Fot. GDDKiA
Kilka tysięcy osób będzie pracować w trakcie sezonu zimowego przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które odpowiada GDDKiA. Do zimowego utrzymania dróg (ZUD) będzie wykorzystywanych ponad 2100 pługosolarek i blisko 640 pługów, a także 288 magazynów soli.
I stopień gotowości do zimy oznacza mobilizację na poziomie 20 proc. na terenie całego kraju. Z taką sytuacją mamy do czynienia obecnie. Do 1 listopada osiągnięty zostanie II stopień gotowości, który oznacza mobilizację na poziomie 50 proc. Ostatni, III stopień gotowości to 100-procentowa mobilizacja, która nastąpi do 30 listopada.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje ok. 18 tys. km dróg krajowych, a z uwzględnieniem jezdni dodatkowych, np. dróg serwisowych, to już ponad 21 tys. km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg, w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Realizowane są przez wykonawców wyłonionych w drodze postępowań przetargowych, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci.
W sezonie zimowym 2025/2026 zużytych może zostać:
335 tys. ton soli drogowej,
2,2 tys. ton chlorku wapnia,
25,5 tys. ton materiałów uszorstniających.