fot. AM
Branża transportowa przechodzi obecnie przełomowe zmiany, których motorem napędowym jest rosnąca presja na dekarbonizację, zaostrzające się normy emisji oraz postępująca urbanizacja.
Producent pojazdów ciężarowych DAF Trucks, będący częścią międzynarodowej grupy PACCAR, od lat wyznacza trendy w zakresie innowacji technologicznych i bezpieczeństwa w transporcie. Nic dziwnego, że to właśnie DAF stał się prekursorem wdrożeń ciężarówek z napędem elektrycznym, wprowadzając serię nowoczesnych pojazdów wielotonowych, które mają szansę zrewolucjonizować sposób funkcjonowania logistyki w Europie. W erze dynamicznych przemian na rynku transportu ciężkiego, DAF Trucks postawił na innowacyjność i ekologię, otwierając nowy rozdział w historii motoryzacji. W ostatnim kwartale roku, holenderski producent zorganizował szeroko zakrojone jazdy testowe dla dziennikarzy oraz ekspertów motoryzacyjnych, prezentując im pełną gamę swoich najnowszych elektrycznych modeli XB, XD oraz XF. Była to okazja do zapoznania się z całym portfolio zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, dostępnych w najróżniejszych konfiguracjach i zabudowach — od klasycznych zestawów z naczepami, przez podwozia z rozmaitymi zabudowami (śmieciarki, hakowce, pojazdy komunalne), aż po zestawy tandemowe i wersje specjalne dla budownictwa oraz dystrybucji miejskiej.
fot. AM
Aerodynamika i design
Każdy uczestnik miał szansę przetestować kilkanaście pojazdów w różnych konfiguracjach masy, ładowności oraz architektury podwozia. Gamę elektrycznych DAF-ów otwiera model XB, dedykowany przede wszystkim logistyce miejskiej, dostawom do sklepów i dystrybucji regionalnej. Sylwetka pojazdu została zaprojektowana z myślą o manewrowaniu w ciasnej zabudowie i bezpiecznej współpracy z otoczeniem. Nieco większy XD to uniwersalny średniak, który najlepiej sprawdza się w zadaniach mieszanych – od rozwozu towarów po zaawansowane zadania komunalne (np. wywóz odpadów, prace budowlane). Modele XF to flagowe, najcięższe pojazdy – ciągniki siodłowe o charakterze dalekobieżnym, stworzone z myślą o przewozach międzynarodowych. DAF od kilku lat kładzie mocny nacisk na poprawę aerodynamiki swoich ciężarówek, co w wersjach elektrycznych nabiera szczególnego znaczenia. Każda linia nadwozia jest tu nieprzypadkowa: wyprofilowane spojlery, osłony boczne, małe powierzchnie czołowe oraz starannie zaprojektowane lusterka pozwalają wyraźnie ograniczyć opory powietrza – nie tylko poprawiając efektywność energetyczną, ale także zwiększając realne zasięgi pojazdów.
fot. AM
Moc, technologia i efektywność
Na uwagę zasługuje komfort prowadzenia przy dużych prędkościach oraz niemal całkowity brak zawirowań i szumów wokół kabiny. W modelach elektrycznych nie brakuje nowoczesnych systemów asysty kierowcy, takich jak radary martwego pola, automatyczne hamowanie awaryjne, kamerowe lusterka czy inteligentne systemy nawigacji z uwzględnieniem stacji ładowania. Sercem gamy testowanych ciężarówek DAF były najnowsze napędy elektryczne PACCAR EX-D1 oraz EX-D2, o mocach od 230 do 480 KM. Układy te bazują na wielomodułowych bateriach litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), które zapewniają pojemność energetyczną do 525 kWh. Dzięki nowej konstrukcji silników i optymalizacji przekładni planetarnych, nowoczesnej automatycznej skrzyni biegów oraz rozbudowanemu systemowi hamowania regeneracyjnego, możliwe stało się nie tylko uzyskanie wysokiej sprawności energetycznej, ale również zachowanie charakterystyki jazdy. Poniekąd znanej z klasycznych pojazdów DAF. Dynamika ruszania, płynne przyspieszanie i elastyczność pod obciążeniem. To właśnie za sprawą tych rozwiązań realne zasięgi elektrycznych modeli DAF przekraczają magiczną granicę 500 km na jednym ładowaniu.
fot. AM
Wrażenia zza kierownicy
A to dla wielu firm transportowych stanowi kluczowy przełom w zakresie codziennego wykorzystania ciężarówek elektrycznych. Tym co poczujecie natychmiast wsiadając do elektrycznego DAF-a i ruszając przed siebie, to absolutna cisza panująca w kabinie. Silniki elektryczne, pozbawione drgań i hałasu wysokoprężnych jednostek, pozwalają w pełni skoncentrować się na drodze. Zestawy – zarówno w układzie ciągnika z naczepą, jak i pojazdy z przyczepą czy śmieciarki – ruszały płynnie i bez zwłoki, oferując natychmiastowy maksymalny moment obrotowy. Każde przyspieszanie odbywało się bez szarpnięć, a reakcje układu napędowego były znacznie szybsze niż w przypadku klasycznych diesli. Zastosowanie wielostopniowej skrzyni zapewniało płynność poruszania się nawet pod dużym obciążeniem, zaś hamowanie rekuperacyjne okazało się fenomenalnym narzędziem do oszczędzania energii. Częste starty spod świateł oraz wykonywanie precyzyjnych manewrów w ciasnych lokalizacjach okazały się zaskakująco intuicyjne – i to niezależnie od wybranego typu nadwozia.
fot. AM
Zasięg praktyczny i ładowanie – fakty, nie mity
Na szczególną uwagę zasługiwała ergonomia wnętrz kabin wszystkich prezentowanych modeli. Wygodne fotele oraz logicznie rozplanowana deska rozdzielcza z dedykowanymi systemami info-rozrywki i telemetrii. To co najczęściej jest poddawane w wątpliwość, to zasięg ciężarówek elektrycznych. Najnowsze modele DAF-a pokazały, że przy pojemnych zestawach akumulatorów rzeczywiście możliwe jest pokonanie ponad 500 km na jednym ładowaniu. Wiodącą rolę mają tutaj optymalizacja aerodynamiki, systemy recyrkulacji energii, a także wstępna termoregulacja ogniw. DAF przygotował gamę kompatybilnych ładowarek szybkiego ładowania (do 350 kW), które pozwalają na uzupełnienie 80% energii w czasie poniżej 70 minut. Przy tradycyjnych ładowarkach AC uzupełnianie energii nocnej na bazie ładowni lub bazy firmy staje się rutynową czynnością i nie powoduje przestojów w pracy. Jeśli chodzi o model XB, to najlepiej sprawdza się w dystrybucji miejskiej oraz w obsłudze dostaw na krótkich odcinkach, m.in. w firmach handlowych, spożywczych czy logistycznych. Natomiast XD, dzięki uniwersalności zabudów, trafia w potrzeby służb miejskich, od transportu budowlanego do przewozu materiałów i sprzętu, przez obsługę śmieciarek i pojazdów komunalnych, aż po samochody ratunkowe. Model XF to już segment pojazdów dalekobieżnych pracujących pod dużym obciążeniem.
fot. AM
Realny wpływ stylu jazdy
Nowoczesne ciężarówki DAF stają się odpowiedzią na najważniejsze wyzwania epoki elektromobilności. Nowa filozofia konstrukcji pojazdów – zorientowana na minimalizację masy własnej, optymalizację aerodynamiki i inteligentne zarządzanie energią – pozwala nie tylko spełnić rygorystyczne limity emisji CO2, ale też realnie zmniejszyć ślad środowiskowy firm transportowych. Podsumowując wrażenia z jazdy można stwierdzić, że elektryczne DAF-y można docenić przede wszystkim za płynność prowadzenia, cichą pracę układów napędowych i natychmiastowy dostęp do mocy. Jest tutaj duża przewidywalność zużycia energii i realny wpływ stylu jazdy na zasięg oraz efektywność. Trzeba przyznać, iż przesiadka flot transportowych na rozwiązania zeroemisyjne wiąże się z wyzwaniami. Niezbędna jest modernizacja zaplecza energetycznego (przygotowanie baz do ładowania wysokoprądowego) i dopracowanie logistyki tras dłuższych niż 500 km. Trwają także prace nad optymalizacją wagi akumulatorów oraz dalszą miniaturyzacją układów zarządzania energią.
fot. AM
Pełna gotowość na nowe czasy
Testy, takie jak zorganizowane przez DAF Trucks, nie pozostawiają wątpliwości – technologia już dziś pozwala pokonać lwią część typowych dystansów przez liczne przedsiębiorstwa, szczególnie w transporcie regionalnym, dystrybucyjnym oraz komunalnym. DAF Trucks pokazuje, że przyszłość transportu ciężarowego należy do tych, którzy łączą innowacyjność z praktycznym podejściem do codziennych potrzeb firm i kierowców. Szeroka gama modeli elektrycznych – od lekkich miejskich XB po ciężkie XF zdolne do przewozów długodystansowych – nie tylko dorównuje, ale w wielu aspektach przewyższa klasyczne spalinowe odpowiedniki. Zasięgi przekraczające 500 km, szybkie ładowanie, zaawansowana aerodynamika oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa i telematyki czynią z nowych DAF-ów narzędzia zarówno do ekologicznej, jak i ekonomicznej pracy. Branżowe jazdy testowe potwierdziły pełną dojrzałość oferty elektrycznej koncernu, co już dziś umożliwia rozpoczęcie realnej transformacji flot transportowych w całej Europie. Elektryczne DAF-y są gotowe, by przekroczyć kolejne granice, wyznaczając standardy w segmencie pojazdów ciężarowych na kolejną dekadę.
AM