Wiadomości z rynku

czwartek
13 listopada 2025

Pierwszy w historii konkurs jazdy racjonalnej

Zrealizowany przez Renault Trucks Polska
12 listopada 2025

Fot. Renault Trucks Polska

 
W październiku, Renault Trucks Polska zorganizowało PIERWSZY w historii konkurs jazdy racjonalnej realizowany na pojazdach elektrycznych: E-Optifuel Challenge 2025! Wydarzenie odbyło się w najnowszym serwisie Tandem Trucks w Kajetanowie niedaleko Kielc.

Do udziału w konkursie zaproszono 6 kierowców zawodowych, wybranych mistrzów i finalistów poprzednich edycji Optifuel Challenge. Uczestnicy sprawdzali swoje umiejętności za kierownicą aż trzech pojazdów elektrycznych Renault Trucks: T E-Tech z systemem CMS, D Wide E-Tech, Master E-Tech Red Edition. Pojazdy te po raz pierwszy stanęły do bezpośredniego, praktycznego testu efektywności energetycznej w warunkach zbliżonych do codziennej eksploatacji.
Warto podkreślić, że żaden uczestników nie prowadził elektrycznego pojazdu ciężarowego wcześniej.
Swego rodzaju novum, z którym musieli poradzić sobie Uczestnicy był fakt, że pojazdy elektryczne tocząc się odzyskują energię, a więc w pewnym sensie „produkują paliwo”! Inaczej jest w przypadku ciężarówek napędzanych silnikami wysokoprężnymi, w których „nagroda” za jazdę ruchem bezwładnym jest pasywna. W przypadku pojazdów BEV jest zupełnie inaczej, a technika płynnej, przewidującej jazdy z dużą ilością toczenia się jedynie zyskuje na ważności.

Formuła konkursu różniła się od tej stosowanej przy dotychczasowych konkursach Optifuel Challenge. Tym razem liczyły się tak samo wyniki z każdego pojazdu Gamy T E-Tech, Gamy D E-Tech i Mastera E-Tech. O zwycięstwie decydowały również wyniki ze specjalnego testu (max 20 punktów), zużycie energii oraz prędkość, z jaką kierowcy pokonywali aż 3 dedykowane trasy dla każdego z pojazdów! Można było uzyskać maksymalnie 60 punktów / pojazd. Łącznie do zdobycia było 200 punktów. Jak podkreślał sędzia konkursu Łukasz Kurcbard, „konkurs E-Optifuel Challenge pokazał, że efektywna jazda i elektromobilność mogą iść ze sobą w parze.”
Warto dodać, że cała trasa konkursowa odbyła się bez dodatkowego ładowania. Renault Trucks T oraz Renault Trucks Master E-Tech po całym dniu jeżdżenia miały wciąż po 35 % dostępnej energii w baterii trakcyjnej, a D16 E-Tech nawet ponad 50%! Warto odnotować, że wszystkie pojazdy były obciążone: na naczepie ciągnika T E-Tech znajdowały się 22 tony ładunku, w D16 E-Tech blisko 4 tony, a w skrzyni ładunkowej Mastera E-Tech 500 kg.

Pojazdy nie wymagały doładowania energii podczas konkursu ze względu na swoją doskonałą wydajność energetyczną. Nawet pagórkowaty teren województwa świętokrzyskiego i deszczowa, chłodna jesienna pogoda nie stanęły na przeszkodzie w osiąganiu fantastycznych wyników! Dla zwycięzców Konkursu, średnie zużycia energii kształtowały się następująco: dla T E-Tech: 116 kWh/100 km przy 61 km/h, dla D16 E-Tech: 58 kWh/100 km przy 44 km/h, a dla Master E-Tech: 18,1 kWh/100 km przy 43 km/h. Skąd takie różnice w średnich prędkościach jazdy? Otóż dla każdego pojazdu konkursowego przygotowano osobną trasę, która miała możliwie dokładnie odzwierciedlać charakter codziennej pracy tych samochodów. Renault Trucks Master E-Tech poruszał się po drogach lokalnych, usianych ograniczeniami prędkości, skrzyżowaniami i terenami zabudowanymi, D16 E-Tech napotkał na każdy rodzaj drogi: od lokalnej po fragment trasy szybkiego ruchu, natomiast T E-Tech poruszał się po drodze ekspresowej S7 symulując dystrybucję międzymiastową. Długość każdego odcinka konkursowego wynosiła w granicach ~32 km.

Zwycięzcami pierwszego w historii E-Optifuel Challenge 2025 zostali:
1. PIOTR KRAHEL
2. ARTUR SUMBAR
3. TOMASZ LEKI

Fot. Renault Trucks Polska

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.