Biuro Obsługi Klienta
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: Adam Włodarz
Zdjęcia: Adam Włodarz
Auto Market Truck, 2007(wl_1256)
z dnia 2007-06-08

Jelcz serii 400/600/800 - polska siła bez popytu

Samochody ciężarowe. Jelcz serii 400/600/800 (1989-2003)

Polska siła bez popytu

Jelcz klasy ciężkiej coraz rzadziej wykorzystywany jest do przewozu towarów, na placu boju pozostają jednak wciąż pojazdy ze specjalistycznymi zabudowami

Polska siła bez popytu

Deska rozdzielcza jest przejrzysta

Polska siła bez popytu

Ekspert Krzysztof Magdziarz

Jelcz klasy ciężkiej ma prostą budowę, ale ma awaryjne silniki. Nie cieszy się popytem na rynku wtórnym. Według nas do największych atutów Jelcza należą: niska cena zakupu, prosta budowa, wiele wersji oraz mocne zawieszenie i mosty napędowe. Minusy to z kolei: wyeksploatowanie i awarie polskich silników, brak zabezpieczenia antykorozyjnego, utrudniony dostęp do niektórych części zamiennych, mały popyt oraz niski komfort jazdy.
Debiut serii 400/600 miał miejsce w 1983 roku. Trzyosiowego Jelcza 600 zmodernizowano w 1989 roku, zaś jego odmianę dwuosiową serii 400 dwa lata później. Odmiana czteroosiowa serii 800 pojawiła się na rynku dopiero w 1997 roku, dwa lata po przejęciu podwrocławskiego zakładu przez grupę Zasada. Jelcz sprzedawany był jako ciągniki siodłowe (oznaczenie C), podwozia pod zabudowę (P), wywrotki (W) i fabryczne zabudowy skrzyniowe (S). DMC od 16 do 40 ton. Rozstawy osi dwuosiowych ciągników wynoszą 3.500 mm, trzyosiowych 3.200 mm; dwuosiowe podwozia mają rozstawy od 4.100 do 4.800 mm, a trzyosiowe od 3.850 do 4.355 mm. Stosowano cztery rodzaje kabin: krótką dzienną, dłuższą na średnie dystanse, podwyższoną dalekobieżną z dwoma leżankami i obniżoną przeznaczoną dla służb komunalnych. Wyposażenie kabin pozostawia sporo do życzenia. Minusem jest także spory hałas panujący we wnętrzu oraz niewystarczające resorowanie kabiny (zawsze mechaniczne). Walka z korozją to standard.
Większość ciężarówek napędza polski silnik rodem z Mielca. Zdarzają się w nim pęknięcia głowicy. Sześciocylindrowa turbodoładowana jednostka powstała na licencji brytyjskiego Leylanda ma moc 260, 272 i 290 KM. Od 1997 roku silnik ten miał także zmodernizowaną odmianę z intercoolerem (Euro 2) o mocy 320 KM. Od początku w Jelczu stosowano także silnik R6 ze Steyra o pojemności 9,7 l i mocy 320 KM oraz w topowym ciągniku C424 jednostkę R6 produkcji Detroit Diesel o pojemności 12,7 l i mocy 425 KM. W 1995 roku doszedł 11-litrowy silnik Mercedesa o mocy 340 KM (Euro 2), zaś w 2000 r. występujące bardzo rzadko silniki 11-litrowe Iveco (239, 345, 375 i 430 KM). Za awaryjne uchodzą 6-biegowe skrzynie współpracujące z silnikami z Mielca. Pozostałe silniki miały odporniejsze 12- lub 16-biegowe skrzynie ZF.
Zawieszenie pojazdu zazwyczaj jest w pełni mechaniczne i dość dobrze znosi jakość polskich dróg. Problemem może być zakup niektórych części zamiennych.
Popyt na Jelcze na rynku jest mały, głównie z powodu awaryjnych silników.
Ekspert
Krzysztof Magdziarz, serwis FHTU Kazimierz Magdziarz z Krakowa:
- Olej w najpopularniejszych polskich silnikach trzeba zmieniać średnio co 10 tys. km. Mosty napędowe wymagają takiej ingerencji co 40 tys. km. Olej w polskiej skrzyni biegów trzeba zmieniać co 120 tys. km lub co 2, 3 lata. Przed zakupem Jelcza radzę skontrolować ramę, ponieważ w przeładowywanych pojazdach zdarzały się jej pęknięcia za tylną łapą przedniego resora.
Plusy
Niska cena zakupu. Prosta budowa. Wiele wersji. Mocne zawieszenie i mosty napędowe.
Minusy
Wyeksploatowanie i awarie polskich silników. Brak zabezpieczenia antykorozyjnego. Utrudniony dostęp do niektórych części zamiennych. Mały popyt. Niski komfort jazdy.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowanyJelcz C4422 4x2, ciągnik siodłowy KonkurentMAN 19.302 4x2,ciągnik siodłowy
DMC zestawu tech./aministracyjna 40.000 / 40.000 kg 44.000 / 40.000 kg
Masa własna 7.000 kg 6.500 kg
Rozstaw osi 3.500 mm 3.500 mm
Pojemność silnika / cylindry 11,1 l / R6 12 l / R6
Moc maksymalna 290 KM 300 KM
przy obr./min 2.200 2.000
Maksymalny moment obrotowy 1.150 Nm 1.200 Nm
przy obr./min 1.750 1.200
Skrzynia biegów ręczna 12+1 ręczna 16+1
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Jelcz C422 4x2, ciągnik siodłowy z 1995 r. MAN 19.302 4x2,ciągnik siodłowy z 1995 r.
Chłodnica 1.700 zł 4.700 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 1.030 zł 3.900 zł
Reflektor 140 zł 645 zł
Okładzina hamulcowa 15 zł 75 zł
Filtr oleju 5 zł 39 zł
Filtr powietrza 38 zł 225 zł
Ceny części używanych
Jelcz serii 400/600/800 MAN F90
Reflektor 50 zł 300 zł
Zderzak przedni 140 zł 650 zł
Chłodnica 600 zł 1.300 zł
Przednia szyba 200 zł 500 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (maj 2007 r.)
Rocznik Jelcz serii 400 ciągnik siodłowy 4x2 przebieg tys. km - cena netto MAN F90 ciągnik siodłowy 4x2 przebieg tys. km - cena netto
1989 490 - 7,9 tys. zł 1.800 - 18,5 tys. zł
1990 670 - 8,9 tys. zł 1.100 - 21,0 tys. zł
1991 800 - 9,4 tys. zł 1.700 - 23,9 tys. zł
1992 380 - 11,5 tys. zł 1.350 - 26,0 tys. zł
1993 500 - 13,0 tys. zł 900 - 27,5 tys. zł
1994 430 - 19,5 tys. zł 780 - 29,9 tys. zł
1996 330 - 30,8 tys. zł -
Powiązane ogłoszenia:
318 355 PLN 74 000 EUR
Tandem Trucks Sp. z o.o. Polska
39 900 PLN
EUROPOL Sp. z o.o Polska
EUROPOL Sp. z o.o