Wiadomości z rynku

poniedziałek
29 kwietnia 2024

Volkswagen Crafter 35 - furgon dla pięciu

Samochody dostawcze. Volkswagen Crafter 35 z podwójną kabiną
21.03.2008 00:00:00
Ten samochód polubiłem już po przejechaniu kilku kilometrów. Śmiem twierdzić, że Volkswagen Crafter komfortem jazdy przewyższa niejeden samochód osobowy. Do pełni szczęścia brakuje tylko dwóch rzeczy - mocniejszego silnika i zautomatyzowana skrzynia Shiftmatic powinna być szybsza w działaniu. Największe plusy Volkswagena to fakt, że nie trzeba zmieniać biegów. Samochody dostawcze tej marki mają wysoki komfort jazdy i szerokie drzwi boczne ładowni. Minusy obok "ciężkiej" przekładni to nadwozie podatne na boczne podmuchy wiatru i niewielka szerokość ładowni pomiędzy nadkolami.
Do jazdy otrzymałem Craftera 35 z największym rozstawem osi (4.325 mm) w najdłuższej wersji nadwoziowej (7.340 mm) z wysokim dachem (2.705 mm). Ciekawostką była podwójna, pięcioosobowa kabina - rozwiązanie rzadko spotykane u nas w furgonach, choć popularne np. w Holandii. Taką zabudowę wykonała wrocławska firma VVan Grabowski.
Osobowo-towarowy
W części osobowej wygodnie może jechać pięć osób. Za dwoma fotelami z przodu jest kanapa (z podłokietnikami) dla trzech osób. Miejsca tu sporo, a i oparcie nie daje się plecom we znaki. Zaletą jest też to, że w wysokiej kabinie można się wyprostować.
Głowy nie trzeba też pochylać w ładowni. Dostęp do niej jest poprzez tylne drzwi dwuskrzydłowe lub boczne przesuwne po prawej stronie nadwozia. Z szerokością 1.300 mm są to najszersze drzwi w tym segmencie (obok bliźniaczego Mercedesa Sprintera). Ale szerokością ładowni pomiędzy nadkolami (1.340 mm) Crafter przegrywa z trojaczkami: Citroenem Jumperem, Fiatem Ducato i Peugeotem Boxerem (1.422 mm). Co prawda europaleta do ładowni tego Volkswagena wejdzie, ale trzeba ją uważnie wsuwać.
Z lekkim niedosytem
Pod maską pracował pięciocylindrowy turbodiesel z wtryskiem common rail o pojemności 2,5 litra i mocy 136 KM. Ten sam silnik jest dostępny w trzech innych zakresach mocy: 88, 109 i 164 KM. Szkoda, że w testowanym Crafterze nie było tego najmocniejszego motoru, bo 136 koni pozostawia lekki niedosyt. Szczególnie, jeśli z tym motorem skonfigurowana jest zautomatyzowana skrzynia Shiftmatic (z sekwencyjnym trybem zmiany biegów), która "łagodzi" wigor silnika.
Pół biedy w mieście, gdzie pełna moc silnika nie jest konieczna, albo np. podczas przejazdów "na pusto". Kiedy załadowaliśmy testowego Craftera prawie jednotonowym towarem animusz auta przygasł. Na trasie wyprzedzanie innych samochodów szło z mozołem. Na przykład żeby "wziąć" TIR-a, musiałem odczekać na długą i, rzecz jasna, pustą prostą. Przekładnia "przeciąga" każdą zmianę biegu, a sekwencyjna zmiana biegów niewiele daje, bo silnikowi brakuje mocy.
Skrzynia Shiftmatic jest także jednym ze sprawców sporego zużycia paliwa. Auto spaliło w teście, na pusto średnio 10,5 l na 100 km, tyle samo, co testowany onegdaj, podobny gabarytowo Crafter furgon, ale z silnikiem o mocy 164 koni i sześciobiegową przekładnią ręczną.
Płynnie po szosie
Ale ten sam Shiftmatic powoduje, że prowadzenie Craftera jest czynnością komfortową. Kierowca doceni tę skrzynię szczególnie w mieście. Pomimo ponad 7-metrowego nadwozia samochód prowadzi się pewnie, choć manewrowanie na parkingu albo na ciasnym podwórzu nie jest proste. Warto zatem dokupić asystenta parkowania (przód i tył za 1.924 zł).
Natomiast na trasie auto wręcz płynie po szosie. Długi rozstaw osi skutecznie niweluje wstrząsy na poprzecznych nierównościach. Ponadto kierowca ma komfortowy fotel (Isringhausen) z pneumatyczną amortyzacją i regulacją ustawienia siedziska (wysokość i pochylenie). Taka wygoda kosztuje dodatkowo 1.187 zł. Wysokie nadwozie jest podatne na boczne podmuchy wiatru. Wtedy w sukurs może przyjść montowany seryjnie system ESP. Jednak w czasie testu nie było takiej interwencji.
Z racji gabarytów testowy Crafter jest pojazdem bardziej na trasę niż do miasta, choć zautomatyzowana przekładnia przyda się w mieście.
Plusy
Nie trzeba zmieniać biegów. Wysoki komfort jazdy. Szerokie drzwi boczne ładowni.
Minusy
Ospała skrzynia biegów. Nadwozie podatne na boczne podmuchy wiatru. Niewielka szerokość ładowni pomiędzy nadkolami.
Podstawowe dane Volkswagena Craftera 35 2.5 TDI 136 KM furgon
Dopuszczalna masa całkowita 3.500 kg
Ładowność 1.225 kg
Objętość ładowni 12 m sześc.
Wymiary ładowni długość / szerokość / wysokość 3.610 / 1.780 / 1.940 mm
Wymiary pojazdu długość / szerokość / wysokość 7.340 / 1.993 / 2.705 mm
Rozstaw osi 4.325 mm
Silnik R5, turbodiesel z common rail, 20V
Pojemność skokowa silnika 2.459 ccm
Moc maksymalna 136 KM przy 3.500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 300 Nm przy 2.000 obr./min
Prędkość maksymalna 145 km/h
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym bez obciążenia 10,5 l / 100 km
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym z obciążeniem 1.000 kg 12,5 l / 100 km
Skrzynia biegów zautomatyzowana, 6-stopniowa
Napęd 4x2, na tylną oś
Układ hamulcowy tarcze z przodu (wentylowane) i z tyłu
Wyposażenie pojazdu testowego ABS z ESP, poduszka powietrzna kierowcy, reg. wysokości fotela kierowcy, wspomaganie kierownicy, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby, radioodtwarzacz z CD
Cena netto pojazdu testowego 135.000 zł
Gwarancja mech. / perforacyjna 2 lata bez limitu km / 12 lat
Przeglądy techniczne wg wskazań komputera (nie rzadziej niż raz na rok)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.