Biuro Obsługi Klienta
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: Adam Włodarz
Zdjęcia: Sławomir Szumowski, arch.
Auto Market Truck, nr 10/2009 (737)
z dnia 2009-03-06

MAN niezbyt wygodny, ale trwały

MAN F2000 ciągnik siodłowy (1994-2001)

Niezbyt wygodny, ale trwały

MAN F2000 to częsty widok na polskich drogach. Na zdjęciu pojazd oferowany w GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku.

Niezbyt wygodny, ale trwały

Deska rozdzielcza z poprzednika, kiepskie są materiały wykończeniowe

Niezbyt wygodny, ale trwały

Zbigniew Sumiński

MAN F2000 ma zasłużoną opinię bardzo wytrzymałego pojazdu. Zastrzeżenia zgłaszane przez użytkowników dotyczą jedynie jego dość topornego wykonania i wysokiego zużycia oleju napędowego. Nasze testy wykazały, że ciągniki siodłowe wyprodukowane przez MAN-a mają niska ogólna awaryjność, tanie części zamienne i prosta konstrukcja. To zalety MAN-a. Podczas testów znaleźliśmy również wady. Należą do nich: dość duże spalanie, mało komfortowe kabiny oraz niezbyt trwałe skrzynie biegów.
Debiutujący przed 15 laty MAN F2000 to na dobrą sprawę zmodernizowany poprzednik o oznaczeniu F90, który produkowany był od 1986 roku. Podstawową różnicą jest bardziej aerodynamiczna kabina, bez zmian pozostało wnętrze i większość rozwiązań technicznych. Podobieństwo do starszego modelu oznacza jednak, że elementy pojazdu zostały bardzo dobrze dopracowane. To również łatwiejszy dostęp do części zamiennych. F2000 występuje jako dwu- i trzyosiowy ciągnik siodłowy. Jego rozstawy osi wahają się od 3.200 do 4.525 mm.
F2000 dostępne jest z czterema rodzajami kabin. Podstawowa dzienna spotykana jest rzadko, podobnie jak niska kabina z jedną leżanką. Najłatwiej można kupić MAN-a z wyższą szoferką, w której są dwa miejsca sypialne. Topowa, jeszcze bardziej podwyższona, kabina z dwoma kojami o nazwie Commander lub Roadhaus występuje niestety rzadziej, a warto ją polecić z uwagi na wysokość wnętrza, która wynosi 2.170 mm. Niezbyt wygodne są fotele, a leżanki zbyt małe. Słabe jest zawieszenie kabiny.
F2000 zazwyczaj napędzane jest silnikiem R6, który spełnia normę Euro 2 lub 3. Najczęściej ma on pojemność 12 litrów (350, 360, 400, 410 lub 420 KM), rzadziej 12,9 l (460 KM). Początkowo F2000 miało także odmianę pięciocylindrową, zrezygnowano z niej jednak dość szybko i nie jest zbyt często spotykana (silnik 10-litrowy o mocy: 290, 310 i 340 KM). Topowym silnikiem jest widlasta "dziesiątka" Euro 2 o mocy 600 KM i momencie obrotowym 2.700 Nm. Generalnie jednostki napędowe są wytrzymałe i bez trudu osiągają przebiegi około 1,5 mln km. Niestety ich spalanie nie jest niskie, około 35-36 l/100 km. Porównywalna Scania 124 pali o około 2 litry mniej. Gorszą opinię mają przekładnie, w których psują się synchronizatory, łożyska i czasem wałki sprzęgłowe.
Pojazdy używane do transportu dalekobieżnego mają zazwyczaj wytrzymałe pneumatyczne zawieszenie, które jest sterowane elektronicznie. W ciągniku można dzięki niemu obniżyć siodło o 140 mm, podwozie da się zbliżyć do ziemi o 80 mm.
Plusy
Niska ogólna awaryjność. Tanie części zamienne. Prosta konstrukcja.
Minusy
Dość duże spalanie. Mało komfortowe kabiny. Niezbyt trwałe skrzynie biegów.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- MAN F2000 nie jest zbyt efektowny, jest jednak bardzo efektywny. To typowy muł roboczy, który potrafi poradzić sobie nawet z kiepskiej jakości ON. O ile nie kopci, nie ma wycieków, hamuje, nie ściąga w bok, można właściwie kupować w ciemno. Jeżeli nawet będzie trzeba coś wymienić, rynek części nowych i używanych jest bardzo rozwinięty, a ceny dość przystępne.
Fabryczne dane techniczne
MAN 19.403 ciągnik siodłowy 4x2 MB Actros 1840 ciągnik siodłowy 4x2
DMC zestawu techniczna / administr. 44.000 / 40.000 kg 44.000 / 40.000 kg
Masa własna 6.800 kg 6.530 kg
Rozstaw osi 3.575 mm 3.600 mm
Poj. silnika / cylindry 12 l / R6 11,9 l / V6
Moc maksymalna 410 KM 394 KM
przy obr/min 2.000 1.800
Maksymalny moment obrotowy 1.850 Nm 1.850 Nm
przy obr/min 1.250 1.080
Skrzynia biegów ręczna 16 + 1 ręczna 16 + 1
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
MAN 19.403 ciągnik siodłowy 4x2 z 1997 r. MB Actros 1840 ciągnik siodłowy 4x2 z 1997 r.
Chłodnica 3.350 zł 3.200 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 3.260 zł 5.500 zł
Klocki hamulcowe 800 zł / oś 900 zł / oś
Reflektor przedni (normalny) 1.300 zł 1.100 zł
Filtr oleju 150 zł 100 zł
Filtr powietrza 200 zł 500 zł
Ceny części używanych - giełda w Gliwicach
MAN F2000 MB Actros
Reflektor 450 zł 300 zł
Zderzak przedni 700 zł 500 zł
Szyba czołowa 900 zł 850 zł
Chłodnica 700 zł 800 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (luty 2009 r.)
Rocznik MAN F2000 ciągnik siodłowy 4x2 MB Actros ciągnik siodłowy 4x2
przebieg (tys. km) - cena netto przebieg (tys. km) - cena netto
1996 1.300 - 35,0 tys. zł 1.000 - 37,0 tys. zł
1997 1.120 - 39,0 tys. zł 880 - 40,0 tys. zł
1998 950 - 46,0 tys. zł 1.080 - 42,0 tys. zł
1999 520 - 49,9 tys. zł 1.230 - 45,0 tys. zł
2000 1.200 - 52,9 tys. zł 944 - 68,0 tys. zł
2001 800 - 69,0 tys. zł 840 - 74,0 tys. zł