Wiadomości z rynku

wtorek
16 września 2025

Szkolenia i egzaminowanie kierowców

List do posłów Sejmu RP
16 września 2025
 
Poniżej publikujemy pismo wysłane przez Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych do posłów Sejmu RP w sprawie szkolenia i egzaminowania kierowców.

Szanowni Panowie Posłowie,

Chciałbym serdecznie podziękować za skierowanie do ministra infrastruktury interpelacji w sprawie zmian w systemie szkolenia i egzaminowania kierowców.
Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych od ponad 30 lat działa na rzecz branży transportowej, tak ważnej i potrzebnej w rozwoju naszej gospodarki.
Mając na uwadze dynamiczny rozwój transportu i ogromne zapotrzebowanie na dobrze wyszkolonych kierowców zawodowych, kilkanaście lat temu stworzyliśmy ośrodek szkolenia kierowców i przewoźników, kompletując szereg szkoleń, związanych z branżą TSL (transport-spedycja-logistyka). Najważniejszymi szkoleniami pozostają niezmiennie szkolenia, dające uprawnienia do prowadzenia najcięższych pojazdów, gdzie występuje największe zapotrzebowanie na rynku pracy oraz autobusów, gdzie zapotrzebowanie jest nie mniejsze.

Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę urzędnikom ministerstwa infrastruktury w bezpośrednich spotkaniach oraz pismach, na potrzebę przeprowadzenia poważnych zmian w systemie szkolenia.

Nie dziwi nas ocena międzynarodowej organizacji CIECA, zrzeszającej podmioty odpowiedzialne za egzaminowanie w poszczególnych krajach, która wypowiedziała się krytycznie w sprawie wykorzystywania placów manewrowych na egzaminach praktycznych. Przyglądając się ww. szkoleniom i egzaminowaniu u naszych najbliższych sąsiadów, czyli w Niemczech i Czechach, możemy dojść do tego samego wniosku.

W Niemczech za egzaminowanie odpowiadają dwie organizacje TV i DEKRA, które zajmują się przeprowadzaniem egzaminów teoretycznych i praktycznych. Na egzamin praktyczny przyjeżdża się samochodem ośrodka szkoleniowego i wyjeżdża z egzaminatorem na lokalne drogi i autostrady.
Słusznie nie widzą potrzeby w utrzymywaniu placów manewrowych oraz własnych pojazdów egzaminacyjnych.

Oczywiście jeśli kursanci mają potrzebę wcześniejszego potrenowania manewrów przed pierwszym wyjazdem na drogę, to zawsze mogą wybrać ośrodek szkoleniowy, który taki plac posiada. Nie jest to obligatoryjne, a przede wszystkim nie zmusza ich do ćwiczeń wybranych manewrów na pamięć pod kątem egzaminu.

W przypadku Czech jest podobnie, a egzamin przeprowadza urzędnik z gminnego wydziału komunikacji lub urzędu miejskiego.

U nas przez lata, zupełnie niepotrzebnie rozbudowano nierentowne Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego, które dofinansowywano ze środków publicznych. Nierentowne, bo trzeba było zakupić i utrzymać duże place manewrowe, nierzadko w pobliżu centrów miast. Nierentowne, bo trzeba było zakupić pojazdy osobowe, ciężarowe, autobusy do egzaminowania praktycznego. Obecnie trwają intensywne zakupy ciągników siodłowych i naczep przez WORD, które chcą się dopasować do przepisów, mających obowiązywać od 01.01.2026 r.

Konieczność prowadzenia szkoleń i egzaminowania na placach manewrowych w wyższych kategoriach zawodowych C, CE, D jest już kompletnie niezrozumiałe, a w przypadku ciągników siodłowych i naczep wręcz kuriozalne.

Ponoszenie bardzo dużych kosztów wynajmu i utrzymania placów manewrowych nie jest problemem tylko WORD, ale przede wszystkim OSK.

Osobnym tematem, który chciałbym tylko zaznaczyć, jest upoważnienie WORD do prowadzenia komercyjnych szkoleń w zakresie ADR, CPC, Szkoleń Okresowych itd. czyli stworzenia konkurencyjnej oferty w stosunku do ośrodków szkoleniowych, które z drugiej strony egzaminuje się w kategoriach prawa jazdy.

Czy mamy do czynienia z jednostką egzaminacyjną, czy też egzaminacyjno-szkoleniową? W kontekście tego jak są przeprowadzone egzaminy u naszych sąsiadów oraz większości państw europejskich można zadać sobie pytanie czemu służy finansowanie i utrzymywani całej tej rozbudowanej infrastruktury egzaminacyjnej? Po przeprowadzonych badaniach oraz analizach za granicą oraz w Polsce, można powiedzieć jedno, na pewno nie służy w podnoszeniu poziomu kształcenia.

Życzę powodzenia w dalszych działaniach.

Z poważaniem
Prezes Zarządu Stowarzyszenia
Tomasz Rejek
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.