Wiadomości z rynku

piątek
3 maja 2024

Ekspedycja Mercedes-Benz Zetros 1833A 4x4

Mercedes nie tylko dla wojska
23.04.2010 00:00:00
Terenowa ciężarówka z silnikiem przed kabiną? Na sam widok skacze adrenalina. Mercedes Zetros debiutował na targach w Hanowerze w 2008 roku. Ten samochód ciężarowy mimo wielu zalet, które posiada ma też sporo wad. Jedną z najpoważniejszych są ilości paliwa jakie zżera Mercedes Zetros.
Mercedes-Benz Zetros debiutował podczas targów w Hanowerze w 2008 r. Takie ciężarówki powstają zwykle na użytek wojska, lecz Mercedes chętnie widziałby również klientów bez mundurów. Na przykład w przemyśle wydobywczym czy wśród instytucji prowadzących badania z dala od utartych dróg.
Z natury wygodna
Kabina klasyczna, z silnikiem z przodu i miejscem kierowcy między osiami, jest wygodniejsza od powszechnej w Europie kabiny wagonowej, umieszczonej nad silnikiem. Ma niżej położone wejście i jest bezpieczniejsza. W terenie daje kierowcy lepsze wyczucie samochodu. Kierowana oś jest z przodu, a nad nią znajduje się pokrywa silnika. Można więc precyzyjnie sterować ciężarówką. Każdy ruch kierownicą od razu widać.
Korzystnie wpływa również na rozkład masy pomiędzy osie, rzecz która może ocalić lub pogrążyć pojazd na grząskim gruncie. Olbrzymia kierownica ma duże przełożenie i w terenie umozliwia kierowanie Zetrosem bez wysiłku. Skrzynka biegów z przebitką pozwala szybko zmieniać przełożenia, co również pomaga w jeździe w trudnych warunkach.
Trzyosobowa kabina, choć przystosowana dla żołnierzy, jest nadspodziewanie dobrze wyposażona. Elektrycznie sterowane szyby, ogrzewane lusterka, klimatyzacja to jedna strona medalu. Zasłona na wskaźniki i stojak na broń maskujący dostęp do schowka na tylnej ścianie to już hołd dla boga wojny.
Chcąc nie chcąc
Zetros ma stały napęd obu osi. Skrzynkę rozdzielczą wyposażono w reduktor oraz blokadę centralnego mechanizmu różnicowego. Każda z osi posiada własną blokadę. Wszystkie włącza się pokrętłem na tablicy rozdzielczej, co pozwala uniknąć pomyłek we właściwej kolejności ich załączania. Pomocą w terenie są również osie ze zwolnicami.
Układ napędowy nie zachęca do jazdy z prędkościami szosowymi. Na ostatnim biegu, bez włączonego reduktora optymalne dla zużycia paliwa obroty osiąga przy około 60 km/h. Zatem "osiemdziesiątka" jest prędkością dla zamożnych.
To przystosowanie do jazdy w terenie, gdzie z rzadka jeździ się szybciej, za to niemal stale jest potrzebny wysoki moment obrotowy. Charakterystyka zawieszenia w połączeniu z fotelami, które są między osiami, sprawia, że jazda Zetrosem jest bardziej komfortowa niż jakąkolwiek wywrotką 6x6 czy 8x4. Mercedes ma doskonałe własności terenowe, a wytrzymała i elastyczna rama nawet nie zaskrzypi, gdy pokonuje różnego rodzaju przeszkody.
Plusy
Duża dzielność na bezdrożach.
Wygodna w terenie kabina "z nosem".
Lekko pracujący układ kierowniczy.
Dobra widoczność z miejsca kierowcy.
Minusy
Nieliczne i trudno dostępne schowki.
Spore zużycie paliwa.
Uciążliwy w terenie SCR wymagający dodawania AdBlue.
Podstawowe dane: Mercedes-Benz Zetros 1833A 4x4
Dopuszczalna masa całkowita 17.500 kg
Ładowność na szosie / w terenie 7.500 / 4.000 kg
Typ zabudowy skrzyniowa z opończą, przystosowana do skrajni kolejowej
Wymiary ładowni długość / szerokość / wysokość 5.100 / 2.450 / 500
Rozstaw osi 4.800 mm
Silnik / pojemność skokowa rzędowy, 6-cylindrowy / 7,2 l
Moc maksymalna 326 KM przy 2.200 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 1.300 Nm przy 1.200-1.600 obr/min
Skrzynia biegów manualna, 9-biegowa
Napęd 4x4
Zawieszenie przednie resory piórowe
Zawieszenie tylne resory piórowe
Układ hamulcowy bębny, ABS, hamulec silnikowy
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in. skrzynka rozdzielcza z reduktorem i blokadą centralnego mechanizmu różnicowego, blokady osiowych mechanizmów różnicowych, elektrycznie sterowane szyby, ogrzewane lusterka, klimatyzacja, komputer pokładowy, ogrzewanie postojowe, światła przeciwmgielne, pneumatycznie zawieszony fotel kierowcy z pełną regulacją.
Gwarancja 1 rok / 3 lata na układ napędowy (lub 250 tys. km)
Przeglądy techniczne tzw. olejowy wg wskazań komputera (ok. 20 tys. km) + okresowy raz w roku
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.