Wiadomości z rynku

poniedziałek
29 kwietnia 2024

MAN F2000 czyli budowlaniec w cenie

Samochody ciężarowe. MAN F2000, podwozia konstrukcyjne (1994-2001)
05.02.2010 00:00:00
Budowlane wersje MAN-a F2000 mają wiele zalet i jedną wadę: wysokie ceny. To pojazdy wytrzymałe i proste konstrukcyjnie, które, nie licząc kosztów paliwa, są w miarę tanie w utrzymaniu. Dlatego też cieszą się dobrą opinią, mimo, iż przypadku czteroosiowych pojazdów budowlanych MAN F2000 zużycie paliwa sięga nawet ponad 40 litrów na 100 km.
MAN F2000 dostępny jest we wszystkich wersjach napędu od 4x4 po 8x8. Dużo większy wybór będziemy mieć wśród pojazdów 8x8 niż 8x4. My prezentujemy wersję 6x6, a żeby stać się posiadaczem F2000 z napędem 8x8, trzeba do wysokiej ceny wersji trzyosiowej dołożyć jeszcze około 50 tys. zł.
DMC F2000 w opisywanych wersjach waha się od 19 do 41 ton, rozstawy osi od 3.500 do 5.275 mm. Konstrukcyjny MAN najczęściej ma najkrótszą z czterech dostępnych szoferek, która w najstarszych autach zaczyna mieć już problemy z korozją. Ślady rdzy można już także zauważyć na ramie pojazdu. Nie słyszeliśmy jednak o pękaniu tego elementu nawet w przeciążanych autach, co zdarza się w pojazdach budowlanych. Za trwałe uchodzi zawieszenie szoferki, jedynie do trwałości mechanizmu odchylania zgłaszane są zastrzeżenia.
MAN-a najczęściej napędza 12-litrowy silnik R6 o mocy 350, 360, 400 lub 410 KM. Powszechna jest opinia o sporym spalaniu F2000. W przypadku czteroosiowych aut budowlanych sięga ono nawet ponad 40 litrów na 100 km. Poważne awarie omijają silnik do sporych przebiegów, wśród mniej poważnych wymienia się kłopoty z osprzętem (rozruszniki, turbosprężarki), awarie czujnika ciśnienia doładowania, drobne problemy z pompą paliwową oraz wypalone uszczelki pod głowicami. Pewnych niedogodności może dostarczyć także stary system informowania o błędach silnika, który podaje informacje migającym kodem. Słabe są skrzynie biegów, które miewają kłopoty z synchronizatorami. Typową przypadłością F2000 jest także nieszczelność klimatyzacji.
Generalnie jednak F2000 to chwalona konstrukcja, z którą poradzi sobie niemal każdy mechanik.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Ten model ma dobrą opinię wśród użytkowników pojazdów budowlanych. Cenią go za niską awaryjność, mocną budowę i dostęp do części. Jego zaletą jest dostępność terenowych wersji 6x6 i 8x8, które zdobywają w Polsce coraz większe uznanie. Coraz częściej trafiamy na pojazdy wyeksploatowane, ale na rynku wciąż nie brakuje F2000 w przyzwoitym stanie.
Dane techniczne MAN 33.403 6x6 z 1997 r. wywrotka
Dopuszczalna masa całkowita 26.000 kg
Ładowność 10.300 kg
Rozstaw osi 4.200 mm
Poj. silnika / cylindry 12 l / R6
Moc maksymalna 400 KM
przy obr/min 2.000
Maks. mom. obr. 1.850 Nm
przy obr/min 2.000
Skrzynia biegów ręczna 16+2
Przykładowe rozmiary kipra
długość 5.500 mm
szerokość 2.500 mm
wysokość 900 mm
Ceny netto nowych części (zamienniki)
Chłodnica 1.760 zł
Sprzęgło (komplet) 1.744 zł
Reflektor 299 zł
Okładziny hamulcowe (komplet; przód) 402 zł
Filtr oleju 14 zł
Filtr powietrza 115 zł
Ceny części używanych
Reflektor 250 zł
Zderzak przedni 650 zł
Szyba czołowa 800 zł
Chłodnica 700 zł
Przykładowe oferty (styczeń 2010 r.) - MAN F2000 6x6 wywrotka
Rocznik Przebieg (tys. km) Cena netto (tys. zł)
1996 480 62
1997 450 72
1998 375 82,5
1999 460 104,9
2000 370 120
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.