalaniu. Nowy pakiet aerodynamiczny pozwoli na uzyskanie kolejnego 1,1 proc. Opory powietrza zmniejszy również nowe sterowanie zawieszeniem pojazdu w ruchu. System VASC pozwoli na dynamiczne dostosowanie wysokości zestawu do warunków drogowych. Obniży to zużycie paliwa o 0,3 proc. Nowa generacja osi hipoidalnych, w połączeniu z wysokowydajnym olejem przekładni głównej zmniejszy wewnętrzne opory mechanizmów napędowych i pozwoli uzyskać kolejne 0,4 proc. Ostatnią modyfikacją ma być poprawa oporów toczenia występujących w układzie hamulcowym - przez co uzyska się 0,2 procent niższe spalanie. W nowej generacji hamulców tarczowych bardziej skuteczne będzie cofanie klocków hamulcowych i tym samym również zmniejszą się opory toczenia pojazdu.
Modyfikacje pojazdów idą w parze z rozwojem usług dodatkowych w połączeniu z platformą RIO. Do nich należy np. MAN DigitalServices, w ramach której nowe rozwiązania cyfrowe zostały pokazane jesienią na targach IAA w Hanowerze. Niemiecki producent stawia tu na rozwój narzędzi do zarządzania flotą, ale również MAN Now - aktywację funkcji oprogramowania pojazdu. Na czym to polega? Np. już niedługo MAN Truck & Bus zaoferuje możliwość zmiany online oprogramowania skrzyni biegów.
– Wyobraźmy sobie, że konfigurujemy pojazd pod standardowe trasy po płaskim terenie i nagle otrzymujemy kilka zleceń na kierunki o zmiennej topografii terenu. Wówczas będzie możliwość dostosowania programu skrzyni biegów do bardziej wymagającej trasy. Ale to nie wszystko. W przyszłości pojawi się również możliwość dokupienia „dodatkowej mocy” silnika! – mówi Bernard Wieruszewski, dyrektor ds. sprzedaży pojazdów ciężarowych i rozwoju produktu MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o.
W usługach telematycznych, oprócz monitorowania pozycji poszczególnych samochodów, MAN oferuje też funkcję Geo, która pomaga wybrać optymalną trasę dostawy ładunku. W samej usłudze zarządzania flotą istnieje możliwość przekazywania zleceń dla kierowcy, ale również wybór odpowiedniego kierowcy do wykonania danego zlecenia z uwzględnieniem jego czasu pracy i odpoczynku.
W usłudze MAN Driver dedykowanej każdemu kierowcy, MAN oferuje m.in. całodobową pomoc nie tylko techniczną, z konsultantami MAN Telecoaching, a także dostęp kierowcy do danych dotyczących jego pracy w samochodzie i danych pojazdu.

Części zamienne i obsługa serwisowa na fali wznoszącej

W obszarze aftersales z roku na rok odnotowuje się tendencję wzrostową.
– Park pojazdów MAN w Polsce liczy obecnie 39.640 szt. i stale rośnie. W roku 2023 planujemy zbliżyć się do poziomu 41.705 szt., co daje wzrost o kolejne 7 procent. Aby zapewnić obsługę tak dużej floty musimy być dobrze przygotowani, zarówno pod względem napraw, jak i zapewnienia na czas części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych - olejów i środków smarnych – mówi Małgorzata Durda, dyrektor ds. aftersales MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o.
Spółka MAN Truck & Bus Polska odnotowała wzrost całkowitego obrotu na częściach zamiennych i usługach serwisowych o 20 procent. 12-procentową tendencję wzrostową wykazała sprzedaż oryginalnych części zamiennych MAN w punktach Truck Center. Sprzedaż oryginalnych środków smarnych wzrosła o 27 procent, a akcesoriów MAN o 19,4 punktów procentowych.
Z platformą RIO połączonych jest obecnie 13.365 pojazdów, gdzie usługą MAN ServicesCare objętych jest 11.370 samochodów. W ub. roku przybyło 1.720 zgłoszeń do nabycia aplikacji.
MAN w Polsce ma 7.247 aktywnych kontraktów serwisowych. W 2022 roku odnotowano wzrost pakietów Comfort Super o 14 procent, zaś pakietów Comfort & ComfortPlus, w stosunku do roku 2021, przybyło 2 procent.
Klienci pozytywnie reagują na kampanie promocyjne mające na celu utrzymanie pojazdów w nienagannym stanie technicznym. W ub. roku promowano m.in. komponenty mające wpływ na wydajność silnika - w „dobrej” cenie pojawiły się oryginalne filtry, które wygenerowały wzrost sprzedaży o 17 procent. Jednak największym zainteresowaniem cieszyła się kampania dotycząca sprzedaży materiałów eksploatacyjnych, np. części do układów hamulcowych, gdzie odnotowano wzrost o 49 procent. Równie dużym zainteresowaniem klientów cieszyła się kampania pt. „Najlepsza Widoczność”, która promowała oryginalne części mające wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Najważniejsze wydarzenia 2022 roku

Ubiegły rok dla MAN Truck & Bus Polska był pełen wydarzeń, zarówno tych branżowych, jak i bezpośrednich spotkań z klientami. Do największych zaliczyć można: wmurowanie kamienia węgielnego pod kolejną halę produkcyjną fabryki MAN Trucks w Niepołomicach, Międzynarodową Wystawę Pojazdów Użytkowych w Hanowerze, do której cały koncern przygotowuje się niezwykle solidnie. Tam m.in. zaprezentowano eTruck-a oraz nowości z zakresu poprawy wydajności jednostek napędowych, wyposażenia i komfortu pracy kierowcy. Tam też firma otrzymała międzynarodową nagrodę „Bus of the Year 2023”. Autobus MAN Lion's City 12 E otrzymał również medal Targów Transexpo w Kielcach. Zanim to nastąpiło, polska organizacja marki otrzymała tytuł „Market of the Year”, dla najlepszego rynku w Europie.
W ub. roku otwarto również nowe Centrum pojazdów używanych MAN TopUsed, a w październiku wydano 200 tys. ciężarówkę wyprodukowaną w fabryce w Niepołomicach.
– Marka MAN jest chętnie wybierana przez klientów, co daje nam wiele powodów do satysfakcji. Chcemy pokazywać naszych klientów, ich pojazdy i pracę, która w całej gospodarce pełni niezmiernie ważną rolę. Te miłe chwile, kiedy mamy okazję przekazywać samochody, uwieczniamy i pokazujemy na naszych kanałach społecznościowych, a także publikujemy w prasie branżowej. Cieszymy się, że możemy być zawsze blisko naszych klientów – podsumowuje Beata Galas, dyrektor ds. marketingu i komunikacji MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.