Wiadomości z rynku

piątek
3 maja 2024

Scania do akcji gaśniczych dla Duńczyków

Pożarnicza Scania z zabudową ISS Wawrzaszek
14.03.2008 00:00:00
Pod koniec ubiegłego roku firma ISS Wawrzaszek z Bielska-Białej przekazała duńskiemu odbiorcy wóz pożarniczy. Bazą dla tego pojazdu było dwuosiowe podwozie Scanii P310 DB 4x2 z jednoczęściową, dwudrzwiową kabiną krótką. Podwozie ma pneumatyczne zawieszenie, a do napędu zastosowano sześciocylindrowy silnik o mocy 310 KM. Pożarnicze nadwozie sprzętowe, którym zabudowano ramę Scanii za kabiną, to konstrukcja skorupowa, wykonana całkowicie z kompozytów.
Pojazd może służyć do typowych zadań gaśniczych, ale może być też używany jako wóz ratowniczy, np. podczas wypadków drogowych czy też katastrof budowlanych, gdzie istnieje ryzyko wybuchu pożaru.
Bazą dla tego pojazdu było dwuosiowe podwozie Scanii P310 DB 4x2 z jednoczęściową, dwudrzwiową kabiną krótką. Podwozie ma pneumatyczne zawieszenie, a do napędu zastosowano sześciocylindrowy silnik o mocy 310 KM. Pożarnicze nadwozie sprzętowe, którym zabudowano ramę Scanii za kabiną, to konstrukcja skorupowa, wykonana całkowicie z kompozytów. Jak twierdzi producent, zabudowa tego typu jest 20-krotnie odporniejsza od klasycznej konstrukcji z blachy. Ponadto jest niewrażliwa na korozję, ma nieograniczoną żywotność i jest łatwa do naprawy.
Nadwozie ma trzy skrytki na sprzęt zamykane aluminiowymi drzwiami żaluzjowymi. Wewnątrz zabudowy umieszczono zbiornik kompozytowy na wodę o pojemności 8.000 litrów. Jest tam również elektryczne zwijadło gumowego węża wysokociśnieniowego o długości 60 metrów.
Wodę lub środek gaśniczy podaje autopompa Ruberg R30, która razem z panelem sterowania jest umieszczona z tyłu pojazdu. Maszyna ma wydajność pompowania 3.200 litrów na minutę przy ciśnieniu 8 barów. Pojazd został przystosowany do pracy układu wodnego podczas jazdy na pierwszym biegu.
Wykorzystano przestrzeń pomiędzy kabiną a nadwoziem sprzętowym. Miejsce to przystosowano do przewożenia wentylatora oddymiającego i agregatu prądotwórczego. Znajduje się tam również panel sterujący masztem oświetleniowym pomocnym podczas nocnych akcji. Jest to maszt Philips QVF z napędem pneumatycznym, z dwoma reflektorami halogenowymi o mocy 2x1000 W. Sterowanie obrotem i pochylaniem reflektorów jest elektryczne.
Na dachu zabudowy zainstalowano podest roboczy wytrzymujący obciążenie dwóch osób plus 180 kg. Można tam m.in. zamontować przenośne działko wodne.
Podstawowe wymiary i masa
Długość 8.970 mm
Szerokość 2.550 mm
Wysokość 3.450 mm
DMC 14.125 kg
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.