Wiadomości z rynku

poniedziałek
29 kwietnia 2024

Volvo FL 240 - robota bez hałasu

Samochody ciężarowe - Volvo FL 240 4x2 izoterma
20.11.2009 00:00:00
Volvo FL (w naszym teście wersja 240 4x2 izoterma) zostało ukształtowane jako skuteczne narzędzie pracy. Kierowca doceni cichą kabinę. Jest drugą co do wielkości w gamie Volvo FL. Z tej szoferki korzystają też Renault Midlum i DAF LF. Silnik w który wyposażane są samochody ciężarowe Volvo FL 240 pochodzi z firmy Deutz.
Obecne Volvo FL zostało wprowadzone na rynek w połowie 2006 r. Gwiazdą owego debiutu była tyleż sama ciężarówka, co nagromadzone wokół niej usługi, ułatwiające życie nabywcy: finansowanie, ubezpieczenie i serwis. Zdaniem menedżera rozwoju modeli FL i FE Hampusa Janssona nabywcy lekkich i średnich ciężarówek nie interesują się samochodami. Uważa, że chcą tylko, "żeby kółka się kręciły".
Kabina z Francji
Volvo FL zostało zatem ukształtowane jako narzędzie pracy, które samo w sobie nie jest ani dobre, ani złe. Ma być zwyczajnie skuteczne.
Kabina pochodzi z Renault Midlum. Dodano jej tylko charakterystyczny dla Volvo wlot powietrza i pionowe światła w zderzaku, takie jak w większych modelach ciężarówek tej marki. Wejście jest wygodne, nisko położone, a uchwyty pozwalają sprawnie zająć miejsce w środku.
Przeszklone prawe drzwi poprawiają widoczność, szczególnie w ruchu ulicznym i ciasnych miejscach. Tablica rozdzielcza ma ładny kształt, jest dobrze rozplanowana, a wstawka z jasnego tworzywa robi przyjemne wrażenie. Przynajmniej póki jej nie dotknąć. Plastiki są twarde, kierownica ma tylko regulację kątową, przydałaby się jeszcze regulacja na wysokość, szczególnie dla rosłego kierowcy. Na szczęście zawieszony pneumatycznie fotel ma wszechstronną regulację.
Tunel środkowy to śliz-gawka, z której wszystko spada. Lecz w zasięgu ręki znajdują się schowki na drobiazgi, a pod dachem spora, zagrodzona siatką półka. W testowanej dłuższej kabinie Komfort z tyłu umiejscowiona jest leżanka. Znacznie częściej przyda się pewnie śniadaniowy stolik między fotelami, z tyłu. Jest gdzie wstawić butelki, ale uchwyty na kubki słabo trzymają.
Samochód wyposażono w klimatyzację manualną. Dobra rzecz, ale pokrętło na tablicy rozdzielczej ma tylko cztery pozycje. Temperaturę trudno zatem precyzyjnie ustawić.
Silnik z Niemiec
Silnik małego Volvo również nie powstaje w Szwecji. Tak jak do poprzedniego FL dostarcza go firma Deutz. Jest to sześciocylindrowy motor typu D7E z wałkiem rozrządu w głowicy i czterema zaworami na cylinder. Zasila go w paliwo szyna common rail. Zgodność z normą Euro 4 (oraz Euro 5 - od początku były oferowane obie odmiany) zawdzięcza układowi SCR, który wtryskuje AdBlue do układu wydechowego. Wersja o mocy 240 KM współpracuje z 6-biegową skrzynką ZF. Na życzenie dostępna jest 9-biegowa. Mechanizm różnicowy tylnego mostu standardowo wyposażony jest w blokadę.
Prowadzenie Volvo jest dość przyjemne. Tylko skrzynka wymaga małej rozgrzewki, zanim biegi zaczną gładko wchodzić. Uderza cisza panująca w kabinie. Było chyba nawet ciszej niż w testowanym niedawno przez nas MAN-ie TGL. Za to niemiecka ciężarówka przewyższa szwedzką obszernością kabiny. I nie chodzi tylko o to, że MAN miał szoferkę długą i wysoką, przeznaczoną na dalekie trasy. Kabina TGL ma bardziej prostopadłościenny kształt, jest szersza i ma więcej miejsca.
Obaj konkurenci mają resory z przodu i poduszki pneumatyczne z tyłu.
FL było wyposażone w izotermę firmy Igloocar. Volvo proponuje kompletne furgony CityPro oraz podwozia budowane fabrycznie pod konkretny rodzaj zabudowy: zamiatarkę, śmieciarkę czy platformę do transportu aut. Wszystko po to, aby klient nie łamał sobie głowy przy zamawianiu samochodu. W końcu to tylko narzędzie.
Plusy
Dobrze wyciszona kabina. Wygodny fotel kierowcy. Przeszklone drzwi poprawiające widoczność. Stolik śniadaniowy i duża kieszeń przy nim.
Minusy
Dość surowe wykończenie kabiny. Nieprecyzyjny mechanizm ustawiania klimatyzacji. Skrzynka biegów wymagająca rozgrzewki. Brak tempomatu.
Podstawowe dane Volvo FL 240 4x2
Dopuszczalna masa całkowita 11.990 kg
Ładowność 7.380 kg
Objętość ładowni 33,5 m sześc.
Wymiary wewnętrzne ładowni - długość / szerokość / wysokość 5.950 / 2.450 / 2.300 mm
Wymiary pojazdu - długość / szerokość / wysokość 9.470 / 2.550 / 3.340 mm
Rozstaw osi 4.700 mm
Pojemność skokowa silnika 7,2 l
Moc maksymalna 240 KM przy 2.300 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 920 Nm przy 1.200-1.700 obr/min
Skrzynia biegów manualna, 6-przełożeniowa
Napęd 4x2
Zawieszenie przednie mechaniczne, na resorach parabolicznych ze stabilizatorem
Zawieszenie tylne pneumatyczne ze stabilizatorem
Układ hamulcowy tarcze przy obu osiach, hamulec wydechowy
Wyposażenie pojazdu testowego: klimatyzacja manualna, radio z CD, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, przeszklone drzwi z prawej strony, ABS, EBS, blokada mechanizmu różnicowego
Cena netto 174,9 tys. zł
Gwarancja mechaniczna 1 rok - pojazd, 2 lata - układ napędowy
Przeglądy techniczne ustalane indywidualnie, maksymalnie co 100 tys. km
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.