Wiadomości z rynku

wtorek
7 maja 2024

Zamiatarki, śmieciarki i nie tylko

Pojazdy komunalne. Międzynarodowe Targi Ekologiczne w Poznaniu
30.11.2007 00:00:00
Ponad tysiąc wystawców przyjechało na Międzynarodowe Targi Ekologiczne Poleko w Poznaniu (20-23 listopada). Znaczącą grupę stanowiły firmy oferujące pojazdy i maszyny komunalne. Popyt na te produkty rośnie. Potężny pojazd do czyszczenia kanałów pokazało łódzkie WUKO. Zabudowę SCKR-12 umieszczono na trzyosiowym podwoziu MAN-a. Ta premierowa zabudowa adresowana jest do dużych firm komunalnych. Podobne gabaryty, ale inne zastosowanie, ma nowa zabudowa włoskiej firmy Farid. Śmieciarkę typu T1M zbudowano na dwuosiowym podwoziu DAF-a. Targowy debiut miały produkty francuskiej marki Etesia. Pokazano m.in. maszynę Hydro 124D, która nominalnie jest kosiarką do trawy, jednak w ciągu zaledwie kilkudziesięciu sekund może zmienić się np. w pług, opryskiwacz, zamiatarkę. Hydro 124D ma własny, dieslowski napęd.
Poleko to największa tego rodzaju impreza w Polsce i jedna z najbardziej liczących się branżowych wystaw w Europie Wschodniej. Będący częścią targów Park Techniki Komunalnej zgromadził niemal wszystkich liczących się producentów krajowych i wielu zagranicznych, a także firmy dystrybucyjne. Lista pokazanych nowości jest wyjątkowo długa.
Zabudowy na pojazdach dużego formatu
Potężny pojazd do czyszczenia kanałów pokazało łódzkie WUKO. Zabudowę SCKR-12 umieszczono na trzyosiowym podwoziu MAN-a. Ta premierowa zabudowa adresowana jest do dużych firm komunalnych. Pojemność zbiorników to 12.600 l, z czego 9.000 l mieści zbiornik na osad, a 3.600 l zbiornik na wodę. Pojemnik osadu jest trzyczęściowy, co umożliwia zagęszczanie gromadzonych w nim nieczystości. Wąż ssący ma długość 20 m. Jak poinformował nas Józef Wieteska z WUKO Łódź, pojazdy przeznaczone do udrażniania sieci ulicznych stanowią coraz większą pozycję w sprzedaży tego producenta. Zabudowy z Łodzi trafiają na rynek krajowy, a także na Litwę i Łotwę.
Drugą z rodzimych, premierowych zabudów, także na podwoziu MAN-a w wariancie dwuosiowym przedstawiła Małopolska Wytwórnia Maszyn z Brzeska. To auto z zabudową asenizacyjno-kontenerową o pojemności 6.700 l oraz urządzeniem hakowym. Zbiornik na osad ma 5.950 l, a na wodę 750 l.
Podobne gabaryty, ale inne zastosowanie, ma nowa zabudowa włoskiej firmy Farid. Śmieciarkę typu T1M zbudowano na dwuosiowym podwoziu DAF-a. Zbiornik o pojemności 16 m sześc. ma unikatowy, owalny kształt. - Taka konstrukcja pozwala zrezygnować z typowego ożebrowania, co obniża wagę zabudowy, zwiększając tym samym ładowność - podkreśla Marek Gościcki z gdyńskiej Integry, dystrybutora zabudów Farid w Polsce.
Inne nowe produkty rodem z Italii mieliśmy okazję obejrzeć na stoisku gliwickiej firmy Eco-Clean, wyłącznego dystrybutora maszyn BSI w Polsce. Targową premierę miał wielofunkcyjny samochód BSI Veicoli. Pojazd oferowany jest w trzech wersjach tonażowych (dopuszczalna masa całkowita: 3,5, 5,0 oraz 6,5 t), a napędzany silnikami o mocy 101 i 163 KM. Napęd przenoszony jest na jedną lub dwie osie. Prezentowany BSI Veicoli zaopatrzono w zbiornik na wodę oraz instalację do czyszczenia ulic. Auto wyposażono w agregat marki Kärcher służący do podgrzewania wody, a także np. do usuwania tłustych plam z jezdni i chodników. Pojazd można również zaopatrzyć np. w urządzenie hakowe, myjnię do pojemników na śmieci, szczotkę walcową lub osprzęt zimowego utrzymania dróg. Jerzy Polak z Eco-Clean liczy na roczną sprzedaż co najmniej kilkunastu sztuk Veicoli.
Te co zamiotą ulice polskich miast
Spory ruch na rynku zamiatarek ulicznych. Zdaniem Grzegorza Bysiny z krakowskiej spółki Kärcher będącej przedstawicielem tej niemieckiej marki, jeszcze co najmniej przez kilka lat popyt na tego rodzaju maszyny będzie rósł, bo zapóźnienia komunalników są bardzo duże, a nowoczesny, ekologiczny sprzęt coraz bardziej dostępny. Na stoisku Kärchera pokazano m.in. nową, samojezdną zamiatarkę ICC 2. To maszyna o konstrukcji przegubowej, z napędem na tylną oś. Szerokość zamiatania wynosi 1.500-2.100 mm, zbiornik ma pojemność 1.500 l.
Zamiatanie jest także domeną maszyn holenderskiej firmy Ravo. Jak nas poinformowano na stoisku gorzowskiego Centrum Sprzętu Komunalnego, dystrybutora produktów Ravo w Polsce, zamiatarki samojezdne serii 5 oferowane są w trzech wariantach: jako kontener podnoszony, jako standardowa wywrotka lub też jako wywrotka podwyższona. W prezentowanej wersji Ravo 560 maszyna mierzy 4.525 mm i może być zaopatrzona w kontener o kubaturze 3,6-4,3 m sześc.
Targowy debiut miały produkty francuskiej marki Etesia. Polski oddział producenta niedużych pojazdów komunalnych (wyłączny dystrybutor maszyn na naszym rynku) ma siedzibę w Krakowie. - Walorem jest przede wszystkim uniwersalność i wielofunkcyjność, właśnie takie urządzenia cieszą się obecnie w Polsce największym zainteresowaniem, bo mogą służyć użytkownikom praktycznie przez cały rok - podkreśla Andrzej Przygoda z polskiego przedstawicielstwa Etesia.
Pokazano m.in. maszynę Hydro 124D, która nominalnie jest kosiarką do trawy, jednak w ciągu zaledwie kilkudziesięciu sekund może zmienić się np. w pług, opryskiwacz, zamiatarkę. Hydro 124D ma własny, dieslowski napęd.
Premierę miała nowa, dwukołowa przyczepa komunalna SG 400 holenderskiej firmy Trilo, pokazana przez wyłącznego dystrybutora w Polsce, szczecińską firmę Sial. Jest to tzw. przyczepa ssąca pozwalająca na koszenie trawy, zbieranie jej do pojemnika (poj. 4 m sześc.), a następnie na "odkurzanie" miejsca, w którym prowadzono prace. Do obsługi takiej przyczepy niezbędny jest ciągnik o mocy silnika wynoszącej co najmniej 60 KM.
Ciągniki nie tylko dla rolnictwa
Oglądając sporą część ekspozycji, można było odnieść wrażenie, że Poleko to branżowe targi rolnicze. Pokazano bowiem np. wiele traktorów. Wśród nowinek znalazły się maszyny marki Vega przedstawione przez Urmik z Kłomnic k. Częstochowy, dystrybutora czeskich ciągników na polskim rynku. - Są to traktory przeznaczone zarówno dla rolnictwa, jak i dla komunalników, wszystko zależy od zastosowanego osprzętu. Na razie częściej trafiają właśnie do firm miejskich - tłumaczył Maciej Kotowski z firmy Urmik. Czeskie ciągniki zaopatrywane są w silniki włoskiej marki Lombardii, o mocy od 25 do 40 KM.
Traktory znalazły się również wśród wielu maszyn przywiezionych do Poznania przez toruński Interhandler, dystrybutora maszyn brytyjskiej marki JCB w Polsce. Kompaktowy ciągnik JCB 327 HST jest maszyną przydającą się we wszelkich pracach związanych z utrzymaniem czystości (zamiatarka), zieleni (koszenie), a także w drobnym transporcie komunalnym.
Na stoisku John Deere Polska z Suchego Lasu koło Poznania, przedstawiciela tego znanego producenta, największe zainteresowanie wzbudzał uniwersalny pojazd użytkowy o nazwie Gator TX. Ta mierząca 2.605 mm maszyna przeznaczona jest do transportu komunalnego, ale przystosowana też do poruszania się po mocno pofałdowanym terenie (np. pola golfowe). Prześwit wynosi 270 mm, a do napędu (4x4) służyć może silnik benzynowy lub wysokoprężny.
Z niewielkimi skrzyniami i nie tylko
Równie niewielkie gabaryty mają odświeżone stylistycznie pojazdy, znanej już na polskim rynku francuskiej marki Mega, a pokazane przez gdyńską Integrę (wyłączny dystrybutor na Polskę). Te napędzane silnikami elektrycznymi lub wysokoprężnymi samochody mają 500-kilogramową ładowność i dysponują powierzchnią ładunkową ok. 3 mkw. Poruszają się z prędkością do 70 km/h, a zaopatrzyć je można w zabudowę typu skrzyniowego (również wywrotka), kontenerowego lub pikap.
Następne Międzynarodowe Targi Ekologiczne Poleko odbędą się w Poznaniu 17-20 listopada przyszłego roku. Organizatorzy już zapraszają.
Od wystawcy
Marek Puzia, prezes Zarządu Małopolskiej Wytwórni Maszyn w Brzesku:
- To jest niezły rok dla producentów i dystrybutorów zabudów komunalnych. Widać, że firmy zajmujące się m.in. zapewnieniem czystości w miastach dysponują coraz większymi środkami i nie "przebierają w miejscu", jak to bywało w latach poprzednich. Zwraca uwagę to, że coraz częściej kupowane są pojazdy nowe, przez ostatnie lata bowiem bardziej interesowano się maszynami używanymi. Z pewnością bodźcem do zakupów są też coraz ciekawsze propozycje dotyczące np. możliwości leasingowania urządzeń i pojazdów. Obecnie udział leasingu w łącznej ilości transakcji wynosi ok. 20 proc. i ma tendencję rosnącą.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.