Wiadomości z rynku

wtorek
30 kwietnia 2024

Autonomiczne samochody ciężarowe MAN docenione

Niemiecki producent zdobył nagrodę „Truck Innovation Award 2024"
28 listopada 2023

W ramach projektu ATLAS-L4 MAN opracowuje autonomiczną jazdę na autostradzie Fot. MAN

 
Firma MAN Truck & Bus otrzymała nagrodę „Truck Innovation Award 2024" przyznawaną przez jury konkursu International Truck of the Year. Producent pojazdów użytkowych został uhonorowany za projekty badawczo-rozwojowe w dziedzinie autonomicznej jazdy – ANITA i ATLAS-L4. Gianenrico Griffini, przewodniczący jury, reprezentujący 25 międzynarodowych dziennikarzy, podkreślił „zaawansowane cechy obu projektów, wkład w automatyzację transportu intermodalnego i hub-to-hub oraz owocną współpracę projektową między MAN Truck & Bus, dostawcami usług logistycznych, dostawcami komponentów, instytucjami badawczymi i operatorami infrastruktury publicznej" jako kluczowe dla nagrody Truck Innovation Award 2024, która została przyznana projektom MAN ANITA oraz ATLAS-L4.
– Nagroda jest nie tylko wielkim zaszczytem dla ANITA i ATLAS-L4 oraz zaangażowanych partnerów – powiedział dr Frederik Zohm, członek zarządu ds. badań i rozwoju w MAN Truck & Bus. – Jest to również wyraz uznania dla osiągnięć wszystkich naszych kolegów z firmy MAN, którzy od wielu lat z wielką wiedzą i pasją rozwijają zautomatyzowaną jazdę. Obok cyfryzacji i napędów wolnych od emisji CO2 jest to trzeci kluczowy filar transformacji w kierunku przyjaznego dla klimatu, bezpiecznego, wydajnego i inteligentnie połączonego w sieć transportu przyszłości. Od 2030 roku chcemy oferować autonomiczne samochody ciężarowe w produkcji seryjnej do transportu na określonych trasach między węzłami logistycznymi.
Autonomiczne samochody ciężarowe są szczególnie przydatne w transporcie na autostradach, między centrami logistycznymi (hub-to-hub): zwiększają bezpieczeństwo, pomagając uniknąć kolizji tylnych spowodowanych zmęczeniem kierowców, są energooszczędne i stabilizują przepływ logistyczny dzięki niezależności od indywidualnych przerw w czasie jazdy. Mogą one również przyczynić się do złagodzenia niedoboru kierowców poprzez umożliwienie im wykonywania bardziej zróżnicowanych i atrakcyjnych zadań transportowych w transporcie regionalnym i dystrybucyjnym.
Prestiżowa nagroda Truck Innovation Award 2024 trafiła już drugi raz do MAN. W 2019 roku zautomatyzowany pojazd bezpieczeństwa AFAS zdobył nagrodę branżową już w pierwszej edycji.

ATLAS-L4: autonomiczna jazda na autostradzie

– W ramach projektu ATLAS-L4 opracowujemy autonomiczną jazdę na autostradzie – mówi Sebastian Völl, kierownik projektu autonomicznej jazdy w MAN Truck & Bus. – Korzystamy z uchwalonej w Niemczech w 2021 roku ustawy o autonomicznej jeździe, która już teraz pozwala na korzystanie z autonomicznych ciężarówek na wyznaczonych trasach z dozorem technicznym. Do końca 2024 roku chcemy przetestować na drogach odpowiedni prototyp pojazdu.
Od stycznia 2022 r. MAN Truck & Bus, Knorr-Bremse, Leoni, Bosch, Fernride, BTC Embedded Systems, Fraunhofer AISEC, Technische Universität München, Technische Universität Braunschweig, TÜV SÜD, Autobahn GmbH i Instytut Nauk o Transporcie w Würzburgu (WIVW GmbH) współpracują nad projektem badawczo-rozwojowym „Autonomiczny transport na autostradach i drogach ekspresowych na poziomie 4" (ATLAS-L4), który jest finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu.

ANITA: autonomiczna jazda w hubie kontenerowym

Wspólnie z Deutsche Bahn, Wyższą Szkołą Zawodową Fresenius i Götting KG firma MAN zbadała integrację autonomicznych samochodów ciężarowych z węzłami logistycznymi w ramach projektu badawczo-rozwojowego „Autonomous Innovation in Terminal Operations" (ANITA), który jest również finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu. W tym celu firma MAN opracowała autonomiczny samochód ciężarowy, który samodzielnie obsługuje załadunek kontenerów z drogi na kolej za pomocą cyfrowego planowania misji. Po sześciu miesiącach testów praktycznych, przeprowadzonych wspólnie z partnerami w bazie kontenerowej DB Intermodal Services i terminalu kontenerowym DUSS w Ulm, pod koniec projektu we wrześniu 2023 r. stało się jasne, że autonomiczny samochód ciężarowy jest do 40 procent bardziej wydajny niż pojazdy konwencjonalne, a tym samym wykazuje ogromny potencjał w zakresie zwiększenia wydajności przyjaznego dla środowiska kombinowanego transportu drogowego i kolejowego.
– Szczególną cechą projektu ANITA była pełna cyfrowa integracja autonomicznej ciężarówki z procesem terminalu. Jest to ogólny warunek konieczny do wykorzystania autonomicznych samochodów ciężarowych w logistyce – powiedziała Amelie Jacquemart-Purson, kierownik projektu ANITA w firmie MAN Truck & Bus. (red)

Uroczyste wręczenie nagrody Truck Innovation Award 2024 na targach Solutrans w Lyonie: (od prawej) Gianenrico Griffini, przewodniczący jury International Truck of the Year, Lukas Walter, senior vice president Engineering Truck MAN Truck & Bus, Andreas Zimmermann, kierownik działu elektryki i elektroniki systemu automatyzacji, Sebastian Völl, kierownik projektu ATLAS-L4, Amelie Jacquemart-Purson, kierownik projektu ANITA Fot. MAN

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.