Wiadomości z rynku

piątek
26 kwietnia 2024

Czy autobusy będą prowadzić 18-latkowie?

28 marca 2023

Fot. IRU

 
W liście do szwedzkiej prezydencji w Radzie UE dwie duże organizacje transportowe wezwały do ​​rewizji unijnej dyrektywy w sprawie praw jazdy, w celu obniżenia minimalnego wieku prowadzenia pojazdu dla zawodowych kierowców.
Sektor transportu drogowego UE stoi w obliczu bezprecedensowego i poważnego niedoboru kierowców, który według przewidywań potroi się do 2026 r., jeśli nie zostaną podjęte żadne działania.
Operatorzy sektora publicznego i komercyjnego są w pełni świadomi tego problemu. IRU i europejscy operatorzy transportu pasażerskiego (EPTO), reprezentujący prywatnych przewoźników pasażerskich, wezwali prezydencję szwedzką w Radzie UE do wprowadzenia ​​zmiany w dyrektywie UE w sprawie praw jazdy i określenia minimalnego wieku prowadzenia pojazdu przez zawodowych kierowców autobusów i autokarów na 18 lat.
Minimalny wiek kierowców autobusów i autokarów wynosi w większości krajów UE od 21 do 24 lat, co stanowi ogromną barierę w przyciąganiu ludzi do zawodu po szkole. Minimalny wiek może się również różnić w zależności od kraju, w zależności od lokalnych przepisów, wyjątków i przepisów licencyjnych. Na przykład może się różnić w zależności od długości trasy, tras międzynarodowych i krajowych oraz rodzaju certyfikatu posiadanego przez kierowcę.
Dyrektor IRU ds. rzecznictwa UE Raluca Marian powiedziała:
– W UE może wkrótce zabraknąć około 100.000 kierowców autobusów i autokarów. Konsekwencje takiego niedoboru są przerażające. Utrudniłoby to świadczenie podstawowych usług w zakresie mobilności i poważnie zaszkodziłoby ambicjom UE w zakresie redukcji emisji CO2, ponieważ doprowadziłoby do zmniejszenia mobilności zbiorowej. Jeśli poważnie myślimy o zmniejszeniu śladu węglowego i środowiskowego sektora, musimy pomóc ludziom porzucić samochody osobowe na rzecz transportu zbiorowego. Ale potrzebujemy więcej profesjonalnych kierowców, aby tak się stało. Linie komunikacji miejskiej są już wyłączane ze względu na brak kierowców.”
Potrzebne jest również wsparcie finansowe ze strony rządów, aby obniżyć koszty zdobycia prawa jazdy i przyciągnąć nowych kierowców, w tym młodych ludzi, kobiety, wykwalifikowanych kierowców zagranicznych i innych specjalistów.
Oczekuje się, że popyt na kierowców autobusów i autokarów wzrośnie w nadchodzących latach o 20%, ponieważ łączna sprzedaż z biur podróży, touroperatorów, usług rezerwacji i powiązanych działań stopniowo powraca do poziomów sprzed pandemii. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.