Wiadomości z rynku

czwartek
28 marca 2024

Volvo FH i FH 16 poprawione

Samochody ciężarowe Volvo FH i FH 16 niebawem na rynku
04.07.2008 00:00:00
Volvo Trucks zaprezentowało odnowione wersje swoich najcięższych pojazdów - dalekobieżnego FH i jego flagowej odmiany FH 16. Modernizując ciężarówki, szwedzki producent największy nacisk położył na zwiększenie bezpieczeństwa jazdy i poprawę warunków wykonywania pracy kierowcy. Odświeżone Volvo są wyposażane m.in. w układ monitorowania reakcji kierowcy (Driver Alert Support). Wykorzystujący kamerę system monitoruje tor jazdy pojazdu względem poziomego oznakowania drogi. Jeżeli tor jazdy staje się nieregularny, kierowca otrzymuje ostrzeżenie (sygnał dźwiękowy i komunikat tekstowy). Nowością jest układ wspomagania zmiany pasa ruchu (Lane Changing Support) w który wyposażone są samochody ciężarowe. Wykrywa on pojazdy znajdujące się w martwym polu po prawej stronie pojazdu. Kierowca jest o tym informowany mruganiem lampki ostrzegawczej w prawym słupku oraz głośniejszym sygnałem kierunkowskazów.
Odnowione pojazdy zaprezentowano w połowie czerwca w Szwecji. Na polskim rynku pojawią się późną jesienią, ale zamówienia na nie można składać już od kilku miesięcy.
Wygląd: "chińczyk" uszlachetniony
Wygląd zewnętrzny ciężarówki zmieniono w minimalnym stopniu. Z większej odległości najnowsze długodystansowe Volvo łatwo pomylić z dotychczasowym. Nowy, górny grill zamiast chromowanej obramówki ma teraz dwa chromowane pasy, jeden na górze, drugi na dole. Na górny, z pokrywy przedniej, przeniesiono napis Volvo i oznaczenie modelu. Umieszczone na środku grilla logo urosło. Zamiast pojedynczych skośnych reflektorów (właśnie z ich powodu FH nazywane jest przez kierowców "chińczykiem") pojazd ma teraz dwuczęściowe lampy. Pomiędzy nimi miejsce dwudzielnego dolnego grilla zajął jednoczęściowy, z umieszczonym na środku elementem w kolorze nadwozia.
Zmodernizowano wnętrze szoferki. Schowki nad przednią szybą mają teraz inny kształt, co ułatwia kierowcy poruszanie się po kabinie. Zwiększono pojemność schowków pod leżanką i w desce rozdzielczej (producent nie podaje o ile). Leżanka ma teraz regulowany podgłówek, nowością jest też obracany fotel pasażera Relax. Dźwignie skrzyń I-Shift i Powertronic bardziej odsunięto od fotela kierowcy. Tak jak dotychczas, w FH do wyboru będą cztery rodzaje szoferek: dzienna, sypialna, Globetrotter i Globetrotter XL, natomiast w FH 16 trzy (bez dziennej).
Bezpieczeństwo w centrum
Największy nacisk położono na bezpieczeństwo. Odświeżone "efhacze" są wyposażane m.in. w układ monitorowania reakcji kierowcy (Driver Alert Support). Wykorzystujący kamerę system monitoruje tor jazdy pojazdu względem poziomego oznakowania drogi. Jeżeli tor jazdy staje się nieregularny, kierowca otrzymuje ostrzeżenie (sygnał dźwiękowy i komunikat tekstowy). Nowością jest układ wspomagania zmiany pasa ruchu (Lane Changing Support) wykrywający pojazdy znajdujące się w martwym polu po prawej stronie pojazdu. Kierowca jest o tym informowany mruganiem lampki ostrzegawczej w prawym słupku oraz głośniejszym sygnałem kierunkowskazów. Reflektory FH i FH 16 mogą być wyposażone w system doświetlania zakrętów. Doświetlanie zakrętów włącza się z chwilą uruchomienia kierunkowskazu, podczas jazdy z prędkością do 30 km/h. Jako pierwszy producent ciężarówek w Europie Volvo Trucks wyposażyło zmodernizowane samochody w czujnik deszczu automatycznie aktywujący wycieraczki i dobierający prędkość ich pracy do intensywności opadów. Nowością jest też możliwość wyposażenia w ESP samochodów ciężarowych 6x2 przeznaczonych do jazdy w tandemie oraz ciągników siodłowych do holowania dwóch naczep. W niebezpiecznych sytuacjach system przyhamowuje nie tylko pojazd ciągnący, ale również przyczepy.
Pod pokładem bez zmian
Pod kabiną nie ma zmian. Volvo FH nadal napędzane jest sześciocylindrowymi silnikami D13A i D13B (poj. 12,8 l), pierwszy o mocy 400, 440 i 480; drugi: 500 i 520 KM. Źródłem napędu flagowego FH 16 pozostał sześciocylindrowy motor D16E (poj. 16,1 l) o mocy 540, 580 i 660 KM.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.