Wiadomości z rynku

czwartek
28 marca 2024

DAF LF 45.210 z chłodem na pace

Samochody ciężarowe. DAF LF 45.210 izoterma
04.02.2011 00:00:00
W przypadku tego samochodu producent zadbał nie tylko o ochronę środowiska, lecz także o komfort pracy kierowcy i jego pomocnika. Jak na ciężarówkę dystrybucyjną, zaproponowano komfortowe wyposażenie. Elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie ustawiane i podgrzewane lusterka, klimatyzacja... Cieszą też takie drobiazgi, jak choćby "ząbkowane" przestawianie pokrętła regulującego dopływ ciepłego powietrza do kabiny. Można precyzyjniej regulować nagrzewanie wnętrza niż np. w Scanii, gdzie zwykle trudniej ustalić, o ile przekręciło się gałkę.
Z naciskiem na czysty wydech Czterocylindrowy, 4,5-litrowy silnik FR 152 to dość nowa jednostka, wprowadzona do napędu LF-a ponad rok temu. Spełnia wymagania normy EEV (emisja cząstek sadzy o około 50% niższa niż w wypadku wartości wymaganych przez normę Euro 5). Tak więc LF osiąga wartości emisji, które do niedawna uważano za możliwe jedynie w wypadku silników gazowych. Niedogodnością jest tylko konieczność tankowania AdBlue. Kulturę pracy tej jednostki trzeba pochwalić, dla takiego pojazdu jest to dość mocny napęd, a kierowca i pasażer będą zadowoleni z jej niezbyt głośnej pracy. Ciekawostką jest automatyczny wyłącznik silnika, interweniujący po pięciu minutach postoju na biegu jałowym.
Biegi pod elektronicznym nadzorem
Sześciostopniowa skrzynia biegów AS-Tronic Lite łagodnie zmienia przełożenia. Do manewrowania ma biegi pełzające do przodu i do tyłu oraz z możliwość manualnego wybierania przełożeń. To całkowicie automatyczna przekładnia, której konstrukcja oparta jest na konwencjonalnym układzie mechanicznym, połączonym z elektrohydraulicznym sterowaniem zmianą biegów oraz sprzęgłem. W przeciwieństwie do konwencjonalnych skrzyń automatycznych, AS-Tronic Lite nie powoduje toczenia pojazdu po włączeniu biegu.
W trybie automatycznym sterowanie sprzęgłem i zmianą biegów obsługiwane jest elektronicznie. W przypadku obsługi ręcznej każda zmiana biegu jest sprawdzana przez układ elektroniczny. W razie konieczności żądana zmiana biegu jest ignorowana w celu uniknięcia przeciążenia silnika i przekładni.
Komfort w dystrybucji
Kabina dzienna, ze wzmocnionym zawieszeniem mechanicznym, miała w ocenianym egzemplarzu ogrzewaną przednią szybę. To rzadkie rozwiązanie nawet w samochodach osobowych, a bardzo przydatne, szczególnie w okresie zimowym, kiedy trzeba sobie radzić z zamarzającą szybą.
Kierownica przyjemna w uchwycie, obszyta skórą, regulowana w dwóch płaszczyznach, ale bez rozmachu, jeśli chodzi o zakres. Dobre wspomaganie i zwrotność tego auta powodują, że w ciasnych zaułkach manewruje się nim jak osobówką. Na kierownicy przyciski m.in. od tempomatu i hamulca silnikowego.
Hamulec silnikowy skutecznie pomaga w wytracaniu prędkości, szczególnie przydatny okazuje się zimą, kiedy trzeba poruszać się po oblodzonych drogach - powstrzymuje auto po każdym puszczeniu gazu.
Jak na ciężarówkę dystrybucyjną, zaproponowano komfortowe wyposażenie. Elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie ustawiane i podgrzewane lusterka, klimatyzacja... Cieszą też takie drobiazgi, jak choćby "ząbkowane" przestawianie pokrętła regulującego dopływ ciepłego powietrza do kabiny. Można precyzyjniej regulować nagrzewanie wnętrza niż np. w Scanii, gdzie zwykle trudniej ustalić, o ile przekręciło się gałkę.
Komfortowy fotel kierowcy, z wszechstronną regulacją, m.in. podparcia na plecach w dwóch punktach, twardości amortyzowania, wysokości siedziska i kąta jego pochylenia. Elektryczne ogrzewanie siedzenia działa błyskawicznie i w mroźny poranek na parkingu jest nieocenione! Przydałby się jeszcze podłokietnik przy fotelu kierowcy, szczególnie, gdy samochód ten będzie używany na dłuższych trasach.
Nawet siedzenie pasażera miało wszechstronną regulację (wysokości, kąta pochylenia siedziska i stopnia amortyzacji). Na tunelu silnika urządzono stolik i schowek zamykany na kluczyk. Można mieć spokojniejszą głowę, gdy zostawia się w aucie coś wartościowego.
To, co przeszkadzało nam podczas jazdy, to coś wpadające w rezonans podczas jazdy w tęgim mrozie, po nierównej nawierzchni - poszycie tylnej ściany kabiny, a może spoiler na dachu...
Blokada tylnego mostu przydaje się nie tylko wtedy, gdy auto ugrzęźnie w miękkim gruncie, także zimą, nawet na parkingu, kiedy trzeba wyjechać po całonocnych opadach śniegu. Przydałaby się jeszcze blokada cofania na podjazdach, ułatwiająca ruszanie.
Coś na sandwicze w sandwiczach
Zabudowa to izoterma Igloocar, z windą załadowczą. Jest to konstrukcja klejona z płyt warstwowych typu "sandwich", izolowanych bezfreonową pianką poliuretanową. Poszycie zewnętrzne wykonano z laminatu poliestrowo-szklanego z żelkotem, zaś wewnętrzne z blachy stalowej ocynkowanej, z powłoką PVC. Ściana przednia izotermy jest przystosowana do montażu agregatu chłodniczego. Podłoga izolowana, wzmocniona - można wjeżdżać do środka wózkiem z paletami, pokryta przeciwpoślizgową wylewką z żywicy poliestrowej, wzmocniona przy progu blachą aluminiową, ryflowaną.
Zabudowa posiada drzwi tylne dwuskrzydłowe, otwierane pod kątem 270 stopni. Prezentowany egzemplarz miał także boczne drzwi jednoskrzydłowe. Wejście i wyjście ułatwiają wysuwane drabinki drzwi tylnych i bocznych. Wnętrze oświetlają wpuszczane lampy sufitowe LED. Listwy na ścianach i uchwyt podłogowy pozwalają na zamocowanie ładunku.
W wyposażeniu dodatkowym izotermy przewidziano agregat chłodniczy, ścianki działowe, okienka wentylacyjne, system załadunku dwupoziomowego, system haków do przewozu półtusz i kurtyny paskowe w drzwiach, zmniejszające straty ciepła przy częstym otwieraniu.
Podsumujmy. DAF takim LF-em rozpieszcza środowisko naturalne i kierowcę. Jeśli za te dogodności nie będzie sobie winszował słonej ceny to może liczyć na popyt. No, ale cena ciężarówki w dzisiejszych czasach to zawsze kwestia... negocjacji.
DAF LF 45.210 izoterma
Dopuszczalna masa całkowita 11.990 kg
Ładowność 5.365 kg
Objętość ładowni 36,75 m sześc.
Wymiary zabudowy izotermicznej (wewn.) - dł./szer./wys. 6.250/2.450/2.400 mm
Rozstaw osi 4.650 mm
Silnik/pojemność skokowa FR 152 EEV/4,5 l
Moc maksymalna 210 KM przy 2.100-2.300 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 760 Nm przy 1.200-1.800 obr/min
Skrzynia biegów AS-Tronic, 6-stopniowa
Napęd 4x2
Zawieszenie przednie resory paraboliczne
Zawieszenie tylne pneumatyczne
Układ hamulcowy tarcze z przodu i z tyłu, hamulec wydechowy
Wyposażenie pojazdu testowego m.in.: skrzynia biegów AS-Tronic, blokada mechanizmu różnicowego, ASR, zbiornik paliwa z tworzywa sztucznego (200 l), zbiornik AdBlue 70 l, monitorowanie ciśnienia w kołach, sygnał ostrzegawczy cofania; kabina dzienna, ze wzmocnionym zawieszeniem mechanicznym, spoiler dachowy i osłony boczne, fotel kierowcy Luxury Air z zawieszeniem pneumatycznym, fotel zmiennika z zawieszeniem pneumatycznym, pneumatycznie regulowana kolumna kierownicy, skórzana kierownica, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzacja, tempomat, zestaw głośnomówiący, radioodtwarzacz CD, wywietrznik dachowy, halogeny przeciwmgłowe, centralny zamek z pilotem, zewnętrzna osłona przeciwsłoneczna.
Gwarancja pojazd 1 rok, układ napędowy 2 lata
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.