Wiadomości z rynku

piątek
3 maja 2024

DAF XF95 -drogi, ale niezawodny

Ciągniki siodłowe. DAF XF95 430 KM Euro 3 (2002-2007)
26.09.2008 00:00:00
DAF XF95 z 430-konnym, 12,6-litrowym turbodieslem Euro 3 z rzędową pompą wtryskową ceniony jest za prostą konstrukcję i trwałość. Na rynku wtórnym to jeden z droższych ciągników siodłowych. Za ceną idzie jednak jakość DAF-a. W naszej ocenie ciągniki siodłowe tej marki mają przynajmniej kilka zalet. Należą do nich: niskie spalanie, skuteczne hamulce, bezawaryjne sprzęgła, układ paliwowy odporny na gorszy ON i prosta konstrukcja. Do tego trzeba dodać dobrą dostępność części zamiennych. Minusy DAF-a XF95 to natomiast - defekty zawieszenia kabiny oraz delikatna elektryka i elektronika.
Ciągniki z napędem 4x2 (są też 6x2 i 6x4) cieszą się popularnością. XF-y w tej konfiguracji (rozstaw osi 3.800 mm) najczęściej sprzęgane są z uniwersalnymi naczepami kurtynowymi. Wozy mają jedną z dwóch typów kabin: standardową Space Cab lub wysoką Super Space Cab. Obie szoferki chwalone są za solidne wykończenie. Przeciętnie awaryjne jest ich pneumatyczne resorowanie (wozy z Euro 3 nie mają systemu centralnego smarowania). Najczęściej wymieniać trzeba w nim niesmarowane tuleje wywrotu i wykonywać tulejowanie belki kabiny.
Zasilany rzędową pompą wtryskową (układ paliwowy jest niewrażliwy na gorszy ON) 430-konny (są też wersje 381, 483 i 530 KM) turbodiesel z intercoolerem jest niezawodny. Średni przebieg do naprawy głównej to 1,5-2 mln km. Plusem jest niskie spalanie - w zestawie z obciążoną naczepą DAF bierze ok. 28 l ropy na setkę.
Do wyboru są dwa typy skrzyń biegów: 16-stopniowe, ręczne przekładnie ZF i rzadziej spotykane, 12-stopniowe, zautomatyzowane AS Tronic. Skrzynie są przeciętnie awaryjne. Solidne są sprzęgła.
Mechaniczno-pneumatyczne zawieszenie osi jest trwałe, w egzemplarzach z przebiegami powyżej 700 tys. km wymaga jednak regularnych przeglądów. Przy ok. 700-800 tys. km zdarzają się defekty drążków kierowniczych, co ok. 800 tys. km wykonuje się łożyskowanie przednich resorów, przy ok. 1 mln km przebiegu pojawiają się nadmierne luzy na łożysku przy moście. Sporadycznie psują się zawory powietrzne. Oryginalne części zamienne są niedrogie.
Delikatna jest elektryka i elektronika DAF-a. Uruchamianie silnika z zewnętrznego urządzenia rozruchowego napięciem powyżej 30V może skończyć się uszkodzeniem kaset CTU, ECAZ i sterowników silnika EBS.
Problemów nie sprawiają hamulce. Nieźle zabezpieczono XF-a przed korozją.
Podaż holenderskich ciągników jest spora. Używane egzemplarze trzymają jednak wysokie ceny. Za dwu-, trzylatka sprzedający żądają 170-180 tys. zł netto.
Krzysztof Wróbel z Max TIR Serwis w Lublinie:
- Jeśli jest serwisowany, XF95 nie sprawia problemów. Zawieszenie szoferki w pojazdach bez centralnego smarowania warto smarować co 2 tys. km, inaczej zacierać się będą tuleje. Oleje i filtry w wozach eksploatowanych w ruchu międzynarodowym najlepiej wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta, np. olej silnikowy co 75 tys. km. Ceny materiałów eksploatacyjnych nie są wysokie.
Plusy
Niskie spalanie. Skuteczne hamulce. Bezawaryjne sprzęgła. Układ paliwowy odporny na gorszy ON. Prosta konstrukcja. Dostępność części zamiennych.
Minusy
Defekty zawieszenia kabiny. Delikatna elektryka i elektronika.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowany Konkurent
DAF XF95 430 4x2, Volvo FH 12 420 4x2,
ciągnik siodłowy ciągnik siodłowy
DMC zestawu tech./administracyjna 44.000 / 40.000 kg 44.000 / 40.000 kg
Masa własna 6.740 kg 7.400 kg
Rozstaw osi 3.800 mm 3.700 mm
Pojemność silnika/cylindry 12,6 l / R6 12,1 l / R6
Moc maksymalna 430 KM 420 KM
przy obr./min 1.900 1.800
Maksymalny moment obrotowy 2.100 Nm 2.000 Nm
przy obr./min 1.100-1.350 1.200
Skrzynia biegów ręczna 16+1 ręczna 12+1
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
DAF XF95 Volvo FH 12
Chłodnica 2.900 zł 3.670 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 2.500 zł 3.900 zł
Reflektor 630 zł 750 zł
Klocki hamulcowe 650 zł / oś 685 zł / oś
Filtr oleju 140 zł 112 zł
Filtr powietrza 250 zł 279 zł
Ceny części używanych - giełda w Słomczynie
DAF XF95 Volvo FH 12
Reflektor 350 zł 500 zł
Zderzak przedni 800 zł 1.000 zł
Szyba czołowa 1.000 zł 1.200 zł
Chłodnica 1.300 zł 1.300 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym - giełda w Słomczynie (wrzesień 2008 r.)
Rocznik DAF XF95 4x2, ciągnik siodłowy Volvo FH 12 4x2, ciągnik siodłowy
przebieg tys. km - cena netto przebieg tys. km - cena netto
2002 800 - 122,0 tys. zł 850 - 120,0 tys. zł
2003 700 - 136,0 tys. zł 760 - 129,0 tys. zł
2004 640 - 144,0 tys. zł 680 - 149,0 tys. zł
2005 500 - 160,0 tys. zł 550 - 160,0 tys. zł
2005 450 - 165,0 tys. zł 500 - 170,0 tys. zł
2006 360 - 170,0 tys. zł 320 - 180,0 tys. zł
2007 200 - 183,0 tys. zł 180 - 190,0 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.