Wiadomości z rynku

piątek
29 marca 2024

Volkswagen Transporter T5 z nowym sercem

Samochody dostawcze. Volkswagen Transporter T5
16.10.2009 00:00:00
Volkswagen Samochody Użytkowe wprowadza właśnie na rynek zmodernizowanego Transportera T5, z nowym, oszczędniejszym silnikiem 2.0 TDI z common rail, w czterech wariantach mocy. Najważniejsza zmiana to nowy, czterocylindrowy silnik wysokoprężny (TDI) z wtryskiem common rail, o pojemności 1.968 ccm. Zastąpi on stosowane dotychczas silniki 1.9 i 2.5. W ofercie będą cztery warianty mocy: 84, 102, 140 i 180 KM. Producent zwraca uwagę na cichą pracę tej jednostki, niższe niż w dotychczas stosowanym silniku 2.5 spalanie - nawet o 1,9 l/100 km - oraz na mniejszą o 52 g/km emisję CO2. We wszystkich wersjach silnik spełnia normę emisji spalin Euro 5.
Zmodernizowano wszystkie modele bazujące na Transporterze T5, czyli Transporter, Caravelle, Multivan i California. Pozostawiono płytę podwoziową, ale wprowadzono wiele udoskonaleń, auta mają być teraz bezpieczniejsze, wygodniejsze, bardziej ekologiczne i oszczędne. Sylwetkę odnowionych modeli charakteryzują nowe 17- i 18-calowe koła ze stopu metali lekkich (w zależności od wersji wyposażenia). Światła przeciwmgłowe pełnią funkcję statycznych świateł doświetlających zakręty. Tył Caravelle, Multivana i Californii różni się od poprzedników światłami.
Common rail i DSG
Najważniejsza zmiana to nowy, czterocylindrowy silnik wysokoprężny (TDI) z wtryskiem common rail, o pojemności 1.968 ccm. Zastąpi on stosowane dotychczas silniki 1.9 i 2.5. W ofercie będą cztery warianty mocy: 84, 102, 140 i 180 KM. Producent zwraca uwagę na cichą pracę tej jednostki, niższe niż w dotychczas stosowanym silniku 2.5 spalanie - nawet o 1,9 l/100 km - oraz na mniejszą o 52 g/km emisję CO2. We wszystkich wersjach silnik spełnia normę emisji spalin Euro 5.
W wersjach do 140 KM siłę ciągu gwarantuje turbosprężarka ze zmienną geometrią turbiny. W najmocniejszej wersji 180 KM Volkswagen zastosował regulowane dwustopniowo doładowanie biturbo. Taka forma downsizingu została po raz pierwszy wykorzystana w tym zakresie mocy silników samozapłonowych w samochodach tego koncernu.
Producent wycofuje skrzynię 5-biegową, współpracującą z silnikiem 1.9, będą tylko 6-biegowe manuale i do wyboru nowa przekładnia DSG. Największą redukcję spalania widać przy zastosowanej pierwszy raz w samochodzie dostawczym, vanie lub kamperze 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej DSG - w porównaniu z poprzednim modelem z 6-biegową skrzynią automatyczną spalanie w wersji 180 KM jest mniejsze nawet o 1,9 litra na 100 km.
Średnio we wszystkich wariantach emisje dwutlenku węgla i zużycie paliwa zmniejszyły się w porównaniu z poprzednim modelem o 10 procent. Dla Transportera z manualną skrzynią biegów, napędem na przednią oś i krótkim rozstawem osi spalanie i emisja CO2 wynoszą od 7,2 litra i 190 g/km CO2 (84 KM i 102 KM) do 7,5 litra i 197 g/km CO2 (180 KM), czyli nawet o 0,9 litra mniej niż wcześniej.
Silnik w każdej z czterech wersji ma dynamicznie reagować na polecenia kierowcy, nawet przy prędkościach obrotowych niewiele wyższych od prędkości biegu jałowego.
We wszystkich samochodach z silnikami wysokoprężnymi montowane są filtry cząstek stałych.
Systemy wspomagające kierowcę
Jako nowość w tym segmencie samochody te zostały po raz pierwszy wyposażone w układ wspierający kierowcę przy zmianie pasa ruchu (Side Assist). Tak jak w Touaregu, diody w lusterkach zewnętrznych ostrzegają kierowcę, jeżeli w tzw. martwym polu znajdzie się inny pojazd. Nowością jest również wskaźnik ciśnienia w oponach. System ten analizuje w sposób ciągły prędkość obrotową kół i rozpoznaje, czy ciśnienie nie jest zbyt niskie.
Jako wyposażenie dodatkowe dostępny jest nowy, sterowany elektronicznie napęd na wszystkie koła 4Motion ze sprzęgłem Haldex czwartej generacji. Na przełomie roku pojawi się wersja 4Motion także z DSG. Udoskonalone ESP z asystentem ruszania pod górę jest w wyposażeniu seryjnym wszystkich modeli. Ponadto wprowadzono nową funkcję świateł ostrzegawczych w światłach stopu.
Wnętrze: bliżej osobowych
Wnętrze samochodów z tej serii zostało także poddane modyfikacjom. Seryjnie każde auto wyposażane jest w nową generację wskaźnika optymalnego biegu. Jednocześnie zaktualizowano ofertę systemów radiowych i nawigacyjnych. Najbardziej rozbudowany system RNS 510 posiada ekran dotykowy i nawigację z twardym dyskiem. Interface USB Media-IN pozwala na podłączenie odtwarzaczy MP3. Nowością są elementy obsługowe półautomatycznej i automatycznej klimatyzacji oraz trójramienne kierownice.
Ponadto w wielu wersjach rozszerzone zostało wyposażenie seryjne. Szczególnie widać to w Multivanie Startline: różni się on od poprzednika między innymi pełną tapicerką oraz poduszkami bocznymi i chroniącymi głowę kierowcy i pasażera siedzącego z przodu. Zderzaki, seryjnie lakierowane w kolorze nadwozia, podkreślają przynależność do nowej rodziny Multivanów.
Nowe samochody powinny pojawić się u dilerów najpóźniej w listopadzie. W czasie, gdy przygotowujemy tę publikację do druku, polscy dilerzy VW czekają na cennik nowych modeli. Jak powiedział nam jeden z przedstawicieli handlowych, mniejsza pojemność silnika oznacza mniejszą akcyzę, więc jest nadzieja na dobrą cenę.
Wersje nowego silnika 2.0 TDI
Moc 84 KM 102 KM 140 KM 180 KM
Maksymalny moment obrotowy 220 Nm od 1.250 obr/min 250 Nm od 1.500 obr/min 340 Nm od 1.750 obr/min 400 Nm od 1.500 obr/min
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.