Wiadomości z rynku

piątek
17 maja 2024

Trudna pora akumulatora

Części. Na rynku, w aucie i u elektryka
17.10.2008 00:00:00
Według Exide Technologies (21 proc. udziału w światowej produkcji akumulatorów kwasowych) zapotrzebowanie na prąd w samochodach w ostatnich latach wzrosło trzykrotnie. Producenci tych części mimo to nie mają żniw - o czym później - ale wprowadzają na rynek niemało nowości.
Liczba odbiorników prądu w pojazdach stale się zwiększa, poczynając od coraz nowocześniejszych systemów wspomagania kierowania, poprzez urządzenia multimedialne, a skończywszy na dodatkach poprawiających warunki życia w kabinie. Muszą temu podołać nowe baterie. Znajdują się one w katalogach popularnych i renomowanych marek, przy czym najszersza oferta nowości do samochodów użytkowych obejmuje baterie o pojemności w przedziale od ponad 60 do 100 Ah.
Nowe w kraju
W październiku poznańska Centra i kontrolujący ją amerykański koncern Exide (od 28 lipca 2008 r. obaj producenci występują pod nazwą Exide Technologies S.A. w Poznaniu, przy czym zachowana jest tożsamość marek akumulatorów podległych tej korporacji: Centra, Deta, Exide, Fulmen i Tudor) wprowadziły na nasz rynek kilkanaście akumulatorowych nowości.
- Najwięcej zmian wprowadzono w górnej półce, czyli gamie Centra Futura z akumulatorami do pojazdów z bogatym wyposażeniem - mówi Mariola Michalczyk, specjalista ds. marketingu w Exide Technologies S.A. - Poprzez wzmocnienie konstrukcji, co pozwala wydłużyć żywotność baterii w porównaniu z gamą Standard. W ofercie Exide nowości są we wszystkich trzech gamach: Premium, Excell i Classic. Zmiany prawie takie same jak we wspomnianych akumulatorach Centry. Jednakże przeboju rynkowego nie ma w obu markach ani dla dostawczaków, ani dla ciężarówek.
Nową technologią AGM
w produkcji akumulatorów reklamują się Bosch, Varta i ZAP Sznajder Batterien.
- Miesiąc temu wprowadziliśmy na rynek próbną serię akumulatorów AGM o pojemnościach 70 i 95 Ah - informuje Sylwester Szustak z działu marketingu w ZAP Sznajder. Zaleca się je m.in. do dostawczaków średniej wielkości, na bazie których powstały pojazdy służb specjalnych, np. pogotowia ratunkowego, gazowego, straży pożarnej itp.
Technologia AGP (Absorbent Glas Mat) wykorzystuje matę szklaną do wiązania elektrolitu. Mata nasącza się niczym gąbka, dzięki czemu ta bateria w porównaniu z tradycyjną kwasową jest lepiej zabezpieczona przed wyciekami elektrolitu, bardziej odporna na wstrząsy oraz trzykrotnie trwalsza w przypadku częstych cykli rozładowania i ładowania. Po prostu spełnia ekstremalne wymagania.
Bosch w swojej ofercie ma dwie baterie S6 - AGM (70 i 95 Ah). Oprócz tego nowość z rocznym stażem - Heavy-Duty i Heavy-Duty Extra (17 typów akumulatorów o pojemnościach od 66 do 225 Ah) do pojazdów użytkowych. Technologie wykorzystane w tych bateriach zawierają stopy srebra, które zapewniają większą wydajność rozruchową i wydłużają żywotność akumulatora. Drobnokrystaliczne stopy srebra stosowane są również w nowym akumulatorze Bosch TECMAXX (10 typów o pojemnościach 120 - 225 Ah) do ciężarówek. Charakteryzuje się on, jak zapewnia producent, dużą odpornością na ekstremalne warunki pracy, m.in. duże zmiany temperatury otoczenia oraz częste cykle rozruchowe. Szczelny jest nawet przy 90-stopniowym kącie przechylenia.
Varta, jako kolejny renomowany potentat w produkcji akumulatorów, dysponuje szeroką ofertą baterii do samochodów użytkowych - kilkadziesiąt z popularnego segmentu motive i kilka z bardziej zaawansowanego technologicznie Promotive HD/SHD. Te ostatnie, wykonane w innowacyjnej technologii wapniowo-srebrowej, pojawiły się na rynku w kwietniu br. Są zalecane m.in. do ciężarówek z ruchomymi podestami za- i wyładunkowymi.
Wbrew oczekiwaniom
producentów akumulatorów ubiegły rok okazał się niepomyślny. Na półkach magazynów i sklepów odłożyły się spore zapasy baterii.
Dodajmy, że zwiększenie zapasów u hurtowników i detalistów spowodowały ubiegłoroczne podwyżki cen ołowiu - głównego składnika akumulatorów. W tym roku ołów jednak staniał, akumulatory też - u niektórych detalistów można liczyć nawet na 30 proc. obniżki.
Trzeba więc uważać, co się kupuje, bo akumulatory, które długo zalegają sklepy lub magazyny, mają krótszą żywotność. Data produkcji baterii tylko dla dociekliwych klientów - taki wniosek płynie z niedawnych raportów pokontrolnych Głównej Inspekcji Handlowej oraz ADAC, które w ubiegłym roku przetestowały 10 marek nowych akumulatorów oferowanych w handlu. A powinna być widoczna na pierwszy rzut oka.
trzy pytania do... Piotra Czerniawskiego, elektryka w autoryzowanym serwisie Scanii w Głobinie w Pomorskiem
- Jest jeszcze coś takiego w transporcie jak zwiększony pobór prądu w porze jesienno-zimowej?
- Sezonowość zanika, akumulatory pracują na okrągło. Tak to widzę, serwisując elektrykę w Scaniach, gdzie instalowane są po dwa 12-woltowe akumulatory, przeważnie o pojemności 225 Ah każdy. Oprócz rozruchu dużych diesli zapewniają zasilanie oświetlania standardowego i dodatkowego, ogrzewanie i klimatyzowanie kabiny na postoju, a ponadto dostarczają energii laptopom, CB-Radiu, telewizorom i co tam jeszcze trakerzy wożą na długich trasach.
- Ile lat eksploatacji mogą wytrzymać tak intensywnie użytkowane akumulatory?
- Nawet pięć lat, przy czym dotyczy to akumulatorów montowanych fabrycznie pod logo Scanii - nie wiem, czyjej są produkcji. Warunkiem takiej żywotności są regularne przeglądy baterii, zazwyczaj co 30 tys. km przebiegu pojazdu. Najpierw sprawdza się prąd ładowania - musi mieć 28 V przy włączonych światłach, a jak jest mniej, to znaczy, że akumulator jest niedoładowany i kierowca może mieć kłopot z odpaleniem diesla.
- Czy zaglądacie pod korki wlewowe tzw. bezobsługowych akumulatorów?
- W bezobsługowość raczej nie wierzę, pod korki trzeba zajrzeć. Jeśli są jakieś wątpliwości do gęstości elektrolitu, to sprawdza się specjalnym przyrządem zdolność rozruchową akumulatora. Ważne, by specyfikacja techniczno-wyposażeniowa odpowiadała parametrom obciążenia alternatora. Pobór prądu nie może być większy niż możliwość doładowania, a ta ostatnia powinna być jeszcze z zapasem - oto generalna zasada utrzymania instalacji elektrycznej w pełnej sprawności o każdej porze roku.
Przykładowe typy i ceny akumulatorów 12 V do samochodów ciężarowych
Model, pojemność Prąd zimnego rozruchu Wymiary (dł./szer./wys.) [mm] Przykładowe zastosowanie Cena netto (jedna szt.)
Bosch S6 AGM 95 Ah 850 A 353 / 175 / 190 dostawczaki średniej wielkości 900 zł
Bosch TECMAXX 225 Ah 1.150 A 518 / 276 / 242 Mercedes Actros, Volvo FM 12 1.119 zł (wymagane dwie)
Centra Heavy Duty 180 Ah 1.000 A 513 / 223 / 223 Kamaz, Scania 124 L, Star 266 776 zł (wymagane dwie)
Centra Futura 100 Ah 900 A 353 / 175 / 190 Citroen Jumper, Renault Master, VW Transporter T5 573 zł
Exide Classic 90 Ah 720 A 353 / 175 / 190 Fiat Ducato, Mercedes Sprinter 414 zł
Varta motive 66 Ah 510 A 510 / 278 / 175 małe dostawczaki z dieslami 1.500-2.000 ccm ok. 350 zł
Varta Pro motive HD/SHD 170 Ah 1.000 A 513 / 223 / 223 DAF CF, MAN TGA, Renault Magnum ok. 855 zł (wymagane dwie)
ZAP Sznajder Batterien AGM 95 Ah 850 A 353 /190 / 175 dostawczaki z dieslami 2.000-3.000 ccm ok. 800 zł
ZAP Sznajder Batterien Freeway SHD, 230 Ah 1.100 A 518 / 274 / 243 DAF LKW, MB i SB, Iveco 520, MAN SL, SG 1.279 zł (wymagane dwie)
źródło: producenci i sprzedawcy
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.