Wiadomości z rynku

niedziela
3 listopada 2024

Mercedes Tourismo - turystyczny gwiazdor

Używane autobusy. Mercedes Tourismo (1995-2006)
31.07.2009 00:00:00
Mercedes Tourismo to autobus chwalony za dużą wytrzymałość głównych podzespołów. Jego użytkownicy narzekają jednak na jakość wykończenia wnętrza oraz niezbyt wygodne miejsce pracy kierowcy. Do zalet autobusów Mercedesa można zaliczyć dużą wytrzymałość głównych podzespołów, sporą moc silnika, oszczędny napęd i łatwą odsprzedaż. Wady autobusu to z kolei: wysoka cena zakupu, mała podaż na rynku i słabe wykończenie wnętrza.
Tourismo pierwszej generacji produkowane było w tureckich zakładach firmy. Początkowo wytwarzano tam tylko wersję RHD przeznaczoną na krótsze trasy, a od 1998 r. także odmianę SDH o jeszcze bardziej turystycznym charakterze. RDH ma luki bagażowe o pojemności 10,5 m sześc., SDH dysponuje przestrzenią większą o pół m sześc. Ta ostatnia wersja ma także w pełni pneumatyczne zawieszenie i częściej występują w niej ekskluzywne dodatki. Tourismo przeszło jedną dużą modernizację w 2000 r. Przed trzema laty debiutowała druga generacja tego modelu.
Opisywane Tourismo zawsze ma dwie osie (pojazdy drugiej serii występują także w odmianie z trzecią osią wleczoną) i długość niecałe 12 m. Liczba osób, którą w zależności od konfiguracji i roku produkcji może zabrać na swój pokład, wynosi od 44+2 do 50+2. Turecka produkcja odbija się niestety na jakości wnętrza, które nie jest tak dopracowane jak w autobusach EvoBus produkowanych w Niemczech. Kierowcy mają zastrzeżenia do niewygodnego w obsłudze kokpitu i wolnego działania drzwi. Pasażerowie narzekają zaś na utrudniony dostęp do ostatniego rzędu siedzeń.
Starsze pojazdy napędzał silnik V8 o pojemności 14,6 l i mocy od 381 do 421 KM. Jednostka ta nie należy do oszczędnych, ale jej wytrzymałość jest spora. Nowsze auta mają motor R6 o pojemności 11,2 l i sporej mocy 422 KM, który jest oszczędny (pali 26-28 l ON na 100 km). Atutem Mercedesa jest stosowanie silników z popularnych modeli ciężarowych, co przekłada się na łatwy dostęp do tanich zamienników części i fachowej wiedzy. Motory
Tourismo mają jednak dość wrażliwy układ chłodzenia, który warto kontrolować, ponieważ łatwo przegrzać zabudowany z tyłu silnik. Reszta elementów jest bardzo trwała - np. wytrzymałość sprzęgła to nawet 400 tys. km. Jak niemal do każdego autobusu, do Tourismo brakuje używanych części karoseryjnych i mniej typowych elementów mechanicznych - pozostaje drogie ASO. Tourismo ma wysokie ceny na rynku wtórnym, zaś podaż jest niewielka.
Ekspert
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Tourismo nie czeka długo na nabywcę. To autobus wytrzymały, przy tym wystarczająco komfortowy. Podstawowe części eksploatacyjne dostaniemy bez problemu, gorzej, gdy przyjdzie nam naprawiać coś mniej typowego. Brak zamienników części czy też elementów używanych to jednak bolączka większości autobusów. Jakość wykonania wnętrza Tourismo mogłaby być lepsza.
Plusy
Duża wytrzymałość głównych podzespołów.
Spora moc silnika.
Oszczędny napęd.
Łatwa odsprzedaż.
Minusy
Wysoka cena zakupu.
Mała podaż na rynku.
Słabe wykończenie wnętrza.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd ocenianyMercedes Tourismo 0.350 KonkurentBova Futura FHD 12-350
Dopuszczalna masa całkowita 18.000 kg 18.000 kg
Masa własna 12.500 kg 11.500 kg
Liczba miejsc 50+2 51+2
Długość 11.980 mm 11.990 mm
Szerokość 2.500 mm 2.490 mm
Wysokość 3.647 mm 3.551 mm
Rozstaw osi 6.250 mm 6.090 mm
Pojemność silnika/cylindry 11,2 l/R6 11,6 l/R6
Moc maksymalna 422 KM 350 KM
przy obr/min 1.900 2.000
Maksymalny moment obrotowy 1.750 Nm 1.500 Nm
przy obr/min 1.100 800
Skrzynia biegów ręczna 6+1 ręczna 8+1
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Mercedes Tourismo z 2001 r. Bova Futura z 2001 r.
Chłodnica 4.784 zł 11.600 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 8.040 zł 9.835 zł
Reflektor 922 zł 330 zł
Klocki hamulcowe 1.150 zł 435 zł
Filtr oleju 94 zł 168 zł
Filtr powietrza 405 zł 480 zł
Ceny części używanych
Mercedes Tourismo Bova Futura
Reflektor 450 zł brak
Zderzak przedni 1.800 zł brak
Szyba czołowa brak brak
Chłodnica brak brak
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (czerwiec 2009 r.)
Rocznik Mercedes Tourismo przebieg (tys. km) - cena netto Bova Futuraprzebieg (tys. km) - cena netto
1996 670 - 158,0 tys. zł 756 - 155,8 tys. zł
1997 690 - 247,9 tys. zł brak
1998 678 - 269,0 tys. zł 480 - 191,9 tys. zł
1999 469 - 329,2 tys. zł 700 - 220,0 tys. zł
2001 210 - 369,0 tys. zł brak
2002 468 - 420,0 tys. zł 420 - 309,0 tys. zł
2003 510 - 448,0 tys. zł 500 - 355,9 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.