Wiadomości z rynku

poniedziałek
29 kwietnia 2024

Pomocne kajdany na samochody ciężarowe

Części. Łańcuchy śniegowe czas kupić
28.11.2008 00:00:00
Liczenie na łagodną, bezśnieżną zimę, gdy klimat się ociepla, jest ryzykowne. Zima jest coraz bardziej nieprzewidywalna i niezgodna z kalendarzem. W śnieżnej czy lodowej pułapce można więc równie dobrze utknąć zarówno w górach za znakami C-18 (nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych), jak i na równinach bez takiego oznakowania, a gdzie mikroklimat zaskakuje lokalną zimą. O skuteczności łańcucha decyduje gęstość jego siatki – im gęstsza, tym lepszy. Oczka w „kajdanach” dla ciężarówek wykonane są przeważnie z drutu o średnicy od 5,6 do 8,2 mm, przy czym najkorzystniej, gdy jego przekrój nie jest owalny czy okrągły, lecz kanciasty, np. czworokątny, który zapewnia lepszą spójność siatki oraz skuteczniejsze napęd i hamowanie.
Mają rację ci kierowcy, którzy do obowiązkowego wyposażenia pojazdów dołączają łańcuchy przeciwpoślizgowe, zwane też „kajdanami”. Bez względu na to czy jadą zimą tirami w Alpy, do krajów skandynawskich, czy u nas. Czasami wymagają tego przepisy (patrz ramka).
Na przykre niespodzianki
kiedy w śniegu, na lodzie lub nawet w błocie koła pojazdu straciły przyczepność, austriacki Pewag wymyślił sekcje łańcuchowe, które jako nowość pojawiły się w ofercie na sezon 2008/2009 r.
Z wyglądu przypominają klasyczne łańcuchy drabinkowe, ale podzielone na sześć odrębnych części – sekcji. Można je zakładać po jednej lub kilka, na jedno lub więcej kół. Mocuje się je poprzez otwory w felgach.
– Sekcje pomagają przy ruszaniu na śliskim podłożu, gdy pojazd już się zakopał i nie ma możliwości założenia klasycznego łańcucha najazdowego czy montowanego stacjonarnie i spinanego kabłąkiem wokół wewnętrznej strony koła – wyjaśnia Marek Ormaniec z Pewag Polska w Buczkowicach k. Bielska-Białej. – W praktyce sekcje zastępują łopaty oraz gałęzie, piasek, gruz i co tam jeszcze znajdzie się pod ręką do podłożenia pod buksujące koła.
Po wydobyciu się z pułapki sekcje łańcuchowe należy zdjąć – nie nadają się do jazdy, nie są łańcuchami śniegowymi dopuszczonymi do eksploatacji na drogach publicznych. Sekcje łańcuchowe, jako łańcuchy zastępcze, oferuje również włoska Simaka.
Prosta mechanika
w konstrukcji łańcucha śniegowego, który musi być mocny i skuteczny, nie pozostawia już pola do popisu wynalazcom, ale racjonalizatorzy mają jeszcze sporo do zaoferowania. Ich nowym dziełem jest łańcuch Uni-Move o wzorze romboidalnym, sześciokątnym, na kształt plastra miodu.
Takim łańcuchem produkcji wspomnianego Pewagu skuto koła bojowego wozu Państwowej Straży Pożarnej w Zakopanem, przystosowanego do akcji ratowniczych w górach. Ten strażacki Star swobodnie porusza się nawet po narciarskich stokach.
W powszechnym użyciu są wciąż łańcuchy o wzorach: drabinkowym, trójkątnym (często oznaczanym literą Y), rombowym prostym i rombowym ukośnym (nazwa każdego wzoru pochodzi od śladu, jaki siatka łańcucha odciska na podłożu). W tej grupie łańcuchy drabinkowe uważane są za najmniej skuteczne, gdyż w porównaniu z innymi tu wymienionymi nie eliminują poślizgów bocznych podczas pokonywania zakrętów. Np. w Austrii prawo zabrania stosowania tego typu łańcuchów. Najlepszą trakcję zapewniają łańcuchy o wzorze rombowym ukośnym.
O skuteczności łańcucha decyduje gęstość jego siatki – im gęstsza, tym lepszy. Oczka w „kajdanach” dla ciężarówek wykonane są przeważnie z drutu o średnicy od 5,6 do 8,2 mm, przy czym najkorzystniej, gdy jego przekrój nie jest owalny czy okrągły, lecz kanciasty, np. czworokątny, który zapewnia lepszą spójność siatki oraz skuteczniejsze napęd i hamowanie.
Markowe produkty
to takie, które spełniają europejskie normy jakości i bezpieczeństwa – TÜV, Önorm (austriacka; nowa norma nr V5119 precyzuje wymagania, jakie muszą spełniać łańcuchy śniegowe użytkowane w samochodach ciężarowych i autobusach jeżdżących po drogach Austrii) oraz GS (niemiecki certyfikat bezpieczeństwa wyrobów i urządzeń).
Oznaczenia tych norm znajdziemy na łańcuchach śniegowych produkcji austriackiego Pewagu, który dominuje na naszym rynku. Ponadto normom tym odpowiadają popularne łańcuchy takich producentów, jak König (międzynarodowa firma), KWB Ketten (firma „spokrewniona” z Pewagiem) i włoska Simaka. Do tego grona dołączyła ostatnio Veriga ze Słowenii, której łańcuchy z serii Arktik i Professional również spełniają wymagania wymienionych trzech norm. Natomiast żadnych norm europejskich nie spełniają tania „chińszczyzna” i inne podróbki, na które można się natknąć w marketach.
Przy doborze markowego łańcucha trzeba się kierować także rozmiarami felg i ogumienia oraz warunkami użytkowania (lekkie, średniociężkie, ciężkie, ekstremalnie ciężkie – przykłady w tabeli poniżej). Pomocne będą tabele rozmiarów podawane w katalogach producentów. Można też skorzystać z internetowych wyszukiwarek. Warto przy tym pamiętać, że dobry, markowy łańcuch śniegowy nie jest tani.
Regulacje prawne
Posiadanie łańcuchów śniegowych w stałym wyposażeniu pojazdów obowiązuje w Albanii, Austrii, Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Francji, Macedonii, Norwegii, Słowenii i Turcji. Przepisy w poszczególnych krajach określają obszar oraz okres posiadania i używania łańcuchów. Najbardziej rygorystyczne przepisy obowiązują w Austrii i Norwegii.
Od 1 kwietnia 2008 roku wg znowelizowanego kodeksu drogowego Austrii wszystkie pojazdy o ładowności powyżej 3,5 tony muszą być wyposażone w łańcuchy śniegowe, bez względu na aktualnie panujące warunki pogodowe. To jest obowiązek okresowy, dotyczący autobusów i busów w czasie od 1 listopada do 15 marca, a ciężarówek od 1 listopada do 15 kwietnia. Podobnie w Norwegii, także dotyczy to pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony, a poza tym obowiązują jeszcze szczegółowe uregulowania lokalne w regionach wysuniętych najdalej na północ. Informuje o tym przewodnik dla kierowców samochodów ciężarowych („Porady Donny Diesel”), wydany m.in. w języku polskim przez Państwowy Wydział Komunikacji w Norwegii.
W warunkach zimowych, występujących na drogach ze wspomnianymi na wstępie znakami C-18, posiadanie łańcuchów w wyposażeniu pojazdu obowiązuje w Czechach, Niemczech, Polsce, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii oraz na Węgrzech i we Włoszech.
Niewymienione kraje europejskie nie są objęte żadnymi regulacjami dotyczącymi posiadania i używania łańcuchów śniegowych.
Popularne na rynku, spełniające europejskie normy łańcuchy śniegowe do pojazdów dostawczych, ciężarowych i autobusów
Producent Nazwa łańcucha i wzór Średnica felgi (cale) Przykładowe zastosowanie Cena (netto)
König SuperMagic 4x4 265 (rombowy, prosty – czworokątny) R18 busy i pojazdy użytkowe, do jazdy w trudnych warunkach 605,50 zł (para)
KWB Ketten TempoMatic Exclusiv (rombowy, prosty – czworokątny) R18 dostawczaki użytkowane w warunkach lekkich 323,70 zł (para)
Pewag Sekcje łańcuchowe (drabinkowy) R20, R22,5 dostawczaki i ciężarówki (do ruszenia np. z zaspy) 250 zł (zestaw dwóch sekcji)
Pewag Uni-Move (rombowy ukośny – sześciokątny) R22,5 pojazdy do odśnieżania i ratownictwa, używane w ekstremalnie ciężkich warunkach 1.110 zł (para)
Pewag Cervino (rombowy, ukośny – pięciokątny) R20 ciężarówki użytkowane w warunkach lekkich i średnio ciężkich 900 zł (para)
Pewag Brenta-C 4x4 V (rombowy prosty – czworokątny) R16 dostawczaki użytkowane w warunkach lekkich 430,33 zł (para)
Simaka Skipass 100 (rombowy, prosty – czworokątny) R17 dostawczaki użytkowane w warunkach lekkich 115,44 zł (para)
Simaka Artic Transport 255 (rombowy, prosty – czworokątny) R19 busy i dostawczaki użytkowane w średnio ciężkich warunkach 425,10 zł (para)
Veriga Arktik 40 (rombowy prosty – czworokątny) R24 ciężarówki i autokary użytkowane w normalnych warunkach zimowych 672,92 zł (para)
Źródło: dane producentów i dilerów
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.