Wiadomości z rynku

piątek
19 kwietnia 2024

Wzrosły opłaty za przejazd autostradą A2

Od 9 marca więcej trzeba zapłacić za odcinki na trasie Nowy Tomyśl – Konin
9 marca 2023
 
W czwartek, 9 marca 2023 r. zmianie ulegają stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami Autostrady Wielkopolskiej na trasie Nowy Tomyśl – Konin. Koszt przejazdu odcinkiem autostrady A2 Świecko – Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian.
Obowiązująca od godziny 6.00 stawka za przejazd każdym z trzech 50 km odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem wynosi:
14 PLN – Kat. 6 (motocykle) bonifikata 50 proc. ceny dla Kat. 1,
28 PLN – Kat. 1 (pojazdy osobowe o dwóch osiach),
43 PLN – Kat. 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami),
66 PLN – Kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami),
100 PLN – Kat. 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż̇ trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami),
280 PLN – Kat. 5 (pojazdy ponadnormatywne).

laczego podwyżka

Jak informuje operator autostrady, podane stawki zawierają 23 proc. VAT. Opłaty na koncesyjnych autostradach w Polsce są objęte podatkiem od towarów i usług, w przeciwieństwie do publicznych autostrad na których takiego podatku się nie pobiera. Zmiana cen podyktowana jest wzrostem kosztów bieżącego utrzymania, kosztów finansowania – obsługi kredytów oraz kosztem realizowanych i planowanych inwestycji – czytamy w komunikacie operatora. – Wzrosty cen materiałów i usług w różnych gałęziach gospodarki odnotowują historycznie najwyższe poziomy. Według danych GUS w styczniu 2023 roku wzrost inflacji osiągnął niewidziany od 26 lat poziom – aż 17,2 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem roku poprzedniego. Rosnące ceny usług i energii, w tym 34 proc. wzrost cen nośników energii w styczniu rdr., istotnie zwiększają koszty utrzymania autostrady. Ceny w transporcie i usługach transportowych rosły w tempie dwucyfrowym, a ich wzrost w styczniu 2023 roku wyniósł 16 proc. rdr. Dodatkowo wskaźnik cen producenckich utrzymuje się na wysokim poziomie – inflacja producencka, a więc tempo wzrostu cen, z którymi muszą się mierzyć krajowe firmy, w styczniu 2023 wyniosła 18,5 proc. Wszystkie te uwarunkowania bezsprzecznie wpływają na koszty bieżącego utrzymania autostrady oraz koszt programu prac inwestycyjno – remontowych przewidzianych na najbliższe okresy. Spółka systematycznie wywiązuje się z podjętych zobowiązań koncesyjnych i bez zbędnej zwłoki realizuje przyjęty harmonogram prac. Dodatkowo koszty finansowania całego przedsięwzięcia rosną wraz ze wzrostem oprocentowania oraz słabym polskim złotym w stosunku do koszyka głównych walut, a szczególnie do euro. Intencją Spółki jest wprowadzenie takich zmian, które w części pokryją negatywne czynniki wynikające z obecnej sytuacji gospodarczej i nie staną się nadmiernym obciążeniem dla kierowców czy firm spedycyjnych. Obecna waloryzacja stawek jest niższa od aktualnych odczytów inflacyjnych i zmian cen na innych odcinkach płatnych dróg publicznych, i wynosi od 7,6 proc. do 10,2 proc., w zależności od kategorii pojazdu.

Planowane remonty

Mimo rosnącej inflacji i kosztów remontu oraz utrzymania autostrady, Spółka terminowo wywiązuje się z zaplanowanych inwestycji i realizuje projekty modernizacyjne zgodnie z przyjętym wieloletnim planem utrzymania i umową koncesyjną – zapewniają przedstawiciele operatora. – W tym roku Autostrada Wielkopolska będzie kontynuować duży remont nawierzchni na odcinku między Nowy Tomyślem a Poznaniem. Wyremontowano już nawierzchnię na węźle w Nowym Tomyślu, w Buku oraz ponad 42 km jezdni głównej. Planowany jest dalszy remont nawierzchni między Bukiem a Poznaniem oraz trzech kolejnych węzłów autostradowych. Dodatkowo w planach na 2023 rok przewidziany jest remont obiektów inżynierskich (mosty i wiadukty autostradowe) i nowe inwestycje w rozwiązania sprzyjające ochronie środowiska (oprawy oświetleniowe LED i rozwój sieci ładowarek elektrycznych). Trwają także prace planistyczne i przygotowania do kolejnej rozbudowy obwodnicy Poznania o trzeci pas ruchu na odcinku Poznań Krzesiny – Poznań Wschód. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.