Wiadomości z rynku

poniedziałek
29 kwietnia 2024

DAF stawia na objętość

Ciągniki siodłowe DAF FT XF105.460 SSC LD
30.04.2010 00:00:00
Wysoka kabina DAF-a sunie niemal przyklejona do asfaltu. Ciągniki siodłowe tego producenta wyglądają jak stuningowane, ale powstały z zimnego wyrachowania. DAF FT XF105.460 SSC LD to waga ciężka. Holują naczepy typu Mega.
Koła mają rozmiar 315/60 R 22,5. Rama z siodłem jest nisko położona i ze swoją wysoką kabiną Super Space Cab DAF prezentuje się nader oryginalnie. Tego rodzaju ciągniki służą do holowania naczep typu Mega, mających wewnątrz 3 m wysokości. Przy objętości ładowni około 100 m sześc. mogą one przewozić 34 europalety. Są wykorzystywane w transporcie lekkich, a często też delikatnych ładunków.
Bez wstrząsów
W tego rodzaju ciągnikach najwyższa z dostępnych kabin jest najlepszym wyborem. Kierowcy gwarantuje wygodę, a sama służy jako owiewka dla naczepy. Relatywnie małe koła przenoszą do jadących nierówności drogi, ale jest na to sposób. DAF ma wprawdzie z przodu resory piórowe, za to kabina zawieszona jest pneumatycznie. Ponadto kierowca ma do dyspozycji wygodny, wszechstronnie regulowany i pneumatycznie zawieszony fotel Luxury Air.
Pojazd jest nastawiony na komfort jazdy. Skórzana kierownica przyjemnie leży w dłoni, a wspomaganie działa z optymalną siłą. Mogłaby mieć tylko nieco większy zakres regulacji, zaś przełączniki na desce rozdzielczej mogłyby być skupione bliżej kierowcy.
We wnętrzu nawet wysoki kierowca może swobodnie stanąć pośrodku. Nad tunelem przestrzeń ponad 2 m. Schowków mnóstwo, w tym chłodziarka na domowe jedzonko. Dolna leżanka ma szeroki, jednolity materac Xtra Comfort i zachęca, by z niego skorzystać. Drobiazgi rozpieszczają. Na przykład górny wywietrznik jest nie tylko elektrycznie otwierany, ale ma roletę i siatkę przeciw owadom.
Układ wspomagania
Skrzynia AS Tronic dostosowuje zmianę przełożeń do obciążenia układu napędowego. Gdy ciągnik rusza bez obciążenia na płaskiej drodze, włącza od razu piątkę. Mogłaby chętniej przeskakiwać przełożenia, bywa też, że czeka dość długo z przełączeniem na najwyższy bieg. Kto woli, może sam włączać biegi w trybie manualnym. Na placu przydaje się tryb manewrowy skrzyni.
Tempomat adaptacyjny dostosowuje prędkość do pojazdu z przodu. Odpuszcza w tym celu gaz, włącza hamulec silnikowy, redukuje biegi, a jak trzeba, używa hamulców zasadniczych. Współpracuje z nim układ ostrzegania przed kolizją (FCW - Forward Collision Warning), który sygnałem dźwiękowym i komunikatem na desce rozdzielczej uprzedza o zagrożeniu uderzeniem przodem w przeszkodę, czyli najczęściej w inny samochód. Oba systemy są użyteczne przede wszystkim na drogach szybkiego ruchu i autostradach. W polskich realiach więcej pożytku jest z układu Hill Start.
Szkoda, że wygodny DAF przystosowany do współpracy z pojemnymi naczepami to u nas taka egzotyka, jak równe drogi.
Naczepę do testu udostępniła firma Remo-Car, autoryzowany dystrybutor i serwis Schwarzmüller.
Podstawowe dane: DAF FT XF105.460 SSC LD
Masa własna 8.245 kg
Dopuszczalna masa całkowita (ciągnik / zestaw) 18.000 / 40.000 kg
Rozstaw osi 3.800 mm
Typ kabiny wysoka sypialna, Super Space Cab
Pojemność skokowa silnika 13 l
Moc maksymalna 460 KM przy 1.900 obr/min
Maks. moment obrotowy 2.300 Nm przy 1.000-1.410 obr/min
Zbiornik paliwa 1.200 l
Skrzynia biegów zautomatyzowana AS Tronic, 12-stopniowa
Napęd 4x2
Zawieszenie przednie  mechaniczne, na resorach parabolicznych
Zawieszenie tylne  pneumatyczne
Układ hamulcowy hamulce tarczowe sterowane elektronicznie (EBS), hamulec silnikowy MX, hamulec wydechowy
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in.: ASR, ACC z FCW (tempomat adaptacyjny z układem ostrzegania przed kolizją), Hill Start Aid, blokada mechanizmu różnicowego, dodatkowe światła drogowe na dachu, komputer pokładowy, gniazdo USB dla systemu telematycznego, radio z CD, klimatyzacja, dodatkowa nagrzewnica, elektryczne szyby, elektrycznie ustawiane i ogrzewane lusterka, lodówka, nocny zamek
Gwarancja  1 rok, 2 lata lakier kabiny, 2 lata układ napędowy
Przeglądy wg wskazań komputera pokładowego
Podstawowe dane naczepy Schwarzmüller RH-80
Typ przestrzenna naczepa kurtynowa z unoszonym dachem
Liczba, typ i marka osi 3 osie Daimler
Wewnętrzne wymiary ładowni długość / szerokość / wysokość 13.620 / 2.480 / 2.950 mm
Ładowność  28.300 kg
Zawieszenie  pneumatyczne
Hamulce tarczowe
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.