Wiadomości z rynku

poniedziałek
29 kwietnia 2024

Mercedes-Benz Sprinter - lekkoatleta długodystansowy

Samochody dostawcze. Mercedes-Benz Sprinter 2.2 CDI 82 KM furgon (1999-2005)
23.11.2007 00:00:00
Popularny Mercedes Sprinter z 82-konnym silnikiem 2.2 CDI jest wyjątkowo ospały, brak mu werwy, nawet gdy podróżujemy bez ładunku. Za sprawą niskiego spalania i małej awaryjności ta wersja cieszy się jednak u nas sporym wzięciem. Sprintery 2.2 CDI w najsłabszym wariancie mocy - 82 KM, zwłaszcza w cięższych odmianach tonażowych 308 i 408, krytykowane są przede wszystkim za kiepskie osiągi. Wóz chwalony jest natomiast za niskie koszty eksploatacji. Najpopularniejsze furgony z niskim lub podwyższonym dachem wg producenta spalają średnio ok. 7,5 l ON.
Dostawczak ze Stuttgartu w sprzedaży pojawił się w 1995 r. Cztery lata później wóz poddano gruntownej modernizacji, wprowadzając do oferty m.in. nowe ropniaki, w tym czterocylindrowy motor wysokoprężny OM 611 DE 22 LA o poj. 2.2 l w wersji o mocy 82 KM (są też odmiany 109- i 129-konna).
Sprintery 2.2 CDI w najsłabszym wariancie mocy - 82 KM, zwłaszcza w cięższych odmianach tonażowych 308 i 408, krytykowane są przede wszystkim za kiepskie osiągi. Wóz chwalony jest natomiast za niskie koszty eksploatacji. Najpopularniejsze furgony z niskim lub podwyższonym dachem wg producenta spalają średnio ok. 7,5 l ON. Niskie spalanie potwierdzają użytkownicy.
- Mam dwa Sprintery 208 CDI. Eksploatuję je codziennie z niewielkim ładunkiem w cyklu miejskim. Na setkę palą ok. 9 l. To niewiele. Mój poprzedni Sprinter z wolnossącym ropniakiem 2.3 o mocy 79 KM potrzebował średnio litr więcej - mówi Krzysztof Kuras, przedsiębiorca z Lublina. Ropniak 2.2 z common rail wymaga jednak tankowania ON wysokiej jakości. Same motory są niezawodne. Do naprawy głównej często osiągają przebiegi przekraczające pół miliona kilometrów. Problemów nie sprawiają też automatyczne i ręczne skrzynie biegów. W polskich warunkach eksploatacyjnych uwagi wymaga zawieszenie Sprinterów, w którym dochodzi do przyspieszonego zużycia tulei przedniego i tylnego stabilizatora, amortyzatorów oraz łożysk kół i sworzni wahaczy.
Plusem jest wysoka jakość plastików wykończeniowych, np. deski rozdzielczej, oraz wydajne ogrzewanie.
Większość Sprinterów z lat 1999-2005 dostępnych na rynku wtórnym jest bogato wyposażona. Standardem jest wspomaganie kierownicy, gros oferowanych na giełdach egzemplarzy ma airbag kierowcy i pasażera, pełną elektrykę, nierzadko trafiają się auta z klimatyzacją i systemem ogrzewania postojowego. Od 2003 r. w Sprinterach montowano też ESP. Auta po modernizacji są też dobrze zabezpieczone przed korozją.
Plusy
Niskie spalanie. Niezawodne silniki i trwałe skrzynie biegów. Bogate wyposażenie. Dobre zabezpieczenie antykorozyjne.
Minusy
Kiepskie osiągi. Awaryjne zawieszenie. Układ paliwowy wrażliwy na kiepski ON.
Ekspert
Piotr Czajka, kierownik Auto Serwis Patyra w Lublinie:
- Radziłbym zwrócić uwagę szczególnie na elementy zawieszenia, które nie jest zbyt trwałe. Egzemplarze z początku produkcji mogą występować w wersjach bez stabilizatorów zawieszenia. Nie polecam ich ze względu na dużą podatność na boczny wiatr. Nawet jednokrotne zatankowanie słabej ropy może skończyć się uszkodzeniem zaworu ciśnieniowego i pompy paliwa.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowany Konkurent
MB Sprinter 208 CDI furgon Opel Movano 2.2 DTI furgon
Dopuszczalna masa całkowita 2.590 kg 2.800 kg
Ładowność 1.015 kg 1.050 kg
Długość 4.890 mm 4.888 mm
Szerokość 1.933 mm 1.990 mm
Wysokość (bez ładunku) 2.320 mm 2.232 mm
Pojemność silnika 2.151 ccm 2.188 ccm
Moc maksymalna 82 KM 90 KM
przy obr./min 3.800 3.650
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm 260 Nm
przy obr./min 1.400-2.600 2.000
Prędkość maksymalna 145 km/h 137 km/h
Rozmiary przedziału ładunkowego:
długość 2.515 mm 2.715 mm
szerokość 1.736 mm 1.764 mm
wysokość 1.633 mm 1.670 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
MB Sprinter 208 CDI Opel Movano 2.2 DTI
Chłodnica 1.600 zł 1.250 zł
Sprzęgło 1.350 zł 1.280 zł
Amortyzator przedni 250 zł 320 zł
Reflektor 450 zł 449 zł
Filtr oleju 29 zł 35 zł
Filtr powietrza 42 zł 46 zł
Ceny części używanych - giełda w Słomczynie
MB Sprinter Opel Movano
Reflektor 250 zł 250 zł
Zderzak (przód) 300 zł* 350 zł*
Lampa tylna 120 zł 120 zł
Chłodnica 400 zł 450 zł
* poszycie zderzaka nieuzbrojone, bez kratek, reflektorów halogenowych itp.
Oferty na rynku wtórnym (X-XI 2007 r.) - giełda w Słomczynie
Rocznik MB Sprinter 208 CDI furgon Opel Movano furgon
silnik / przebieg tys. km - cena brutto silnik / przebieg tys. km - cena brutto
1999 2.2 CDI / 330 - 27,9 tys. zł 2.5 D / 287 - 22,9 tys. zł
2000 2.2 CDI / 289 - 33,2 tys. zł 2.5 D / 294 - 23,5 tys. zł
2001 2.2 CDI / 220 - 36,0 tys. zł 2.2 DTI / 258 - 26,9 tys. zł
2002 2.2 CDI / 213 - 38,9 tys. zł 2.2 DTI / 226 - 32,7 tys. zł
2003 2.2 CDI / 180 - 43,0 tys. zł 2.5 DTI / 177 - 37,5 tys. zł
2004 2.2 CDI / 140 - 52,0 tys. zł 2.5 CDTI / 120 - 46,7 tys. zł
2005 2.2 CDI / 106 - 59,5 tys. zł 2.5 CDTI / 87 - 53,9 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.