Wiadomości z rynku

sobota
4 maja 2024

Samochody ciężarowe nadal słabo się sprzedają

Trendy rynkowe. Według EurotaxGlass's Polska
14.08.2009 00:00:00
Pierwsza połowa bieżącego roku stała pod znakiem powolnej stabilizacji cen używanych samochodów ciężarowych. Jednak okres ten już się skończył, a rynek ponownie negatywnie zareagował na szczególnie słaby popyt. Wartości ciągników siodłowych Euro 2 i Euro 3 w ostatnich miesiącach gwałtownie spadły. Tak oceniają rynek specjaliści z Eurotax- Glass's Polska, firmy monitorującej rynek motoryzacyjny. W perspektywie kilku najbliższych miesięcy nie należy spodziewać się większych zmian. Natomiast z punktu widzenia cen używanych pojazdów ciągniki siodłowe Euro 3 i starsze nadal będą tanieć (wciąż ich przybywa na rynku), a Euro 5 pozostanie na stałym, wysokim poziomie.
- Szczególnie dotyczyło to marek najtańszych samochodów na rynku (Iveco, Renault), co spowodowane było większą dostępnością bardziej prestiżowych marek w atrakcyjnych cenach - ocenia Marcin Kardas z EurotaxGlass's Polska.
Ciągniki na Bliski Wschód
Popyt na ciągniki Euro 3 ogranicza się praktycznie do pojazdów z lat 2004-2006 i pochodzi wyłącznie od przewoźników krajowych. Samochody starsze kierowane są na eksport do krajów bliskowschodnich, jednak ich ceny są już bardzo niskie. Przewoźnicy międzynarodowi nastawieni są na zakup ciągników Euro 5 i dlatego od kilku miesięcy utrzymują one swoją wartość na mniej więcej stałym poziomie. Poza tym są wciąż dosyć drogie w Europie Zachodniej, a w polskiej ofercie komisów pojawiają się jako pojazdy pochodzące z windykacji.
Ze względu na wysoki kurs euro import pojazdów z rynków zachodnioeuropejskich nadal nie jest opłacalny. Powoli słabnie popyt na ciągniki Euro 4. W chwili obecnej jest to norma przejściowa, która nie zapewni odpowiednich zysków wynikających z różnicy w cenie i mycie na niemieckich autostradach. Wartości tych pojazdów w perspektywie kilku, kilkunastu miesięcy powinny zrównać się z Euro 3.
Zastój w dystrybucyjnych i budowlanych
Widoczny jest spadek zainteresowania pojazdami dystrybucyjnymi o DMC 7,5-18 ton. Jest to objaw kryzysu na rynku krajowym, co można także zauważyć w dużej obniżce sprzedaży samochodów dostawczych.
Popyt na pojazdy budowlane jest nadal niewielki, ale na stałym poziomie. Odczuwalny jest spadek cen kilkunastoletnich wywrotek, co świadczy o powolnym nasyceniu rynku samochodów konstrukcyjnych.
Stoki pojazdów nowych z 2008 r. wyczerpują się. Dzięki atrakcyjnej cenie importerzy sukcesywnie pozbywają się pojazdów stokowych. Ich wyprzedanie spowoduje skokowy wzrost cen, pojazdy z 2009 r. są znacznie droższe, także ze względu na utrzymujący się wysoki kurs euro. Z pewnością nie pozostanie to bez wpływu na najmłodsze używane ciężarówki. Mimo że sytuacja ekonomiczna nie zachęca, mamy dobry moment na zakup nowego taboru transportowego.
Brać z Euro 3?
Według M. Kardasa, z punktu widzenia popytu w perspektywie kilku najbliższych miesięcy nie należy spodziewać się większych zmian. Natomiast z punktu widzenia cen używanych pojazdów ciągniki Euro 3 i starsze nadal będą tanieć (wciąż ich przybywa na rynku), a Euro 5 pozostanie na stałym, wysokim poziomie. W takiej sytuacji, przy stale powiększającej się różnicy między Euro 5 i Euro 3, należałoby zacząć rozważać zakup najmłodszych ciągników Euro 3, ponieważ dużo niższa cena zakupu zrównoważy koszty wyższego myta, a konstrukcyjnie Euro 3 jest znacznie prostszym i tańszym w obsłudze pojazdem.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.